• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

نان؛ قوت غالب یا قوّت جان

  • 24 شهریور 1400 - 10:59
نان؛ قوت غالب یا قوّت جان

نان، همچنان در جامعه ایرانی، نقشی محوری دارد؛ اگرچه شاید حرمتش را خیلی‌ها مانند گذشته نگه نمی‌دارند، اما هنوز هم شمار ایرانیانی که نان را برکت سفره می‌دانند، از عدد آنهایی که حرمت هیچ نعمتی از نعمت‌های خداوندی را پاس نمی‌دارند، بسیار بیشتر است.

به گزارش ایسنا، گذشته نه چندان دور، شهروندان ایرانی در هرکجا تکه نانی را روی زمین می‌دیدند، آن را برداشته، حرمت کرده و در گوشه‌ای می‌گذاشتند که زیر پا نرود؛ مردمانی که برای هر ذره از غذای سفره‌هایشان، به عنوان نعمت‌هایی از سوی خداوند، حرمت قائل بودند و اعتقادشان بر اینکه شکر نعمت، نعمتت افزون کند، جامعه را در مسیری کم فراز و نشیب قرار داده بود، مسیری که مهربانی از زمین و آسمان به سمتشان هدایت و سرازیر می‌شد.

امروز هم در جامعه‌ای که بخش قابل توجهی از آن به سمت غذاهای سریع و بیرون بر و … تمایل پیدا کرده و میزها، جای سفره را گرفته است، هنوز و همچنان، نان، سهمی مهم در سبد غذایی اکثر مردم دارد، مردمی که همچنان نان را نه به عنوان یک غذا، که به عنوان نعمتی مهم و اساسی و قوت اصلی خود، پاس می‌دارند.

اما با وجود افزایش دسترسی مردم به اطلاعات، هنوز هم شمار زیادی از شهروندان در انتخاب نوع نانی که برای مصرف، ارزش غذایی بیشتری دارد، کم توجه و حتی بی‌توجه هستند؛ هرچند شاید یکی از دلایل مهم این موضوع به قیمت نان و توان خرید رو به کاهش مردم باز گردد. 

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در خصوص اهمیت نان، به ایسنا گفت: نان تأمین کننده بخش قابل توجهی از انرژی و ترکیبات نشاسته ای موردنیاز بدن است و اگر از آرد کامل غلات مانند آرد کامل گندم یا جو تهیه شود، درصد قابل توجهی از نیاز روزانه فرد به پروتئین و فیبر نیز فراهم می‌شود. 

ماندانا زارع با بیان اینکه به دلیل ارزش تغذیه‌ای بالای نان‌های تهیه شده از آرد کامل و سبوس دار، توصیه می شود افراد در انتخاب نان مصرفی دقت کرده و انواع نان‌های سبوس‌دار و تیره را انتخاب کنند، این ماده غذایی را منبعی خوب برای تامین کلسیم، آهن، ویتامین‌های گروه B، منیزیم، ویتامین E و روی مورد نیاز انسان دانست و گفت: به طور کلی نانی که از دانه‌های سبوس‌دار گندم با پوسته تهیه می‌شود را نان تیره یا سبوس‌دار می‌نامند. 

وی با اشاره به اینکه در نان سبوس‌دار نسبت به نان سفید به طور میانگین دو برابر ویتامین، مواد معدنی و مواد فیبری وجود دارد، تصریح کرد: نان‌های سفید فاقد مواد مغذی ضروری هستند و مصرف مداوم آن خطر چاقی، دیابت، چربی خون بالا و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: غلات سبوس‌دار بیشتر از غلات سبوس‌گیری شده در دستگاه گوارش می‌مانند و آب به خود می‌گیرند و احساس سیری بیشتری به فرد می دهند. بنابراین کسانی که قصد کاهش وزن سالم را دارند می‌توانند با مصرف نان سبوس‌دار در رژیم غذایی به هدف خود برسند.

وی با بیان اینکه مصرف نان سبوس‌دار به عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده برای درمان بیماری‌هایی نظیر ورم معده و روده مفید است، گفت: مصرف نان سبوس‌دار برای بیماران مبتلا به دیابت نوع۲ مفید بوده، مصرف سبوس جذب قند را کاهش داده و در نتیجه زمینه ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه مصرف نان سبوس‌دار به‌طور غیرمستقیم برکنترل فشار خون نیز موثر بوده و غذایی مفید برای مبتلایان به فشارخون بالا است، افزود: به دلیل اینکه اکثر نان های مصرفی حاوی مقادیر بالایی از نمک است، توصیه بر این است که نان های کم نمک انتخاب شود.

وی با تاکید براینکه نان سبوس‌دار سرشار از آهن، اسید فولیک، املاح و ویتامین‌های ضروری برای رشد کودکان است، گفت: تحقیقات نشان داده یکی از مهم‌ترین خواص نان سبوس‌دار برای کودکان کمک به بهبود رشد، افزایش هوش و رفتار خوب در کودکان است.

این کارشناس تغذیه به شهروندان توصیه کرد که از قراردادن نان داغ داخل کیسه‌های پلاستیکی خودداری کنند زیرا این عمل باعث عرق‌کردن، تسریع در فساد و ایجاد آلودگی با کپک‌ها و زودتر بیات‌شدن نان می‌شود.

او با اشاره به اینکه نان کپک‌زده را هرگز نباید در کنار نان دور ریز قرار داد، گفت: سموم حاصل از کپک در صورتیکه نان خشک به عنوان ماده غذایی برای دام استفاده شود، به شیر منتقل شده و مصرف این شیر در انسان زمینه ساز سرطان خواهد بود.

زارع با بیان اینکه در زمان خرید نان، به نان تازه و داغ باید کمی فرصت خنک شدن داد و سپس آن را ترجیحا در پارچه یا کیف پارچه‌ای پیچید، گفت: هرگز نباید از روزنامه برای حمل نان استفاده کرد زیرا روزنامه‌ها علاوه بر احتمال انتقال آلودگی میکروبی، دارای آلودگی‌های شیمیایی ناشی از جوهر و مواد مورد استفاده در چاپ است که اثرات مخربی برای بدن در درازمدت دارد.

این کارشناس توصیه کرد که اگر نان را قرار است برای مدت طولانی نگهداری کنیم، باید آن را به قطعات کوچک و مناسب هر وعده غذایی تقسیم بندی، در کسیه‌هایی مناسب و جداگانه بسته بندی و در فریز یا یخچال با دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتیگراد، نگهداری کنیم، زیرا دمای بالاتر، منجر به بیات شدن نان خواهد شد.

ثبت دیدگاه