• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

ابعاد وحشتناک فساد مالی در بنیاد شهید در دوره احمدی‌نژاد

  • 22 اردیبهشت 1393 - 0:06
ابعاد وحشتناک فساد مالی در بنیاد شهید در دوره احمدی‌نژاد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،عضو هیأت رئیسه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید ‌می‌گوید: “قرار بود تا اواخر پاییز، این تحقیق و تفحص به سرانجام برسد، ولی در کمال ناباوری، دیدیم هر چه جلو‌تر می‌رویم، ابعاد فساد‌ها گسترده‌تر می‌شود. حالا ما به مسائل جدیدتری رسیدیم. این مطالب جدید بحث فقط رقم نیست، داستان‌های دیگری رخ داده‌ که البته مجاز به انتشار آن نیستیم. فقط می‌توانم بگویم که ابعاد وحشتناکی دارد و هر ‌کسی‌‌ با‌ آگاهی از آن، ‌شرمنده ‌‌خانواده شهدا می‌‌شو‌د.”

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ نزدیک یک سال پیش بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به دلیل برخی شکایات و اعتراضات مردمی از بنیاد شهید و همچنین آشکار شدن برخی‌ اختلاس‌ها، از جمله ماجرای ۱۷۰۰ میلیارد ریالی و انتقال آن به خارج از کشور، تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس شورای اسلامی کلید خورد.

عدم شفافیت مالی، وجود شائبه‌ها‌ در بخش‌های اقتصادی بنیاد و کشف اختلاس ۱۵ میلیارد تومانی‌، از جمله دلایل پیگیری این طرح در مجلس نهم عنوان شد. پیش از این نیز خانواده‌های جانبازان و ایثارگران دوران جنگ در مقابل مجلس تجمع کرده بودند؛ آنان به خدمات حمایتی بنیاد شهید اعتراض داشتند.

اما بنیاد شهید از‌‌ همان آغاز ‌‌زمزمه طرح تحقیق و تفحص، تلاش کرد آنگونه که برخی از نمایندگان مجلس گفتند، با فرستادن برخی معاونت‌ها‌ی خود به مجلس شورای اسلامی و رایزنی با نمایندگان، از انجام این طرح جلوگیری کند که با مخالفت و مقاومت نمایندگان طرح روبه‌رو شد.

به این ترتیب، پس ‌از تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران با اعلام اینکه از انجام طرح خوشحال خواهد شد، شروع به تخریب چهره طراحان اصلی تحقیق و تفحص کرد و این ماجرا تا جایی پیش رفت که بنیاد شهید و امور ایثارگران، بدون اینکه نامی از کسی ببرد، نماینده‌ای را زیر سؤال برد که سابقا رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و به دستور آقای زربافان عزل شده بود؛ از فسادهای مالی و اختلاس گرفته تا خرج سکه برای نشستن بر کرسی نمایندگی مجلس، همگی سر‌تیتر‌های شلیک بنیاد به سمت طراحان تحقیق و تفحص بوده است.

 خلاصه آنکه این ماجرا ادامه داشت تا روزی که مسعود زریبافان در اقدامی قابل تأمل و در مسیر تهدیدهایی که‌ گروه‌ها و افراد‌ را نشانه رفت، بار دیگر طراحان تحقیق و تفحص را در مجلس شورای اسلامی زیر سؤال برد و اظهار داشت: با اعلام تخلفات ایشان، این نمایندگان برای ورود دوباره به مجلس به مشکل بر‌خواهند خورد.

به هر حال، طرح تحقیق و تفحص در زمان خود با مشکلات بسیاری روبه‌‌رو شد، ولی ‌‌‌مقدمات کار فراهم ‌و کار آغاز‌ شد؛ اما امروز پس از گذشت بیش از یک سال از آغاز پروژه، هنوز نتیجه مشخصی در این کار حاصل نشده، ‌یا دست کم در اختیار کسی قرار نگرفته است.

هرچند اخبار به دست آ‌مده، نشان می‌دهد ابعاد فساد در این نهاد، بیش از حدی است که در آغاز گمان آن می‌رفت و شاید یکی از دلایلی که تا کنون به طول انجامیده، وجود همین عامل باشد.

گویا قرار است پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و مستضعفان نیز به سرنوشت تفحص از سازمان تأمین اجتماعی دچار شود، چرا که در هر دو پرونده، اعضای هیأت تفحص از بیداد فساد در مجموعه‌های تفحص شده خبر دادند و تهدیدهای‌ گاه و بیگاه از سوی برخی مدیران!

دراین باره اما غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،عضو هیأت رئیسه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید ‌می‌گوید:قرار بود تا اواخر پاییز، این تحقیق و تفحص به سرانجام برسد، ولی در کمال ناباوری، دیدیم هر چه جلو‌تر می‌رویم، ابعاد فساد‌ها گسترده‌تر می‌شود.

با این حال، رئیس سابق بنیاد شهید ـ که این فسادمالی در زمان ریاست وی شده ـ بر این باور‌ است که «این نهاد جزو پاک‌ترین نهادهاست‌»!

‌مسعود زریبافان،رئیس سابق بنیاد شهید نیز گفته است:‌«تحقیق و تفحص مسائل شخصی برخی افراد است. بنیاد شهید از پاک‌ترین نهاد‌هاست و پاک‌ترین افراد در آن کار کردند و همه این موارد دعواهای شخصی است.

‌غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه «بنیاد شهید مجموعه بنگاه بزرگ اقتصادی است که در گوشه کنار مملکت هرکاری دلش خواسته انجام داده است»، می‌گوید: «متأسفانه در این پرونده هر چه جلو‌تر می‌رویم، مطالب جدیدی به دست می‌آوریم که نمی‌توانیم از آن صرف‌نظر کنیم‌».

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی، یکی از دلایل طولانی شدن روند تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را دست یافتن اعضای این هیأت به مدارک جدید عنوان و اظهار می‌کند: «هر کجای این پرونده دست می‌گذاریم، زوایای بیشتری از این فساد آشکار می‌شود. به همین دلیل زمان بیشتری ‌برای بررسی نیاز داریم‌».

‌او با یادآوری کشف فساد ۱۷۰۰ میلیارد ریالی در بنیاد شهید و انتقال آن به خارج از کشور، گفت: «این موضوع در گذشته بوده و حالا ما به مسائل جدیدتری رسیدیم. این مطالب جدید بحث فقط رقم نیست، داستان‌های دیگری رخ داده‌ که البته مجاز به انتشار آن نیستیم. فقط می‌توانم بگویم که ابعاد وحشتناکی دارد و هر ‌کسی‌‌ با‌ آگاهی از آن، ‌شرمنده ‌‌خانواده شهدا می‌‌شو‌د».

 به گفته جعفرزاده، «بنیاد شهید با مدیریت بسیار ضعیف، مجموعه‌ای‌‌ رها شده بوده که حالا سامان دادن به آن، مستلزم یک تیم فنی قوی است. آن ۱۷۰۰ میلیارد ریالی نیز یک مورد از ده‌ها مورد فساد است. واقعا همه باید شرمنده خانواده شهدا باشیم‌».

‌عضو هیأت رئیسه تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بر این باور است که «برای هر تحقیق و تفحصی باید هزینه پرداخت. زمانی که قصد رو کردن پرونده مافیای مالی و رانت‌خواران را داریم، طبیعی است که آنان نیز که منافعشان در خطر است، ساکت نخواهند ماند‌».

ثبت دیدگاه