علی مطهری با حضور در دانشگاه تهران اظهار داشت: در مچموع این دولت را خیلی بیشتر از دولت قبل قبول دارم. درجایی به آقای روحانی گفتم انقدر جواب این متنقدین را ندهید اینها خوششان می آید جوابشان را میدهید.
به گزارش «انتخاب»، مهمترین محورهای سخنرانی علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص “روحانیت و سیاست” که در دانشگاه تهران ایراد شد، بدین شرح است:
– فتنهگر بودن آقای موسوی و کروبی را من هم قبول ندارم. من معتقدم این ها را هل دادیم به سمت بیرون از انقلاب. هرکس دیگری را هم با آن اینگونه برخورد شود احساساتی میشود و اینگونه رفتار میکند.
– حرفی که آیتالله دستغیب (نماینده شیراز در مجلس خبرگان) بعد از اتفاقات سال ۸۸ زد این بود که آقایان موسوی و کروبی وخاتمی بیایند در مجلس حرف بزنند که مسجدش (مسجد قبا، نزدیک شاهچراغ) را آتش زدند و بیرونش کردند.
– هیچ اشکال ندارد کسی نظر مخالف ولی فقیه داشته باشد اما مرز التزام به ولی فقیه، احکام حکومتی است که نظر رهبری هم همین است.
– تاسیس یک چیزی مانند حصر در جمهوری اسلامی را نمی دانم از کجا در آمده است؟
– حصر آقای شریعتمداری و منتظری را من کار درستی نمی دانم و آقای مطهری اگر بود نمی گذاشتند اتفاق بیفتد
– حصر چه در دوره امام و چه اکنون کار درستی نبوده است.
– اگر از ابتدا اجازه اظهار نظر داده می شد که هرکسی هر حرفی می خواهد بزند فضا بسته نمی شد به اینجا نمیرسیدیم.
– معتقدم ایشان (موسوی) نباید احساساتی می شدند و اینکه آن شب گفت که من رئیس جمهور هستم اشتباه بود. این داستان پاره شدن عکس امام و داستان عاشورا باید بیان شود که چگونه بوده و کار چه کسانی بوده است؟
– من معتقدم آقای روحانی باید جسارت بیشتری داشته باشند. اینکه ریچارد فرای کتاب های زیادی دارد و ایران شناس بود و دوست داشت در ایران خاک شود، پنج نفر تظاهرات میکنند و دولت هم عقبنشینی میکنند؛ این که نشد؛ دولت باید جربزه داشته باشد.
– روحانیت اهل سنت چون وابستگی به مردم ندارد عوام زدگیش خیلی کمتر است. به همین دلیل با وجود این که طرح های اصلاحی در بین روحانیت اهل سنت بیشتر است اما انقلاب های اصلاحی در بین روحانیت شیعه بیشتر بوده است.
– شهید مطهری در کتاب” علل گرایش به مادی گری” میگویند زمانی که کسانی که مردم آنها را نماد دین می دانند پوست پلنگ می پوشند عامل اصلی گرایش مردم به سمت مادی گری میشوند.
– به تعبیر شهید مطهری شکست دینها به دلیل کسانی است که بین دین و نیازهای اساسی انسان ها جنگ می اندازند. عقل یکی از وسایل استباط احکام است که این با رفتار کلیسا مخالف است. مال دوستی مشکلی ندارد آن چیزی که بد است مال پرستی است در رابطه با قدرت هم همینگونه است. علاقه جنسی از نظر اسلام چیز مقدسی است.
– شهید مطهری صراحت دارند که ولایت فقیه ولایت ایدئولوژیک است. فقیه حاکم نیست، حاکم رئیسجمهور است و ولی فقیه نظارت میکند حاکم از مسیر درست منحرف نشود.
– به تعبیری ولایت فقیه ولایت مکتب و فقه است. یکی از مشکلات کشور ما این است که برداشت درستی از ولایت فقیه وجود ندارد.
– ورود روحانیون به مناصب حکومتی از روی اضطرار بود.
– نمیشود با قاطعیت گفت که نظر امام را در رابطه با آقای منتظری عوض کرده باشند ظاهرا امام هم از اول موافق رهبری ایشان نبودند.