• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

کاهش وزن تندروها در هیات رئیسه مجلس

  • 03 خرداد 1393 - 0:03
کاهش وزن تندروها در هیات رئیسه مجلس

علی لاریجانی  همفکرانش در مجلس در تلاش هستند با پوست اندازی هیات رییسه مجلس و میدان دادن به عناصر معتدل تر در هیات رییسه مجلس ، فشار اصولگرایان افراطی به دولت را کاهش دهند. کنار رفتن احتمالی دهفان از هیات رییسه مجلس هم شاهدی بر این تلاش هاست.

به گزارش پیام نو، پیام  واکنش قاطع علی لاریجانی در صحن علنی روز چهارشنبه کاملا مشخص بود؛ تنها عضو غیر رهروانی هیات رئیسه باید به زودی این جایگاه را ترک کند تا هیات رئیسه مجلس به لحاظ سیاسی کاملا یکدست شود.

داستان از جایی آغاز شد که در جلسه امروز مجلس دهقان در جریان حضور محسنی اژه ای در مجلس و پس از سخنان او، وقتی که تعداد زیادی از نمایندگان تقاضای فرصت صحبت داشتند به علی لاریجانی گفت: «به نظر می رسد که تعدادی از دوستان تذکر و یا اخطار قانونی دارند». سخن او تمام نشده بود که با اینواکنش قاطع علی لاریجانی مواجه شد: «آقا جان، مگر جلسه رئیس و مسئول ندارد که میکروفون خود را روشن می کنید و حرف می زنید، سریع میکروفون خود را خاموش کنید و به کار خودتان بپردازید. من خودم می دانم چطور جلسه را اداره کنم».

برخورد قاطع لاریجانی احتمالا از  پایان کار دهقان در هیات رئیسه و جایگزینی اسماعیل جلیلی، نماینده مسجد سلمان به جای وی خبر می دهد و جلیلی که برای اولین بار  است که حضور در بهارستان را تجربه می کند.

تاکید لاریجانی بر کلمه «رئیس» و گفتن این جمله که «مگر جلسه رئیس ندارد» و «خودم می دانم چطور جلسه را اداره کنم» در آستانه انتخابات هیات رئیسه می تواند نشانی از  تقابل احتمالی لاریجانی با حدادعادل هم باشد که به طور سنتی از سوی رهپویان یعنی تشکل متبوع دهقان حمایت می شود.

دهقان به لحاظ سیاسی عضو فراکسیون اصولگرایان است، او تنها عضو غیر رهروانی هیات رئیسه محسوب می شود. همچنین در طیف بندی های سیاسی نیز محمد دهقان در مجموعه رهپویان انقلاب قرار دارد. تشکلی که چهره برجسته آن در مجلس علیرضا زاکانی است. دهقان در مجموعه هیات رئیسه مجلس در کنار محمد حسین فرهنگی از منتقدین تند دولت محسوب می شوند. نقد محمد حسین فرهنگی به دولت اما با انتقادات دهقان کاملا متفاوت است.

دهقان بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم از نیروهای فعال برای دادن کارت زرد به وزرا و کشاندن آنها به مجلس بوده است. به نظر می رسد همت رهروانی ها برای کنار گذاشتن او از مجموعه هیات رئیسه را بتوان به تلاش اخیر اصولگرایان سنتی جهت کاهش فشارها و تخریب ها بر دولت ارزیابی کرد.

در عین حال رهروانی ها درصدد هستند تا به جای دهقان یک چهره هوادار دولت در مجلس، یعنی اسماعیل جلیلی را وارد هیات رئیسه کنند. به جز دهقان احتمال جابجایی شاهین محمد صادقی هم در هیات رئیسه مجلس وجود دارد. گفته می شود فراکسیون رهروان برای جایگزینی او که هم اکنون دبیر هیات رئیسه است، باز هم سراغ چهره های  معتدل تر رفته تا بتواند هم موقعیت خود در مجلس را تثبیت کند و هم فشار بر دولت را کاهش دهد.

در همین زمینه حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس به پیام نو می گوید: «قطعا فراکسیون رهروان در انتخابات روز چهارم خرداد با هواداران دولت همکاری خواهد کرد و ما نمی گذاریم که فراکسیون رهروان به دلیل برخی اختلافات کوچک تجزیه شود. به هر حال الان هواداران دولت در این فراکسیون وزن خوبی دارند و ما هم برای برخی کرسی ها آنها را نامزد می کنیم».

وی درباره احتمال همکاری با فراکسیون اصولگرایان نیز توضیح می دهد: «فراکسیون اصولگرایان، مخصوصا بعد از جریان مذاکرات هسته ای و برخی اتفاقات دیگر نشان داده که چندان اهل همکاری نیست و فکر هم نمی کنم که نهایتا در زمینه انتخابات هیات رئیسه مجلس همکاری بین ما و آنها شکل بگیرد. علاوه بر اینکه فراکسیون رهروان بالاخره آنقدر وزن دارد که خودش بتواند کاندیداهایش را راهی هیات رئیسه کند».

ثبت دیدگاه