• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

اقدام دیر هنگام و مشکلات توزیع کتاب درسی برخی دانش‌آموزان فارس

  • 21 مهر 1400 - 16:19
اقدام دیر هنگام و مشکلات توزیع کتاب درسی برخی دانش‌آموزان فارس

برخی از دانش‌آموزان فارس می‌گویند با گذشت حدود ۲۰ روز از سال تحصیلی هنوز موفق به دریافت کتاب‌های درسی خود نشدند و این امر مشکلات زیادی را در تدریس برای آنها ایجاد کرده است که مسئول توزیع کتب درسی این مشکل را اقدام دیرهنگام دانش آموزان برای ثبت سفارش کتاب در سامانه سیدا می‌داند.

مجید پیشرو روز سه‌شنبه در گفتگو با ایرنا، اظهار کرد: تغییر رشته یکی از مهمترین علل تأخیر در توزیع کتب درسی برای برخی از دانش‌آموزان است. بسیاری از دانش‌آموزان در شاخه‌های فنی حرفه ای و به ویژه کاردانش به دلیل هدایت تحصیلی و تغییر رشته نتوانستند به موقع در سامانه سیدا ثبت سفارش کنند.

مسئول توزیع کتب درسی دانش آموزان فارس، ادامه داد: ما فقط متصدی سامانه کتب درسی هستیم اما اطلاعات سامانه کتب درسی از سامانه سیدا دریافت می‌شود و دانش‌آموزان برای اینکه بتوانند کتاب‌های خود را سفارش دهند باید در سامانه سیدا فعال و پایه و رشته تحصیلی آنها نیز مشخص باشد.

وی اضافه کرد: سامانه سیدا به دلیل اینکه سامانه جدیدی است و در دوران کرونا راه اندازی شده است با مشکلاتی مواجه بود که این مشکلات در حال حاضر تا حدود زیادی برطرف شده است. لذا مشکل اغلب دانش‌آموزانی که هنوز موفق به دریافت کتاب نشده‌اند، به دلیل اقدام دیرهنگام آنها برای ثبت سفارش کتاب است.  

پیشرو ادامه داد: با وجود اینکه ما به دانش‌آموزان بارها تأکید کردیم که هرچه سریعتر برای ثبت سفارش کتاب در سامانه اقدام کنند اما متأسفانه برخی از آنها دیر اقدام کردند. با این حال سامانه هنوز باز است و کتاب بر اساس ثبت سفارش تأمین می شود.

مسئول توزیع کتب درسی دانش آموزان فارس، بیان داشت: ما حتی بیشتر از نیاز دانش آموزان استان، کتاب سفارش دادیم اما پس از اینکه کتاب‌ها را دریافت کردیم با سفارش های جدیدی در سامانه رو به رو شدیم.

پیشرو با اشاره به اینکه ۹۸ درصد از کتب درسی دانش‌آموزان استان فارس تأمین و توزیع شده است، گفت: توزیع کتاب در پایه ابتدایی و همچنین برای دانش آموزان متوسطه اول و بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان در مقطع متوسطه دوم در رشته نظری به صورت کامل انجام شده است. اما همان طور که گفتم در شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش به دلیل تغییر رشته برخی از دانش‌آموزان و حتی پشیمان شدن برخی از دانش‌آموزان از انتخاب رشته ای که در آغاز سال تحصیلی داشتند، فرآیند تأمین کتاب با وقفه مواجه شده است.

وی عنوان داشت:برخی از دانش آموزان هم در سال گذشته به دلیل نگرانی از گسترش کرونا به مدرسه نرفتند و پس از یک سال وقفه در تحصیل امسال دوباره اقدام به ثبت نام کردند که برای شناسایی این دانش‌آموزان در سیستم هم با مشکل مواجه هستیم.

او افزود: دانش آموزانی که در سامانه سیدا فعال بوده و سفارش خود را ثبت کرده بودند، کتابهایشان را دریافت کرده اند.

پیشرو با بیان اینکه مشکل دانش آموزان برای دریافت کتاب با کد ملی مشخص و پیگیری می شود، گفت: اگر دانش‌آموزی کتاب‌های خود را به موقع و بدون هیچ مشکلی سفارش داده، اما کتاب به دستش نرسیده است می تواند به مدرسه یا ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی مراجعه و مشکل خود را با ارائه کد ملی در سامانه پیگیری کند. 

مسئول توزیع کتب درسی دانش آموزان فارس، اعلام کرد: دانش‌آموزانی که به هر علت موفق به ثبت سفارش کتاب نشده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی ثبت نام و کتابهایشان را دریافت کنند. 

ثبت دیدگاه