• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

بحران آب در یک قدمی ۵۱۷ شهر

  • 20 اردیبهشت 1393 - 0:04
بحران آب در یک قدمی ۵۱۷ شهر

به گزارش  باشگاه خبرنگاران، تهران،‌ اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان ،یزد اسامی کلان‌شهرهایی هست که از زبان وزیرنیرو و معاونانش دائم به عنوان کلان‌شهرهایی که در معرض تنش آبی قرار دارند، نام برده شده است.

اما داستان تنش آبی به همین جا ختم نمی شود و علاوه بر استانهای یاد شده ۵۰۰ شهر دیگر نیز در بی آبی دست و پا می زنند، که وجه مشترک تمامشان مشکلات آبی به دلیل کاهش ریزش نزولات آسمانی گفته شده است، اینطور که مسولان می گویند داستان غم‌‌ انگیز کمبود آب نه تنها کشور بلکه دنیا را در برگرفته است و جنگ بین کشورهای در سالهای آینده بر سر آب خواهد بود…

در این بین علاوه برکمبود بارش و کاهش روان آبها در کشور، رشد ناموزون جمعیت، افزایش حاشیه نشینی در شهرها، عدم انطباق طرحهای توسعه ای با مدیریت آب و عدم اتکا به طرحهای آمایش سرزمین نیز از چالشهای مدیریت آب و دامن زدن به شرایط موجود نام برده می شود.

این روزها که تابستان نزدیک می شود و بارشها هم حتی به مرز نرمال نرسیده است نگرانیها پررنگتر و صرفه جویی در مصرف حکم نجات از شرایط موجود رادارد.

اینطور که معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا می گوید در تابستان امسال کشور با ۳۸ مترمکعب در ثانیه کمبود آب مواجه هستیم و مصارف و منابع قابل‌تامین در شهرها ی در مرز تنش در نقطه سر به سر قرار دارد، در حالی که باید ۲۵ درصد ضریب اطمینان وجود داشته باشد.

آنطور که آمارها نشان می دهد در شرایط کنونی ۳۷ میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که این میزان ۵۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.

ثبت دیدگاه