• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

گرد و غبارهای هفته گذشته، از بیابان‌های اطراف تهران آمدند

  • 27 خرداد 1394 - 17:15
گرد و غبارهای هفته گذشته، از بیابان‌های اطراف تهران آمدند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت:«ارزیابی شاخص کیفیت هوا و وضعیت جوی تهران در هفته گذشته (۱۶-۲۲ خرداد) نشان می دهد تهران ۴ روز درشرایط نامطلوب (۳ روز ناسالم برای گروه­های حساس و ۱ روز ناسالم برای همه گروه‌ها) و ۳ روز در شرایط سالم از نظر کیفیت هوا قرار داشته است.
به گفته وی، بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ و ۵/۲ میکرون اندازه‌گیری شده در ایستگاه­های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی برای روزهای مذکور حاکی از آن است که نفوذ جریانات خنک شمالی به استان­های شمال کشور (دامنه­ های شمالی البرز) و ایجاد گرادیان شدید حرارتی بین دامنه­ های شمالی و جنوبی البرز از عوامل تأثیر­گذار بر افزایش غلظت آلاینده ­ها بوده است.

نادری افزود: با بررسی جهت و سرعت باد و دمای هوا به نظر می­ رسد منشأ گردوغبارهای هفته گذشته عمدتاً داخلی و از بیابان­های اطراف تهران  به سطح شهر آورده شده است.
بنا بر گزارش واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا، از  پارامترهای جوی مؤثر در چگونگی روند توزیع و تجمع آلاینده ­ها در سطح شهر تهران سمت و سرعت باد است. بررسی گلبادهای رسم شده مربوط به هفته گذشته نشان می ­دهد روز شنبه باد با سرعتی نسبتاً متوسط (۱تا ۵/۳ متربرثانیه) و با جهتی متغیر(شمال­ شرقی تا جنوب­ شرقی) منجر به پراکندگی آلاینده ­ها شده و شرایط سالمی از نظر کیفیت هوا برقرار کرده است. این شرایط تا بعد­ازظهر یکشنبه با تغییرات جزیی تداوم داشته است. اما از ساعات پایانی بعد­از­ظهر یکشنبه سرعت باد به ویژه از سمت غرب و شمال ­غرب روند افزایشی داشته است. گرادیان شدید حرارتی در اواخر روز یکشنبه افزایش سرعت باد (بالای ۶ متر بر ثانیه)را به همراه داشته است و  همزمان با افزایش سرعت باد میانگین غلظت آلاینده­ های PM۱۰ و PM۲.۵ به ترتیب به بیش از µg/m۳) ۶۰۰) و  µg/m۳) ۲۰۰)  رسیده است که این افزایش طی ۳ ماه گذشته بی­ سابقه بوده است. غلظت این دو آلاینده به قدری بالا بوده که قدرت دید در برخی ساعات به ۱۵۰۰ متر کاهش یافته است.
به گفته مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا، در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه علیرغم کاهش میانگین غلظت آلاینده ­ها نسبت به یکشنبه، شرایط ناسالم برای گروه­های حساس تداوم داشته است. در بعد­از­ظهر روز چهارشنبه مجدداً افزایش لحظه­ ای سرعت باد (حدود ۲۰ متر بر ثانیه ) منجر به شکل­ گیری پدیده گردوغبار شده و قدرت دید را به حدود ۸۰۰ متر کاهش داده است. بتدریج از بعدازظهر پنجشنبه با کاهش سرعت باد از غلظت آلاینده­ ها کاسته شده و در روز جمعه نسبت به روزهای پیشین شرایط سالم­تری را تجربه کرده است.

اطلاعات غلظت آلاینده ها بر اساس داده ایستگاه های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

ثبت دیدگاه