• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از واکسیناسیون

  • 26 مهر 1400 - 14:18
لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از واکسیناسیون

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز: واکسیناسیون به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد، اما این به منزله پایان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست.

دکتر اورنگ ایلامی با اعلام اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در استان کاهش چشمگیری داشته است، تاکید کرد: هدف از واکسیناسیون در بیماری‌های عفونی ویروسی به منزله عدم ابتلا به آن بیماری نیست، بلکه کاهش شدت بیماری در صورت ابتلای افراد به آن‌ها است.
او با اشاره اینکه ایمنی زایی واکسن یک فرآیند زمان‌دار است و دو هفته پس از تزریق نوبت دوم واکسن، کامل می‌شود، یادآور شد: تا زمانی که مطالعات علمی، اطمینان کافی از نظر نیاز نداشتن به استفاده از ماسک را اثبات نکرده باشد، شهروندان باید ضمن استفاده مداوم از ماسک، دیگر پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند.
دکتر ایلامی با بیان اینکه برخی واکسن‌ها بیش از یک نوبت تزریق می‌شود، ادامه داد: چنانچه در مراحل مطالعاتی مشخص شود واکسن برای ایجاد ایمنی در بدن باید مدت بیشتری فعال بماند، واکسن در فواصل زمانی بیش از یک نوبت تزریق می‌شود.
این مقام مسوول در دانشگاه افزود: برخی واکسن‌ها مانند واکسن «ب ث ژ» برای بیماری سِل و یا واکسن سُرخک با یک یا دو نوبت، عملکرد مطلوب را ایجاد کرده و برخی دیگر از واکسن‌ها مانند واکسن خوراکی فلج اطفال، واکسن دیفتری، کُزاز و سیاه سُرفه برای ایجاد عملکرد مطلوب و طولانی مدت، نیاز به تکرار دارد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر، همه واکسن‌های کروناویروس که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، در دو نوبت تزریق می‌شود، به شهروندان توصیه کرد: همچنان باید شیوه نامه‌های بهداشتی مانند استفاده مداوم از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از دورهمی‌ها و سفر‌های غیرضروری را رعایت کنیم، زیرا هیچکدام از این واکسن‌ها اطمینان صد درصد برای جلوگیری از ابتلا به کرونا نمی‌دهد.

ثبت دیدگاه