• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

درایتی: برخی خود را دربان بهشت و جهنم می‌دانند / بیات زنجانی: تفکر به زور فرستادن مردم به بهشت، قرون وسطایی است

  • 17 خرداد 1393 - 0:04
درایتی: برخی خود را دربان بهشت و جهنم می‌دانند / بیات زنجانی: تفکر به زور فرستادن مردم به بهشت، قرون وسطایی است

 حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی درایتی گفت: حرف دکتر روحانی که “نمی‌شود مردم را به زور شلاق به بهشت برد” کاملا صحیح است. انتخاب بهشت جهنم کاملا اختیاری است و به زور نمی‌شود مردم را بهشتی و جهنمی کرد این حرف دلایل روایی و قرانی زیادی دارد.

 

rt6666

به گزارش امید، حجت‌الاسلام والمسلمین “مصطفی درایتی” گفت:  طبق نظر فقها عمل خلافی که با اکراه انجام شود جرم هم نیست.

وی افزود: بعضی‌ها خود را دربان بهشت و جهنم می‌دانند و می‌خواهند مردم را به زور به بهشت ببرند. اینها دارند به خطا می‌روند مردم باید خودشان راهشان را انتخاب کنند و مسئول اعمال خود باشند و اجبار به کل اشتباه است.

مشاور دولت اصلاحات گفت: خدا به پیغمبرش هم گفته قلب مردم در اختیار من است. تو آموزه‌های من را به آنها انتقال بده و آنها را در پذیرش آزاد بگذار. تو در مقابل پذیرش آنها مسئول نیستی.

وی در ادامه گفت: وقتی خدا به پیغمبرش هم چنین مسئولیتی نداده، چرا باید بعضی از اشخاص و روحانیون فکر کنند که وظیفه‌ ویژه‌ای به گردن آنهاست و باید مردم را با اجبار به بهشت ببرند.

آیت‌الله بیات زنجانی: تفکر به زور فرستادن مردم به بهشت قرون وسطایی است

آیت‌الله بیات زنجانی نیز درباره مباحثی که در خصوص زوری رفتن مردم به بهشت و جهنم مطرح شده، به خبرگزاری ایلنا گفت: من وقتی این حرف‌های برخی از آقایان را که گفتند به زور شلاق هم که شده باید مردم را به بهشت فرستاد، دیدم، یاد دوران قرون وسطی افتادم؛ عده‌ای در دوران قرون وسطی دنبال این بودند که بهشت و جهنم بفروشند؛ در حالی که بهشت و جهنم دست خداست؛ میزان اعمال هم امام علی(ع) است؛ «قسیم النار و الجنه»، ائمه جمعه نیستند، بلکه امام علی(ع) است؛ چه ربطی به حکومت دارد این بحث‌ها؟ بهشت و جهنم مربوط به دین است، دین مربوط به حوزه‌های علمیه است و ربطی به حاکمیت ندارد و حوزه‌ها نیز مدعی این نیستند که کسی را به زور به بهشت بفرستند. برادرانی که دنبال حل بهشت و جهنم مردم هستند، همین دنیای مردم را حل کنند؛ اگر این گونه که دنیا را حل کردند، این گونه می خواهند بهشت و جهنم را حل کنند، دیگر به نظر من جواب روشن است.

موسویان: بهشتی یا جهنمی شدن مربوط به خود مردم است/ پیامبر(ص) هم از توسل به زور نهی شد

در پی اظهارات رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه «نمی توان مردم را با زور به بهشت برد»، برخی ائمه جمعه با رد این موضوع، تأکید کردند، «شلاق که سهل است، با همه قدرت جلوی کسانی که مانع بهشت رفتن مردم شوند خواهیم ایستاد». حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالفضل موسویان، عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم در این باره به پایگاه خبری شیعه گفت: دیدگاه اجبار بر بهشتی کردن مردم از نظر اسلام به کلی مردود است و این موضوع به خودم مردم مربوط ایت.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل موسویان، با بیان اینکه مساله بهشت و جهنم مربوط به قیامت است و ارتباطی به ما ندارد که برای بهشتی یا جهنمی شدن مردم کاری انجام دهیم، اظهار کرد: این موضوع مربوط به خود مردم است و خود آنها باید با اختیار و اراده انتخاب کنند.

او با اشاره به اتفاقی که در زمان مامون افتاده بود، توضیح داد: در زمان مامون، عده ای به او پیشنهاد کردند، حال که شما قدرت و توانایی پیدا کرده اید، دیگران را مجبور به پذیرش اسلام کنید. مامون نیز این مساله را با امام رضا(ع) در میان گذاشت و نظر ایشان را جویا شد؛ امام(ع) فرمودند که این مساله در دوره پیامبر(ص) هم مطرح شد و بعضی خدمت پیغمبر(ص) آمدند که امروز با وجود قدرتمندی، همه را مجبور به پذیرش اسلام کنیم. در این زمان بود که آیه با صراحت نازل شد و وظیفه مومنان را مطرح و مشخص کرد. و در قرآن گفته شده است که «لَوْ شَاء رَبُّکَ لآمَنَ مَن فِی الأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا؛ اگر خدای تو مى‏خواست قطعا هر که در زمین است همه آنها یکسر ایمان می‌آوردند» بنابراین خداوند این را نخواسته که اجباری در کار باشد.

موسویان ادامه داد: اگر خداوند می خواست همانطور که سایر موجودات را به گونه ای خلق کرده که مطیع او باشند و براساس همان هدایت تکوینی حرکت کنند، انسان را نیز به شکلی می آفرید که همان مسیر صحیح را طی کند. پس از آن در ادامه آیه گفته شده است که « أَفَأَنتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّى یَکُونُواْ مُؤْمِنِینَ؛ آیا تو مردم را ناگزیر مى‏کنى که بگروند» که در آن پیغمبر(ص) را خطاب قرار می دهد که تو می خواهی مردم را وادرا به ایمان آوردن کنی؟ کل آیه به این مفهوم است که وقتی خداوند نخواسته است، توی پیامبر نیز نمی توانی این کار را انجام دهی و خداوند بهشت و جهنم را برای اختیار انسان قرار داده است. خداوند در اینجا به انسان اختیار داده است تا با اراده خود، مسیر را تعیین و انتخاب کند؛ حال می خواهد به جهنم ختم شود یا بهشت. فضلیت و امتیاز انسان بر دیگر موجودات نیز همین اختیار اوست.

او با بیان اینکه در آیات بسیاری این صفت -یعنی متوسل شدن به زور برای ایمان آوردن مردم- را از پیامبر(ص) نفی کرده است، گفت: گرچه این آیات خطاب به پیامبر(ص) بوده است اما در واقع همه مومنان را مخاطب قرار داده است؛ هنگامی که خداوند به پیامبر خود می فرماید: «وَمَا أَنتَ عَلَیْهِم بِجَبَّارٍ» یعنی تو نمی توانی مردم را مجبور کنی یا وقتی گفته می شود که«… لَّسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ» یعنی تو بر مردم سیطره نداری تا بخواهی به آنها امر و نهی کنی که کاری را انجام دهند یا خیر! این موضوع در آیات بسیاری با تعابیر جبار، مصیطر، مکره و امثال آنها به کار رفته است و پیامبر(ص) از داشتن این صفات منع شده است بنابراین وظیفه مومنان نیز این است که همین مسیر را داشته باشند. هنگامی که پیغمبر(ص) از این کار منع شده است، مسلما مومنان هم منع شده اند و حق ندارند دیگران را مجبور به انجام کاری کنند که خود، حق و درست تشخیص می دهند.

ثبت دیدگاه