• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی: خدا هیچکس را وکیل خود معرفی نکرده که می‌گویند جاده جهنم را برای خودتان صاف نکنید

  • 11 خرداد 1393 - 0:05
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی: خدا هیچکس را وکیل خود معرفی نکرده که می‌گویند جاده جهنم را برای خودتان صاف نکنید

آیت الله هاشم زاده هریسی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری «انتخاب» در مورد سخنان رئیس جمهور در مورد به زور به بهشت فرستادن مردم و واکنش ها به آن گفت: راهنمایی، هدایت، ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر امر خوبی است، پیامبران هم برای هدایت امده اند و فلسه ارسال رسولان و کتاب های نازل شده براساس هدایت و ارشاد است. این کار خوبی است اما نباید توام با زور باشد چراکه اثر معکوس، منفی و تحمیلی می گذارد.

وی افزود: با این نوع اقدامات، دین امری تحمیلی جلوه داده می شود. در مقابل باید با زبان نرم و مهربانی از مردم دعوت شود، آدم با مهربانی و احترام کسی را دعوت می کند نه با تشر و لحن زشت. هدایت و دعوت خیلی خوب است اما این امور باید با احترام، ادب و نرمش دین همراه باشد، این نوع دعوت است که اثرگذار خواهد بود.

آیت الله هاشم زاده هریسی تصریح کرد: همانطور که قرآن می فرماید، با مردم به نیکو سخن بگویید، در واقع این آیه تنها مربوط به دوستان و مومنان نیست بلکه باید با غیر مومنان و دشمنان نیز با نیکی و زیبایی سخن بگوییم. وقتی که خداوند حضرت موسی (ع) و حضرت هارون (ع) را پیش فرعون فرستاد، گفت که او را با ادب و زبان نرم به سوی یکتاپرستی دعوت کنید نه خشونت.

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: اگر فردی را با مهربانی دعوت کردید و قبول نکرد و اثر نگذاشت، حداقل با او اتمام حجت شده چراکه با مهربانی از او دعوت شده اما او قبول نکرده، در عین حال اگر با زور،دعوا، نعره و بی ادبی اقدام به دعوت کنید، فرد قبول نکرده و اتمام حجت نمی شود.

وی اضافه کرد: هر کاری راهی دارد، اینها منطق قرآن است و آقای روحانی هم منظورش این است.

وی افزود: در اینجا باید بگوییم آقای روحانی می خواسته بگوید که با مردم به نرمی سخن بگویید و آنها را با مهربانی دعوت کنید.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن انتقاد شرایط اخلاقی جامعه گفت: این مسائل، عقلی، شرقی و اخلاقی است و همه چیز را نباید با هم فرو بریزیم.

وی افزود: برخی مسائل اخلاقی و شرعی را بهم می ریزند تا یک نفر را به زمین بکوبند یا یک نفر را بالا ببرند، متاسفانه در جامعه ما اینگونه مسائل زیاد شده است.

آیت الله هاشم زاده هریسی تصریح کرد: برای بالا بردن یک نفر و زمین زدن یک نفر همه میزان های شرعی اخلاقی اصولی عقلی را با هم فرو می ریزیم. این کار درستی نیست، حالا هر کسی هم می خواهد باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: این سخنان غلط، اشتباه و گناه است و جامعه را آلوده می کند.

وی در واکنش به سخن برخی از افراد مبنی بر اینکه رئیس جمهور راه جهنم را برای خود صاف می کند گفت: این مسئله را خدا می داند، هیچ کس نمی تواند قاضی خدا باشد، این خداست که قاضی و داور است و من هرچه در رابطه با خدا قضاوت کنم و اینکه بگویم خدا شما را به جهنم و بهشت می برد، داوری شخصی من است و به خدا هیچ ربطی ندارد.

آیت الله هاشم زاده هریسی افزود: خدا هیچکس را قاضی و وکیل خودش قرار نداده است.

ثبت دیدگاه