• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

خاموش شدن سانتریفیوژها ۳۰ درصد تلفات دارد/به کف خواسته‌ها رسیدیم

  • 18 بهمن 1394 - 9:48
خاموش شدن سانتریفیوژها ۳۰ درصد تلفات دارد/به کف خواسته‌ها رسیدیم

به گزارش خبرنگار مهر،  فریدون عباسی چهارشنبه شب در همایش «مرگ بر آمریکا» در جمع دانشجویان علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سئوالی که آیا برجام یک سری تکالیف را به ما تحمیل کرده است، گفت: برنامه برجام به معنی اقدامات مشترک است که البته یک سری از تکالیف نیز به ما تحمیل شد.

وی تاکید کرد: برخی از آقایان چون نظر داشتند که باید این کار انجام شود روغن ریخته را نذر امامزاده کردند در حالی که این کار می توانست به درستی انجام شود.

وی  گفت: آقایان اگر به جای ۱۰۰ روز مشکلات مردم را ۵۰۰ روزه حل می کردند مشکلی پیش نمی آمد چرا که مردم طی این دو سال سختی های مختلفی نیز تحمل کردند حال یک توافق ایجاد شد که خیلی زور زدیم تا کف خواسته هایمان را گرفتیم.

رآکتور ۱۰۰ مگاواتی چینی موضوع انحرافی است

رئیس سابق سازمان انرژی هسته ای در پاسخ به سئوالی دیگر در خصوص رآکتور ۱۰۰ مگاوات چینی نیز تاکید کرد: این یک موضوع انحرافی است که مشخص نشد از کجا آمد و درکدام منطقه قرار است نصب شود.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمایشی داشتند برخی نیز سوار بر موج شدند تا در مکران راکتور ۱۰۰ مگاواتی تاسیس شود؛ حال مشخص نیست که این راکتور را با کلید به ما تحویل می دهند و یا خارجی ها مطالب و خواسته های ما را نیز آموزش خواهند داد.

وی گفت:بهتر است که دوستان بحث ۲۰ هزار مگاوات که در مجلس هم تصویب شده را اجرایی کنند.

وی تصریح کرد: من نه قسم می خورم و نه نیازی دارم که با استفاده از آیات قرآن سخنان خود را بیان کنم حال آنان که این کار را کردند خودشان باید پاسخ دهند.

عباسی در پاسخ به سئوالی دیگر افزود: زمانی که من انرژی اتمی را تحویل گرفتم مدیریت تکنوکراتی در آنجا حاکم بود چرا که یکی از معاونین رده بالا حتی اجازه نمی داد کوچکترین حرکت تولید تکنولوژی انجام شود و این یک نفر صنعت هسته ای کشور را متوقف کرده بود در حالی که من توانستم این شخص را پس از مدتی راضی کنم و با استفاده از نیروهای جهادی غنی سازی را از ۶ هزار به چندین هزار سانتریفیوژ برسانیم چرا که دیدگاه های ما انقلابی بود و اگر هم این نوع دیدگاه مدیریت کند به طور حتم هر نوع عقب ماندگی جبران می شود.

راکتور تهران قابل راه اندازی نیست/ تلفات ۳۰ درصدی سانتریفیوژها هنگام خاموش شدن

رئیس سابق سازمان انرژی هسته ای در خصوص جمع آوری سانتریفیوژهای نطنز نیز تاکید کرد: سانتریفیوژ اگر خاموش شود ۳۰ درصد تلفات دارد و اگر هم درست راه اندازی شود ۳۰ درصد دیگر تلفات دارد.
وی افزود:بنابراین جمع کردن و دوباره استفاده کردن آن احتمال زیاد ۶۰ درصد تلفات دارد که البته من شنیده ام که یکی از دوستان گفته با استفاده از چند کارگر افغانی سانتریفیوژها را در یک سوله انبار کنید.

وی با اشاره به نیاز کشور به سوخت ۲۰ درصد نیز گفت: اگر راکتور تهران پس از برجام بخواهیم راه اندازی کنیم احتیاج به سوخت ۲۰ درصد داریم که البته در این بحث به گونه ای راکتور تهران هیچگاه راه اندازی نخواهد شد.

نباید مشکلات را به گردن دولت های دیگر انداخت
عباسی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ادامه روند دولت احمدی نژاد به نفع کشور بود گفت: دولت احمدی نژاد را باید به دور از جوسازی نقد کرد تا ببینیم چه اتفاقی افتاده و مردم چه خواسته هایی داشته اند که به احمدی نژاد رای دادند.

رئیس سابق سازمان انرژی هسته ای گفت: در بحث راکتور هسته ای اراک که از دولت آقای رفسنجانی شروع شد تا سال ۸۴ تنها ۶ درصد از کل کار انجام شد اما از سال ۸۴ تا ۹۲ با  توجه به تمامی تحریم ها کار به ۸۶ درصد رسید و احمدی نژاد جانمایی و تصمیم دولت هاشمی رفسنجانی را تمام کرد.

وی تصریح کرد: در راکتور بوشهر نیز تا سال ۸۴ بودجه بسیار اندکی به آن تعلق گرفت اما از آن به بعد اعتبارات بسیار مناسبی به آن تخصیص یافت.

عباسی یادآور شد: احمدی نژاد در چهار سال اول به طور جدی کار کرد و توسعه و آبادانی در کشور سرعت گرفت.
وی ادامه داد: در دور دوم فعالیت خود نیز کارهایی انجام داد اما باید بدور از جنجال و هیاهو نقاط ضعف و قوت را درآورد و هیچگاه نباید فراموش کنیم که دولت ها نباید مشکلات و ضعف را به گردن دولت قبلی بیاندازند.

ثبت دیدگاه