• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

هاشمی: نباید بگذاریم تندروهای داخلی و خارجی، منطق دیپلماتیک را فدای هیاهو کنند

  • 20 فروردین 1393 - 0:03
هاشمی: نباید بگذاریم تندروهای داخلی و خارجی، منطق دیپلماتیک را فدای هیاهو کنند

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ گفت: دنیا فهمید که ایران لنگر ثبات منطقه است و اراده عقلای جهانی بر حل مسایل است و نباید بگذاریم تندروهای داخلی و خارجی، عقل سیاسی و منطق دیپلماتیک را فدای هیاهو کنند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله هاشمی رفسنجانی سه شنبه در دیدارهای جداگانه وزیر کشور، اعضا و مجمع استانداران ادوار و جمعی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی و جمعی از روزنامه نگاران با ابراز امیدواری از اصلاح تدریجی مشکلات کشور اظهار داشت: در سیاست خارجی شرایطی داشتیم که هر روز به سوی گسترده شدن تحریم ها، پیش می رفتیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح هدفمندی یارانه ها را از ضرورت های اصلاح اقتصادی هر کشوری دانست و گفت: فرصتی که قوانین مجلس برای کشور ایجاد کرده بود، در اجرا تبدیل به تهدید شد و تمام طرح به دادن مبلغی به مردم خلاصه شد که در مقابل عوارض تورمی آن، بسیار ناچیز بود.

وی صفا و صمیمیت مردم و مسؤولان را سرمایه ارزشمند برای گذر از مقاطع حساس تاریخ انقلاب اسلامی دانست وگفت: در سال های اخیر شاهد افزایش نزاع های بیهوده و توهین و تهمت به شخصیت های رسمی و از طریق تریبون های رسمی به یکدیگر بودیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از چنین اوضاعی اظهار داشت: در اخلاق اسلامی که مبتنی بر فرهنگ قرآنی است، دروغ، توهین، تهمت و تجاوز به حقوق دیگران جایگاهی ندارد و باید صداقت و راستی را آیینه رفتاری و گفتاری مردم کنیم و برای نهادینه شدن آن بکوشیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری فداکاری های مردم در ۸ سال دفاع مقدس و فرهنگی که ایثارگری ها را در فضای جامعه خلق کرد، گفت: بعضی ها که منافع باندی دارند، می خواهند میراث ملی را مصادره کنند و در این راه ابایی ندارند که جلوی قاطبه مردم بایستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به اظهارات برخی حاضران در خصوص نحوه حل مشکلات اقتصادی در دولت یازدهم افزود: مشکلات پیش روی دولت جدّی ولی اراده حل مشکلات با کمک مردم قوی است و ما از گذشته تجربه های ارزشمندی داریم که ویرانی های ۵ استان و خرابی های زیرساخت های سراسر کشور را درست کردیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، استفاده از نیروهای باتجربه را راهکاری جهانی برای ساختن کشورها دانست و گفت: اگر چه سرمایه های انسانی را خانه نشین کرده بودند ولی مردم مسیری را رفتند که به اعتدال رسیدند و در این فضا، انتظار مردم جبران آن کارهای افراطی و حرکت در مسیر اعتدالی است.

وی بازنشسته کردن استادان دانشگاه را مصداق روشنی از خانه نشینی شخصیت های مؤثر دانست و اظهار داشت: دور کردن شخصیت های علمی و دانشگاهی از فضاهای علمی، توانایی لشکر عقل را در جامعه کم می کند که تقویت آن سفارش ائمه معصوم، به خصوص امام موسی کاظم (ع) به شاگردانشان بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اهمیت فرهنگ در ثبات جامعه، گفت: فرهنگ جوهره اخلاقی ملت هاست و در جوامع اسلامی نیز توجه به بایدها و نبایدهای اخلاقی، مجموعه فرهنگ را تشکیل می دهد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، قرآن کریم را بهترین راهنمای فرهنگی برای مردم ایران اسلامی دانست و گفت: مردمی که دروغ نمی گویند، غیبت نمی کنند، تهمت نمی زنند و سیئات اخلاقی ندارند، می توانند پرچم دار فرهنگ باشند و شرط آن عبور از سطحی نگری و توجه به عمق مسایل است.

همچنین در دیدار وزیر کشور مسایل کلی کشور، مخصوصاً ماجرای کامل مرزبانان از اسارت تا آزادی و ابهامات وضعیت گروهبان جمشید دانایی فر مطرح و بحث و بررسی شد.

ثبت دیدگاه