• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

کرونا راه را برای بازگشایی قطعی مدارس در مهرماه بسته است

  • 29 شهریور 1400 - 8:52
کرونا راه را برای بازگشایی قطعی مدارس در مهرماه بسته است

کرونا و رفتار پیش‌بینی ناپذیر آن دست مسئولان را در زمینه برنامه‌ریزی برای بازگشایی مدارس در مهرماه ۱۴۰۰ بسته است و این نکته‌ای بود که مدیر کل آموزش و پرورش فارس در نشستی خبری عنوان کرد.

فرهاد اسماعیلی یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته تکلیف آموزش و پرورش برای آغاز سال تحصیلی مشخص بود و اجرای امور آموزشی به صورت مجازی برای تمام مدارس در دستور کار قرار گرفت اما امسال با فرآیند پیچیده‌تری روبه رو هستیم و باید شرایطی فراهم کنیم تا به صورت تدریجی به سمت آموزش حضوری برویم.

وی ادامه داد:سال گذشته در سراسر دنیا آموزش آسیب دید و تحقیقات انجام شده حاکی از آن بود که در دوران کرونا راندمان آموزشی حتی در بهترین حالت بیش از پنجاه درصد نبوده است.

اسماعیلی بیان داشت: در سالی که گذشت متوجه شدیم کارکرد مدرسه صرفا آموزش مطالب علمی و تدریس نیست بلکه این نهاد مقدس کارکردهای تربیتی متنوعی دارد در حقیقت مدرسه مأمنی برای رفع نیازهای روحی و عاطفی دانش‌آموزان است.

وی عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد که دانش‌آموزان در دوران کرونا آسیب‌های روحی و روانی بسیاری دیدند که بیش از کرونا در جسم و روان آنها اثرگذار بوده است و حتی می‌توان گفت کرونا بر روی دانش‌آموزان تأثیرات منفی کمتری نسبت به آسیب‌های روحی و روانی دوری از مدرسه داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت:تعیین قطعی زمان خاص برای بازگشایی مدارس با توجه به پیچیده عمل کردن کرونا نادرست است اما با روالی که در پیش گرفتیم پیش‌بینی می شود که از آبان‌ماه بازگشایی کامل مدارس را داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بالغ بر ۹۰درصد از آموزگاران در استان فارس واکسینه شدند و تمهیدات لازم برای واکسینه شدن دانش‌آموزان نیز اندیشیده شده است از اواخر مهر و اوایل آبان اقدام به بازگشایی مدارس به صورت تدریجی می‌کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس گفت:سال تحصیلی جدید را در شهرهای بزرگ و کلانشهر شیراز به صورت مجازی آغاز می‌کنیم و در مناطق کم جمعیت روستایی و عشایری با توجه به نظرات اعضای شورای مدرسه تصمیم می گیریم که مهرماه مدرسه به صورت مجازی یا حضوری برگزار شود.

وی افزود:اگر فرآیند واکسیناسیون به همین منوال پیش رود، از آبان ماه همه آموزگاران و دانش‌آموزان واکسینه خواهند شد و شرایط پایدارتری برای بازگشایی مدارس ایجاد می‌شود.

اسماعیلی اضافه کرد: زنگ آغاز سال تحصیلی  شنبه سوم مهرماه در بیش از هشت هزار آموزشگاه در سراسر استان فارس نواخته خواهد شد و مدارس فارس با حدود ۸۷۰ هزار دانش‌آموز رسماً فعالیت‌های خود را آغاز می‌کنند.

این مقام مسئول بیان داشت: بالاخره با تمام فراز و نشیب ها باید سال تحصیلی جدید را هم آغاز کنیم و امیدوارم بتوانیم سالی پربار از نظر آموزشی در پیش داشته باشیم.

وی در رابطه با سیاست‌های آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس با رعایت اصول بهداشتی، گفت: ما یک سیاست مهم و راهبردی داریم که به کاهش بسیاری از مشکلات آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان منجر می شود. در حقیقت ما تصمیم‌گیری در خصوص شیوه‌نامه های بهداشتی و دستورالعمل‌های مربوط به رعایت اصول بهداشتی را به شورای مدرسه واگذار کرده‌ایم.

شورای مدرسه و نقش آن 

اسماعیلی با اعتقاد به اینکه شورای مدرسه از ارکان مهم مدارس محسوب می‌شود، اضافه کرد: آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی برای بازگشایی مدارس نیز بر نقش شورای مدرسه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محیط مدرسه تأکید کرده است.

وی گفت: نماینده انجمن اولیا و مربیان از مهمترین اعضای شورای مدرسه به شمار می رود و به همین دلیل نقش بسزایی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به مدارس ایفا می‌کند.

اسماعیلی افزود: امسال انتخابات انجمن را یک ماه زودتر برگزار کردیم تا با مشخص شدن نماینده اولیا و مربیان بتوانیم از نظرات این فرد در شورای مدرسه به منظور بازگشایی مدارس بهره ببریم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ما استانداردهای خود را برای اجرای آموزش ترکیبی یا حضور فیزیکی دانش‌آموزان مبنی بر اینکه فاصله هر دانش آموز در کلاس یک و نیم متر باشد را مطرح می‌کنیم و سپس شورای مدرسه بر مبنای پروتکل‌های بهداشتی و با رعایت استانداردها تصمیم می‌گیرد که به چه صورتی عمل کند.

اسماعیلی اضافه کرد: ما قطعا شرایطی فراهم می کنیم که یک موضوع درسی برای یک کلاس ۳۰نفری در سه نوبت با حضور ده نفر از دانش آموزان آموزش داده می‌شود.

حضوری و مجازی، سلامتی مهم تر است  

وی بیان کرد: آموزش و پرورش استان فارس سال گذشته پیشقدم شد و بازگشایی مدارس را با الزام اینکه رأی نماینده انجمن اولیا و مربیان هم لحاظ شود، به شورای مدرسه سپرد و با این رویکرد حتی شاهد بودیم که در شهر شیراز دو مدرسه در یک محله تصمیمات متفاوتی برای بازگشایی مدارس اتخاذ کنند.

اسماعیلی اضافه کرد:طبق نظرسنجی‌های انجام شده از ۱۴ هزار و سیصد نفر شرکت کننده در نظرسنجی نزدیک به ۴۶درصد اعلام کردند که تمایل به آموزش حضوری دارند و ۱۸ درصد آموزش حضوری و غیرحضوری و ۳۶ درصد تمایل به آموزش غیرحضوری داشتند.این نظرسنجی نشان می‌دهد دانش‌آموزان و اولیای آنها تمایل بیشتری به بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش گفت: تدابیر لازم برای بازگشایی مدارس به صورت حضوری اتخاذ شده است، باتوجه به اینکه در برگزاری امتحانات موفق عمل کردیم قطعا آمادگی لازم را برای بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در مدارس نیز داریم.

وی ادامه داد: حتی اگر مدرسه‌ای از شرایط مناسبی برای بازگشایی برخوردار باشد اما تا تمهیدات کافی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن مدرسه اعمال نشود اجازه بازگشایی نخواهد داشت چراکه سلامت دانش آموزان برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رتبه بندی معلمان 

وی در خصوص اعتراض فرهنگیان در رابطه با طرح رتبه بندی معلمان گفت: رتبه‌بندی لایحه‌ای از سوی دولت برای تمایز بین خوب و خوب‌تر است و طرحی است که برای رشد و انگیزه‌بخشی در معلمان درنظر گرفته شده است.

اسماعیلی ادامه داد: لایحه رتبه‌بندی معلمان که به دلیل فقدان ردیف بودجه و اعتبارات لازم به چالشی جدی برای دستگاه آموزشی ایران تبدیل شده، در حال حاضر برای ارزیابی اعتبارات موردنیاز و آثار ناشی از اجرای این طرح در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در حال بررسی است.

افتخار به اپلیکیشن شاد 

اسماعیلی در خصوص مناطقی که تجهیزات و زیرساخت‌های لازم را برای آموزش مجازی نداشتند، گفت: در سال گذشته در ۸۰۳ نقطه استان فارس اینترنت نداشتیم که با تلاش‌های صورت گرفته این رقم در سال جدید به ۲۰۰ نقطه تقلیل پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه آموزش به روش‌های مجازی، تلویزیونی، حضوری و خودآموز انجام می‌شود،گفت: در سال گذشته کسی که به طور کامل از امکانات آموزشی محروم شود نداشتیم. اما امسال تصمیم گرفتیم به آموزش های تلویزیونی بهای بیشتری بدهیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه برنامه شاد تنها اپلیکیشن آموزش محور بود که فردی می‌توانست وارد این برنامه شود که هویت دانش‌آموزی داشته باشد، گفت: هرچند ما از نظر زیرساختی مشکل داریم اما به اپلیکیشن شاد افتخار می کنیم و آخرین نسخه این برنامه را ۳۱ شهریورماه رونمایی خواهیم کرد.

او اضافه کرد: هزینه اینترنت برای آپلودها و دانلودهای مربوط به این برنامه به صورت رایگان خواهد بود. البته در استان فارس اجازه داده ایم که معلمان و مدارس از سامانه‌های دیگری که تولید بومی استان بودند هم استفاده کنند.

ثبت نام شده‌ها و نشده‌ها

وی در رابطه با وضعیت ثبت‌نام نشدگان و بازماندگان از تحصیل گفت: ما هم‌اکنون نمی توانیم‌ با درنظر گرفتن آمار ثبت نام نشدگان در خصوص وضعیت ثبت‌نام نشدگان نظر بدهیم و نمی‌دانیم که این افراد به دلیل ترک تحصیل یا کوچ کردن از این استان موفق به ثبت نام نشده اند. البته ما اقداماتی برای افراد بازمانده از تحصیل در دستور کار داریم تا بتوانیم این افراد را به تحصیل برگردانیم.

اسماعیلی اضافه کرد: سال گذشته حدود شش هزار نفر در پایه اول به دلیل شیوع کرونا ثبت نام نکردند اما خوشبختانه امسال شاهد ثبت‌نام ۹۹/۶۴ درصد از دانش آموزان در پایه اول بودیم.

وی بیان داشت: امسال در پایه دهم ۸۳درصد از دانش آموزان اقدام به ثبت نام کردند و می‌توان گفت یکی از دلایل عدم ثبت نام برخی از دانش‌اموزان در این پایه تحصیلی، این است که وضعیت بسیاری از آنها از نظر تحصیلی مشخص نیست.

اسماعیلی گفت: وضعیت ثبت نام شدگان در پایه متوسطه دو که شامل فنی و حرفه ای و کاردانش می شود در مهرماه مشخص خواهد شد.

ثبت دیدگاه