• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

سیاست راهبردی ما اسکان عشایر نیست

  • 09 آذر 1400 - 18:17
سیاست راهبردی ما اسکان عشایر نیست

معاون توسعه عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران در جلسه شورای هماهنگی اداره کل امور عشایر فارس گفت: زندگی عشایری جزو هویت و تاریخ اقصی نقاط کشور است و سیاست راهبردی سازمان امور عشایر ایران اسکان عشایر نیست.

مهدی میزبان افزود: عشایر و زندگی عشایری به علت پیشینه و ویژگی‌های اجتماعی، فرهنگی، نوع معیشت و اقتصاد تولیدی مبتنی بر کوچندگی است.
او تصریح کرد: کشور ایران با ویژگی‌های جغرافیایی متنوع زندگی عشایر را با الگو‌ها و شیوه‌های مختلفی روبه رو کرده و این زندگی با تمام فراز و نشیب‌ها استمرار پیدا کرده است.
معاون توسعه عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: عشایر و زندگی عشایری همراه با کوچ کمترین هزینه را برای کشور دارد و در شرایط کنونی هر یک از عشایر گوشت مورد نیاز ۲۰ نفر را در جامعه تولید می‌کند و هیچ گروه اجتماعی دارای چنین نقش اقتصادی در کشور نیست.
میزبان اظهارداشت: گردشگری عشایری باید جامعه محور باشد و در یک چهارچوب و یا الگویی باشد که سود حاصله از این بوم گردی‌ها بیشتر برای عشایر باشد.
او افزود: اغلب بوم گردی‌ها در گوشه یا خارج از محل استقرار عشایر است و باید به نحوی برنامه ریزی شود تا سود گردشگری بیشتر شامل عشایر شده و زندگی آن‌ها رونق داده شود.
معاون توسعه عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران اظهارداشت: تدابیر زیادی برای اینکه عشایر در این خشکسالی‌ها کمتر زیان ببیند از طرف سازمان دیده شده است که از جمله آن می‌توان به خرید تضمینی دام عشایر اشاره کرد که در استان فارس علاوه بر هزینه پرداخت خرید حمایتی دام ، ۹۶۵ هزار تن نهاده‌ دامی در اختیار عشایر قرار گرفته است .

وی ادامه داد : برنامه دوم سازمان امور عشایر، صادرات دام زنده عشایر به کمک اتحادیه مرکزی و اتحادیه عشایر در سطح استان است که هر کیلوگرم دام عشایر را به قیمت ۶۲ هزار تومان برای صادرات در نظر گرفته است.

ثبت دیدگاه