• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

نقش خاطره هاشمی در انتخاب رهبری

  • 13 خرداد 1393 - 0:01
نقش خاطره هاشمی در انتخاب رهبری

آیت الله امامی کاشانی در مصاحبه با برنامه تلویزیونی شناسنامه به بیان ناگفته هایی از انتخاب رهبری در سال ۱۳۶۸ و تاثیر بیان خاطره دو نفرۀ ” امام و هاشمی” بر خبرگان در آن روز تاریخی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، گزیده این مصاحبه بدین شرح است:

نزدیک به غروب آفتاب (۱۳ خرداد ۱۳۶۸) بود که امام در حال احتضار بودند. ما به اتفاق جمعی از دوستان از جمله مقام معظم رهبری، آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله امینی، دوستان شورای نگهبان و… به بیت رفتیم. در حضور حاج احمد آقا این بحث انجام شد که با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد، بعد از امام چه باید کرد. اولین مساله‌ای که مطرح شد، تشکیل شورای رهبری بود. در شورای رهبری صحبت از آقای مشکینی و شخص مقام معظم رهبری بود. گرم این صحبت‌ها بودیم که حاج احمد آقا آمدند و گفتند امام وفات کردند، این خبر باعث شد جلسه برهم بخورد.

در جلسه خبرگان قبل از تشکیل جلسه، من به جایگاه هیات رئیسه رفتم و با آقای هاشمی صحبت کردم. ایشان گفتند من خاطره ای از امام می‌خواهم نقل کنم. روزی که آیت‌الله خامنه‌ای در سفر کره شمالی بودند، امام فرمودند ایشان به درد رهبری می‌خورد. آقای هاشمی گفتند با توجه به حضور عراق در مرزها، باید خیلی زود و همین امروز کار را جمع کرد.

 اولین بحثی که در این جلسه مطرح شد، بحث شورای رهبری بود که دوستان مخالفت کردند. علت مخالفت هم این بود که می‌گفتند یکی از دلایلی که بازنگری قانون اساسی را مطرح کردیم، شورای عالی قضایی بود. در شورای عالی قضایی به اینجا رسیدیم که تصمیم‌گیرنده باید یک نفر باشد. در نهایت رای‌گیری شد و شورای رهبری رای منفی گرفت. بعد از این بود که آقای هاشمی موضوع خاطره خود را مطرح کردند.  بعد از بیان این خاطره و برخی سخنان دیگر بود که مجلس خبرگان به مقام معظم رهبری رای دادند.شخص مقام معظم رهبری می‌گفتند نه و روی این صحبت خود اصرار داشتند و از آن طرف روی انتخاب مرحوم آذری قمی اصرار داشتند. حتی بین آقا و آقای آذری صحبت‌هایی هم رد و بدل شد اما در نهایت مجلس به مقام معظم رهبری رای داد.

ثبت دیدگاه