• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

رئیس شورای شهر شیراز: تخریب خانه‌های تاریخی در دستور کار نیست

  • 06 آبان 1400 - 10:24
رئیس شورای شهر شیراز: تخریب خانه‌های تاریخی در دستور کار نیست

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: مطالب منتشر شده درخصوص تخریب خانه‌های تاریخی در پی مصوبه سفر اخیر هیات دولت به شیراز صحت ندارد و به هیچ وجه هدف شورای ششم تخریب میراث فرهنگی شیراز نیست.

مهدی طاهری چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص رویکرد شورای ششم درباره حفاظت از میراث تاریخی بافت قدیم شیراز و چگونگی اجرای طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) افزود: مدیریت شهری فعلی شیراز دنبال تخریب میراث فرهنگی این شهر نیست زیرا این میراث متعلق به همه مردم و آیندگان است.
وی ادامه داد: در سفر اخیر هیات دولت به شیراز به همراه وزیر میراث فرهنگی بازدیدی از بافت قدیم شیراز داشتیم و مقرر شد که این وزارتخانه برای ساماندهی این منطقه و توسعه حرم مطهر همکاری لازم را داشته باشد.
وی اضافه کرد: بعضی خانه های بافت تاریخی شیراز به واقع ارزشمند و میراثی است اما بعضی دیگر که در مجاورت بین الحرمین قرار دارد مخروبه است و هیچ نماد تاریخی و فرهنگی در آن وجود ندارد اما مشخص نیست به چه دلیل در گذشته کد ملی میراث فرهنگی دریافت کرده است و از وزیر میراث فرهنگی تفاضا شد که بررسی مجدد صورت گیرد و اگر بنایی تاریخی نیست تخریب شود تا این منطقه بهسازی شود. 
رئیس شورای شهر شیراز عنوان کرد: در روزهای اخیر موضوع مصوبه تخریب ۲۰۰ خانه تاریخی در سفر اخیر رییس جمهوری مطرح شد که صحت ندارد و چنین طرحی در سفر هیات دولت به فارس مصوب نشده است.
وی تاکید دارد که بناهای تاریخی و میراثی باید حفاظت شود و طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ نیز با حفظ میراث فرهنگی و فضای سبز با تدوین طرحی مهندسی و جامع صورت گیرد.
وی در ادامه به اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی در شیراز اشاره کرد که به دلیل عدم رعایت بعضی مسایل امنیتی و ایمنی مورد استفاده کامل شهروندان قرار نگرفته است.

وی افزود: عملیات عمرانی ساخت بزرگترین شهربازی غرب آسیا در شیراز سالها زمین مانده است و خیلی از پروژه‌ها ازجمله پارک کوهستانی دراک که از جنس نشاط است به دلیل عدم پیاده سازی درست چندان مورد استفاده شهروندان قرار نمی گیرد در صورتیکه می‌توان با گشت زنی مداوم چند پهپاد در این منطقه، امنیت و ایمنی دراک را تامین کرد تا شهروندان با آسودگی خیال از این محیط وسیع بهرمند شوند.
وی به ایجاد کمیسیون سومین حرم اهل بیت (ع) در شورای ششم اشاره کرد و گفت: شیراز باید به تراز سومین حرم اهل بیت برسد.
وی اظهار داشت: در روزهای اخیر به گونه‌ای در فضای مجازی و رسانه‌ای مطرح شده که تنها وظیفه شورای ششم فقط اجرای طرح ۵۷ هکتاری توسعه حرم مطهر شاهچراغ است در صورتیکه اینگونه نیست ‌و سرسبزی، بانشاطی ،ترافیک مناسب و بهبود تراز تجاری، توجه به علم ،ادب و هنر ازجمله شاخص‌های مدنظر این شورا است.
طاهری در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: مشخص نیست که چه مافیایی پشت پرده است که نمی گذارد در شیراز چهار میدان میوه و تره سردخانه کافی و زنجیره فرآوری محصولات کشاورزی ایجاد شود.
وی ادامه داد: ماهانه قریب به ۱۸ تن ضایعات در میدان میوه و تره بار شیراز تولید می شود که با ایجاد زنجیره فرآوری و سردخانه کافی این موضوع حل خواهد شد.
رئیس شورای شهر شیراز گفت: چاه نفت عوارض ساختمانی منبع درآمدی برای شهرداری است که روزی تمام می شود  و چنانچه قدرت خرید مسکن کاهش پیدا کند میزان صدور پروانه نیز کم شده که امسال در شیراز این کاهش محسوس است و به همین دلیل چندین مرحله تخفیف عوارض اعلام شده اما باید فکری اساسی برای رونق بازار مسکن شود.

ثبت دیدگاه