• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

چند کتیبه تاریخی در اطراف میراث جهانی تخت‌جمشید کشف شد

  • 31 شهریور 1400 - 8:25
چند کتیبه تاریخی در اطراف میراث جهانی تخت‌جمشید کشف شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اعلام کرد: چند کتیبه تاریخی مهم در اطراف مجموعه میراث جهانی تخت جمشید در دامنه کوه رحمت کشف شد.

 روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس روز سه‌شنبه در مطلب ارسالی از قول هادی شه‌دوست شیرازی افزود: این کتیبه‌ها احتمالاً مربوط به  اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که به خط فارسی باستان و در دل‌سنگ نگاشته شده است.
او گفت: مضمون یکی از این کتیبه مربوط به یک شخص است که اسم آن آسیب‌دیده است و واژه دبیر و سال چهارم یزدگردی و منطقه در آن مشاهده‌شده است که متعلق به یک استودان (استخوان دان) دبیر بوده است.

شه‌دوست شیرازی ابراز کرد: کتیبه‌ها از طبقه‌بندی مهم‌ترین اسناد تاریخی به شمار می‌رود و اهمیت این کتیبه‌ها به تواتر خط و زبان فارسی بازمی‌گردد و بسیاری واژه‌ها در کتیبه‌ها و پیشینه زبان فارسی را در بعضی از کتیبه‌ها می‌بینیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: دشت مرودشت به علت وجود تمدن‌ها و پیدایش حکومت‌هایی چون هخامنشیان و ساسانیان و وجود آثاری از پیش‌ازتاریخ همچون تل باکون یکی از غنی‌ترین دشت‌های کشور و دنیا در علم باستان‌شناسی محسوب می‌شود و وجود آثار مهمی چون مجموعه جهانی تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب و شهر استخر و ده‌ها آثار دیگر برگ مهمی از تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین را به نمایش گذاشته است.
او بیان کرد: مرکز پژوهش‌های کتیبه شناسی در تخت جمشید برای خوانش کتیبه‌ها فعال‌شده است.

منطقه باستانی تخت جمشید در شمال شرقی شهر شیراز و مرودشت قرار دارد. فاصله شیراز تا تخت جمشید ۷۰ کیلومتر است و مرودشت نیز در ۱۱ کیلومتری جنوب غربی تخت جمشید قرار دارد. 

ثبت دیدگاه