• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

نمی‌توان عنوان «شیطان بزرگ» را از آمریکا گرفت

  • 18 بهمن 1394 - 9:26
نمی‌توان عنوان «شیطان بزرگ» را از آمریکا گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در نشست خبری با رسانه های بین المللی در بغداد از احضار سفیر عربستان به وزارت خارجه عراق در خصوص اظهارات مداخله‌جویانه‌اش درباره ایران خبر داد و گفت: بیانیه پایانی اجلاس یازدهم پارلمان‌های کشورهای اسلامی کمکی به رفع مشکلات جهان اسلام نمی‌کند. باید توقع‌مان از این کنفرانس و سایر کنفرانس‌های بین المللی را معقول کنیم.

وی ادامه داد:‌ مثلا مجمع عمومی سازمان ملل که هر سال اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کند تاکنون چه خاصیتی برای مظلومان و ظلم شدگان در سراسر جهان داشته است؟ این کنفرانس‌ها تنها می‌توانند بسترساز همفکری کشورها باشند.

لاریجانی گفت:  حل بسیاری از مسائل مردم بستگی به اراده ملت‎ها دارد و نمونه آن را شما در حل پرونده هسته‌ای ایران و ایستادگی ملت عراق در مبارزه با داعش مشاهده کنید.

تنها الگوی مبارزه با تروریسم  الگوی مردمی است

رییس مجلس شورای اسلامی تنها الگوی مبارزه با تروریسم را الگوی مردمی دانست و افزود: در مبارزه با تروریسم باید از مشارکت مردم در مسائل داخلی کشورهایی که مورد تعرض تروریسم قرار گرفتند استفاده شود. ایران همچون گذشته در دوران برقراری دموکراسی در عراق همچنان در کنار دولت و ملت عراق باقی می‌ماند. آینده عراق آینده‌ای روشن و توام با توسعه پایدار است و جمهوری اسلامی ایران در زمینه گسترش روابط اقتصادی همکاری‌های سیاسی و امنیتی و بررسی شرایط منطقه با مسئولان عراق ارتباط و تعامل نزدیکی دارد.

حملات سیاسی عربستان را نباید جدی گرفت/ ایران در مبارزه با تروریسم صرفا به حرف اکتفا نمی‌کند

لاریجانی در واکنش به اظهارات مداخله جویانه وزیر امورخارجه عربستان گفت: برخی حملات سیاسی را نباید جدی گرفت، برخی سخنان عادی‌شان نیز این‌گونه است. ایران یک سیاست روشن در تعامل با همه دولت‌های اسلامی دارد و آن هم روابط دوستانه و برادرانه با آن‌هاست اما اگر کشوری (عربستان) بخواهد خودکشی سیاسی کند جلوی آن را نمی گیریم.

وی یادآور شد: ایران در مبارزه با تروریسم صرفا به حرف اکتفا نمی کند بلکه در عمل، اقدام می‌کند.

لاریجانی با اشاره به مشکل امنیتی کشورهای اسلامی گفت: امروز مشکل امنیتی در اکثر کشورهای اسلامی فریاد می‌زند. در سوریه، عراق، لیبی‌ و بسیاری دیگر از کشورها آفت تروریسم گسترش یافته است. برخی کشورها تصور می کنند در چنین شرایطی سخنرانی، رافع مشکلات است. البته باید خدا را به خاطر این مساله شکر کرد چرا که برخی از کشورها علاوه بر سخنرانی در عمل نیز از تروریسم حمایت می‌کنند.

تقویت بنیه موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران یک امتیاز است

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های دفاعی و موشکی ایران گفت: تقویت بنیه موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران یک امتیاز است، در طول مذاکرات هسته‌ای نیز گفتیم توافق هسته‌ای نباید به حوزه موشکی و دفاعی ایران مرتبط شود. اگر آمریکایی‌ها غیر از این رفتار کنند سیاست‌های متناسب را طراحی و به اجرا درخواهیم آورد.

دکترلاریجانی ائتلاف شکل گرفته بر علیه عراق را ائتلافی کاغذی دانست و تاکید کرد:‌ این ائتلاف به دولت و ملت عراق هیچ آسیبی نمی‌رساند.

رفتارهای خشن و افراطی در منطقه، منطق اسلامی و حقوقی ندارد

نماینده مردم قم در مجلس نهم با اشاره به موضع گیری مقامات کویتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران گفت: شرایط دوستان ما هم قابل درک است. بالاخره آنان نیز باید چیزی بگویند ولی مطلبی که ما گفتیم مشکل یمن است. کشور مهمی مثل یمن بیش از ۱۰ ماه زیر بمب است و ده‌ها هزار نفر در این کشور کشته‌ شده‌اند، این مساله قابل توجیه نیست. یمن حیاط خلوت ایران نیست. هر کشوری طبق الگویی که می‌پسندد زندگی می‌کند. رفتارهای خشن و افراطی در منطقه، منطق اسلامی و حقوقی ندارد.

لاریجانی در واکنش به رفتارهای دوگانه سعودی‌ها در حمایت از تروریسم و مردم مظلوم عراق گفت: خدا را شکر می کنیم سعودی‌ها ملک مقرب الهی نیستند تا مشکلات خود را پای سایر کشورها بگذارند. وقتی داعش به عراق حمله کرد دو صحنه به وجود آمد. صحنه اول داعش و جبهه النصره بود که سعودی‌ها از آنان حمایت کردند و صحنه دوم عراقی‌ها و مردم اقلیم کردستان بودند که شهرهایشان مورد تعرض و هجوم داعش قرار گرفت و جمهوری اسلامی ایران از آنان حمایت کرد. آیا حالا باید به خاطر این حمایت حساب پس بدهیم؟ به اقدام ایران دخالت نمی گویند غیرت می گویند.

ترکیه و پاکستان مواضع نزدیک به تهران دارند

نماینده مردم قم در مجلس نهم با بیان اینکه ترکیه و پاکستان مواضع نزدیک به تهران دارند گفت: از روسای مجالس ترکیه و پاکستان در حاشیه اجلاس یازدهم پارلمان‌های کشورهای اسلامی افکار نزدیک به ایران را شنیدند که از این مساله بسیار خوشحال شدند.

وی ادامه داد:‌ در دیدارهای دوجانبه‌ای که با برخی از مسئولان پارلمان‌های کشورهای اسلامی داشتم همه آن‌ها علاقه‌مند به تقویت روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی بودند که ما از این مساله حمایت می‌کنیم.

توافق هسته ای ظرفیتی برای دوستی بیشتر با کشورهای منطقه

لاریجانی با اشاره به تاثیرات توافق هسته‌ای ایران بر بحران‌های منطقه گفت: تاثیرپذیری کشورهای منطقه از توافق هسته‌ای ایران بستگی به رویکردهای آنان دارد. از منظر ما این توافق‌نامه می‌تواند پشتیبان کشورهای منطقه باشد و ما آن را ظرفیتی برای دوستی بیشتر با کشورهای منطقه می‌دانیم.

وی با اشاره به اقدامات مداخله جویانه برخی کشورها در تحت تاثیر قرار گرفتن پرونده هسته‌ای ایران گفت: در حین و پس از توافق نامه هسته‌ای ایران با ۱+۵ برخی کشورها ایران هراسی دروغین راه انداختند و القا می کردند که این توافق‌نامه موجب حمله ایران می‌شود. در حالی که با بررسی تاریخ ایران به خوبی مشخص می شود که ایران به هیچ کشوری حمله نکرده است و این دیگران بودند که صدام را تحریک به حمله ایران کردند با این وجود ایران اقدامات آنان را پس از جنگ تلافی نکرد.

برجام، بسترساز تقویت وحدت بین کشورهای اسلامی

رییس مجلس شورای اسلامی، برجام را بسترساز تقویت وحدت بین کشورهای اسلامی دانست و افزود: چشم انداز دیپلماسی ایران تقویت وحدت امت اسلامی است و ایران وارد بازی‌های خرد برخی کشورهای منطقه نمی‌شود.

وی اعزام نیروی زمینی آمریکا به عراق را جدی ندانست و افزود: بعید می دانم که آمریکا چنین کاری انجام دهد. به خصوص بعد از شکست نیروهای نظامی‌اش در عراق و افغانستان. آمریکایی‌ها برای اعزام نیروی زمینی به عراق پشت دست خود را داغ کرده‌اند.

یکی از موارد آزمایش طرف آمریکایی، عرصه هسته‌ای است

لاریجانی در واکنش به این پرسش که آیا امیدی به تغییر رفتار شیطان بزرگ وجود دارد گفت: بعید می‌دانم که بتوان مقام شیطان بزرگ را از آمریکا گرفت. رفتار و عملکرد آمریکایی‌ها با ایران به خوبی گواه این مساله است. مقام معظم رهبری تاکید کردند آمریکایی‌ها را آزمایش می‌کنیم. یکی از محل‌های آزمایش طرف آمریکایی عرصه هسته‌ای است.

نماینده مردم قم در واکنش به برخی از دشمن سازی‌های آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش گفت : آمریکایی‌ها دنبال ساختن دشمن فرضی هستند ولی ایران اصلا موجود ترسناکی نیست. ایران حاضر است گرفتاری های برادران و کشورهای منطقه را مثل مشکل عراق در مبارزه با داعش، حل کند.

وی ادامه داد:‌ کشورهای منطقه به پول مختصر ایران احتیاجی ندارند. آیا عراقی‌ها به این پول ناچیز ایران احتیاجی دارند در حالی که خود از منابع نفتی فراوانی برخوردارند.

با وهم نمی‌توان میدان سیاست را اداره کرد/ میدان سیاست به دن کیشوت نیاز ندارد

لاریجانی ادامه داد: آیا ما در بحرین نیروی نظامی پیاده کرده‌ایم یا کشورهایی که به آنجا تانک فرستاده‌اند. آیا ما یمن را بمباران هوایی می‌کنیم یا همان کشورهایی که ایران را متهم به دخالت در امور یمن می‌کنند؟ آنها برای سرپوش گذاشتن به اقدامات خود نیازمند دشمن فرضی هستند اما با وهم نمی‌توان میدان سیاست را اداره کرد. میدان سیاست به دن کیشوت نیاز ندارد.

ثبت دیدگاه