• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

ایستگاه پایانی مذاکرات ایران و ۱+۵ پس از یک دهه دیپلماسی ناامید کننده

  • 25 اردیبهشت 1393 - 0:02
ایستگاه پایانی مذاکرات ایران و ۱+۵ پس از یک دهه دیپلماسی ناامید کننده

در حالی که مذاکره کنندگان ایران با گروه ۱+۵ در وین برای تدوین پیش نویس توافق جامع دیدار می کنند، مذاکره کنندگان می گویند بر سر نقطه ای حساس هستند که این نقطه همان میزان غنی سازی اورانیوم است.

به گزارش پیام نو، مذاکره درباره غنی سازی موضوعی است که دولت اوباما بر آن تاکید دارد. نیویورک تایمز در این زمینه می نویسد: هر دو طرف مذاکرات را تاکنون پرثمر دانسته اند ولی تا به حال هیچ بحث رسمی درباره چگونگی پیاده سازی تاسیسات هسته ای ایران که ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ خواستار اعمالش در مقابل کاهش تحریم ها هستند مطرح نشده است. سفر مذاکره کننده ارشد آمریکا “وندی شرمن” به اسرائیل در هفته گذشته بیانگر نگرانی از قابلیت غنی سازی ایران بود. این در حالی است که “حسن روحانی” در سخنان اخیرش از استقبال از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی صحبت کرد ولی به پیاده سازی تاسیسات اشاره ای نکرد.

لس آنجلس تایمز نیز در همین باره نوشت: مذاکرات ایران هنوز با موانع روبرو است؛ یک مقام ارشد آمریکایی از وجود موانع در مذاکرات هسته ای ایران و شش قدرت جهانی صحبت کرده است. این مقام ارشد دولت اوباما که نام خود را افشا نکرد روز سه شنبه به خبرنگاران گفت «هنوز شکاف های عمیقی وجود دارد. ما روی آن کار می کنیم ولی باید صبرکرد تا به جایی که می خواهیم، برسیم».

به نوشته این روزنامه آمریکایی، ایران و گروه ۱+۵ در حال تلاش برای حل چندین موضوع هستند و در نهایت تصمیم خواهند گرفت که ایران چقدر قابلیت غنی سازی خواهد داشت. سرعت لغو تحریم ها، مدت زمان توافق، چگونگی کنترل و بازرسی تاسیسات هسته ای ایران و سرنوشت راکتور آب سنگین اراک جزو محورهای مذاکرات است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند مهلت ماه جولای برای دستیابی به توافق جامع امری جاه طلبانه است و موضوع را پیچیده می کند ولی بسیاری دیگر از تحلیلگران نسبت به مذاکرات خوشبین هستند. مقامات ایرانی به شکایت خود از درخواست های غرب ادامه می دهند و تمامی موارد توافق موقت را در چهار ماه گذشته انجام داده اند. در عین حال این خوش بینی در صورت شکست مذاکرات، انتقادات فراوانی را برای دولت اوباما به همراه خواهد داشت. عده ای از نمایندگان مخالف مذاکرات، با بدبینی به مذاکرات هشدار داده اند که نشانه های نگران کننده ای از آمادگی دولت اوباما برای امضای یک قرارداد سهل انگارانه وجود دارد.

خبرگزاری فرانسه هم درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ نوشت: تلاش های دیپلماتیک بین ایران و قدرت های جهان به قلمروی تازه ای وارد شده است. موفقیت در مذاکرات می تواند یکی از مسائل ژئوپلیتیکی قرن ۲۱ را حل کند ولی شکست در آن می تواند منجر به عمیق تر شدن تناقضات در خاورمیانه و آغاز مسابقه تسلیحاتی در این منطقه شود.

اکونومیست هم در این باره نوشت: شکاف جدی بین آنچه ایران می خواهد و آنچه گروه ۱+۵ در پی اش است وجود دارد. بدتر از آن یک دهه دیپلماسی ناامید کننده میراث از بی اعتمادی را بین دو طرف برجای گذاشته است و باعث درگیری میان جناح های سیاسی در ایران و غرب شده است.

ثبت دیدگاه