• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

تصویب اعزام هیئتی از شیراز به اکسپو و توضیحات سخنگوی شورا

  • 22 دی 1400 - 18:25
تصویب اعزام هیئتی از شیراز به اکسپو و توضیحات سخنگوی شورا

سخنگوی شورای شهر شیراز در خصوص مصوبه اعزام هیئت ۲۰ نفره متشکل از مدیران شهرداری این کلانشهر به اکسپو دبی، که با نقدهایی روبرو شده است، توضیحاتی ارائه کرد.

شورای اسلامی شهر شیراز در سی و ششمین جلسه علنی خود با سفر بیست نفر از مدیران ارشد و میانی شهرداری شیراز برای شرکت در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی موافقت کرد. در همین راستا، شهرداری شیراز ملزم شد تا با رعایت مقررات، اقدامات لازم برای اعزام این هیأت به دبی را به عمل آورد.

کمیسیون گردشگری و زیارت شورا نیز در توجیه ارائه این طرح، ضرورت آشنایی با موضوعات به روز دنیا و ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف علمی اتفاق افتاده را عنوان کرده است. با این حال برخی افراد در فضای مجازی از این سفرها با هزینه بیت المال انتقاد کرده‌اند. 

در همین رابطه علی‌اکبر سلطانی، سخنگوی شورای شهر شیراز سه‌شنبه ۲۱ دی با بیان اینکه شخصاً مخالف این طرح بوده و هستم ، گفت: هر چند ‌استفاده از تجربه سایر شهرهای جهان در امور زیرساختی و شهری امری طبیعی است اما وقتی سازوکار مناسب برای خروجی کاربردی وجود ندارد معتقدم حیف و میل بودجه است و این سفرها جز گردشگری برای عده ای خروجی ندارد.

او ادامه داد: قطعاً سفرهای خارجی مسئولان باید براساس قانون و رعایت مصلحت عموم مردم باشد و هم اینکه مردم باید پرسشگری کنند و مسئولان نیز وظیفه دارند که پاسخ دهند،هرچند که باید بر مدیریت این سفرها با حداقل هزینه ممکن نیز توجه شود.

این عضو شورای شهر شیراز همچنین گفت: گاهی ‌استفاده از این تجربیات شهرهای پیشرفته دنیا نیازمند سفر مدیران شهری و خصوصاً اعضای شوراهای شهر به این مناطق است تا از نزدیک در جریان روند امور شهری قرار گیرند و در برنامه ریزی و قانونگذاری‌ها، این اندوخته را بکار ببرند.

سلطانی خاطرنشان کرد: وقتی بحث اعزام به یک نمایشگاه مطرح می‌شود چند مولفه برای بهره برداری مناسب از نمایشگاه وجود دارد، مولفه اول اینکه بر اساس مسئله ها و نیازهایی که قبلا در مجموعه شورای شهر احصا کرده ایم باید به سمت این نمایشگاه ها و مراکز تخصصی حرکت کنیم و اگر حرکتی که انجام می دهیم و افرادی که اعزام می‌کنیم براساس بررسی مسئله ها و نیازهای مان نباشد عملاً کاربرد کار کم می‌شود و در حقیقت ما نمی دانیم چه متخصصانی را دقیقاً باید بر اساس ظرفیت های نمایشگاه مقصد اعزام کنیم.

سخنگوی شورای شهر شیراز افزود: نکته دوم این است که مأموریت هایی که به اشخاص داده می‌شود نیز غالبا درست تفهیم نمی‌شود و دقیق و مشخص در مورد جزئیات بحث نمی‌شود که اتفاقات چگونه و در مورد چه چیزهایی باشد.

او با بیان اینکه باید دقیقاً مشخص شود کسانی که در این سفرها شرکت می‌کنند با چه هدف و منظوری است و چه دستاورد و خروجی برای شهر خواهد داشت، تاکید کرد: معمولاً در نقاط مختلف دنیا این سفرها تبدیل به مقالات شده و این مقالات برای حل مسائل شهری به کار گرفته می‌شود. در حالی که تا کنون اعزام‌هایی که شهرداری داشته کاملا جنس بازدیدی داشته و تا الان هیچ خروجی کاربردی از این گونه سفرها در شهرداری اصلا اتفاق نیفتاده و حتی در سطح کشور و سایر ارگان ها هم خیلی کم بوده است.

سخنگوی شورای شهر شیراز در ادامه پیرامون هزینه اعزام این هیئت به اکسپو دبی و محل تامین آن نیز گفت: در مصوبه ردیف بودجه‌ای مشخص نشده است، اما ظرفیت‌هایی وجود دارد که شهرداری می تواند از آنها استفاده کند.

سلطانی همچنین در مورد نحوه گزینش افراد اعزامی توضیح داد: افراد اعزامی باید توسط شهرداری به کمیته سه نفره که بنده و آقایان محمدیان و فرخ‌زاده هستیم، معرفی شوند و امیدوارم که بتوان حداقل در این کمیته افرادی را برای اعزام تعیین کنیم که تخصص لازم برای آوردن مباحث مفید برای شهر شیراز را داشته باشند.

ثبت دیدگاه