• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

آغاز ششمین کنگره بین المللی ایثار و زنان عاشورایی در شیراز

  • 30 شهریور 1400 - 14:21
آغاز ششمین کنگره بین المللی ایثار و زنان عاشورایی در شیراز

ششمین کنگره بین‌المللی ایثار و زنان عاشورایی به میزبانی شیراز و به همت اداره کل بنیاد شهید و امور ایثاگران فارس در قالب زبان‏‌های فارسی، عربی و انگلیسی از امروز آغاز به کار کرد.

دبیر ششمین کنگره بین‌المللی ایثار و زنان عاشورایی دوشنبه ۲۹ شهریور در جمع خبرنگاران بیان کرد: اگرچه چندین سال این کنگره در سطح ملی در تهران برگزار می‌شد اما معتقدیم که اگر بناست کاری در حوزه شعر روی دهد، باید در شیراز و فارس رقم بخورد، چرا که شیراز شهر علم و ادب است و مهد زندگی حافظ و سعدی بوده که همتا ندارند.

علی محمدی با اشاره به انتشار فراخوان کنگره شعر زنان عاشورایی، افزود: امسال با تصمیم شورای سیاستگذاری قرار شد کنگره ششم به صورت بین‌المللی برگزار شود.

او با اشاره به اینکه امسال این کنگره به صورت مشترک با سایر نهادهای فرهنگی برگزار می‌شود، اظهار کرد: این کنگره از امروز ۲۹ شهریور آغاز به کار خواهد کرد و  هفته پایانی دی ماه امسال اختتامیه آن برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس اضافه کرد: در صورت بهبود شرایط کرونایی، اختتامیه به صورت حضوری و در غیر این صورت مجازی برگزار خواهد شد. 

محمدی همچنین با اشاره به اینکه همه هنرمندان علاقمند امکان حضور در این کنگره را دارند، گفت: شعر در راس ابزارهایی قرار دارد که می‌تواند انتقال فرهنگ را به عهده بگیرد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه علاقمندان برای ارسال آثار می‌توانند از طریق سایت «نوید شاهد» اقدام کنند، هنر را از راه‌های انتقال فرهنگ دانست و گفت: انتقال فرهنگ موجب تسری به دیگر کشورها هم می‌شود.

شیراز جایگاه و خاستگاه فعالیت‌های فرهنگی است

نایب رئیس شورای سیاستگذاری در بخش بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی نیز در این نشست با بیان اینکه شیراز جایگاه و خاستگاه فعالیت‌های فرهنگی است، گفت: یکی از اقدامات فرهنگی که می‌تواند در تاریخ تاثیر گذار باشد، شعر است.

فرح‌روز فاتحی افزود: این کنگره در حوزه‌های مقاومت و تاثیر انقلاب اسلامی در سایر کشورهای منطقه نیز برگزار شده است.

او اضافه کرد: در کنگره قبلی محوریت زندگی حضرت زینب (س) مدنظر قرار گرفت و امسال هم بخش و جایزه ویژه پیرامون زندگی ایشان در نظر گرفته شده است.

فاتحی خاطرنشان کرد: ۲ کتاب پیرامون زندگی حضرت زینب (س) نیز تدوین شده که در کنگره‌های قبلی رونمایی می‌شود.

دهم آذر آخرین مهلت ارسال آثار

دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی ایثار و زنان عاشورایی نیز ۱۰ آذرماه را آخرین مهلت ارسال آثار اعلام و اضافه کرد: اختتامیه و نشست‌های احتمالی قبل از نیمه دی ماه اعلام خواهد شد.

محمد مرادی افزود: تمایل داشتیم فراخوان کنگره زودتر از زمان فعلی اعلام شود اما امیدواریم در این محدوده زمانی هم بهترین آثار را جذب کنیم.

دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی ایثار و زنان عاشورایی با اشاره به فراخوان این کنگره، گفت: در موضوعات کنگره گستردگی موضوعی در حوزه ایثار را مد نظر قرار داده‌ایم که ایثار انسانی و عقلانی، ایثار در نگاه اسلامی، ایرانی و انسانی از جمله این موضوعات است.

مرادی با بیان اینکه کنگره در بخش‌های شعر سنتی، نیمایی و نو، کودکان و نوجوان و سرود و ترانه برگزار می‌شود، افزود: بخش ویژه این کنگره مربوط به زبان در انگلیسی و عربی است.

این فعال فرهنگی همچنین ایثارشهیدان و ایثارگران، ایثار همسران معظم شهدا، جانبازان و آزادگان سرافراز ایثار و امید به آینده، ایثار و کودک و نوجوان، ایثار و ارزش ‌های اخلاقی و انسانی، ایثار و عفاف، حجاب و نماز، ایثار و شهدا و خانواده معظم شاهد و ایثارگر مدافع حرم و قهرمانان محور مقاومت،  ایثار و شهید حاج قاسم سلیمانی، ایثار و مفاهیم عاشورا، ایثار و  افزایش امنیت ملی را از موضوعات پیشنهادی این کنگره اعلام کرد.

ثبت دیدگاه