• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران: برخورد انتظامی با قلیان، باعث تمایل جوانان به موادمخدر می‌شود

  • 07 تیر 1393 - 0:02
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران: برخورد انتظامی با قلیان، باعث تمایل جوانان به موادمخدر می‌شود

خبرگزاری ایسنا: بیش از چهار هزار پزشک در هفته‌ای که گذشت طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهو ضمن ابراز ‏نگرانی از مصرف بی رویه قلیان و سونامی سرطان ناشی از مصرف بی رویه آن ‏خواسته بودند تا بر اساس ‏قوانین موجود جلوی گسترش روزافزون این پدیده گرفته شود.‏

کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران در واکنش به این نامه گفت: موارد بسیاری هستند که مخل سلامتی‌اند و این دلیل نمی‌شود برای از میان برداشتن ریشه‌ای آنها برنامه‌های ضربتی طراحی کنیم. کسانی که پیشنهاد داده‌اند قلیان به کلی برچیده شود، توجه داشته باشند هرچند قلیان و پاتوق‌هایی که امروز تحت عنوان قهوه‌خانه‌ها دایر شده‌اند، پدیده‌های خوبی نیستند، ولی همین پاتوق‌ها به محلی برای سرریز مطالبات بخشی از جامع نسل جوان تبدیل شده‌اند.

 رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه ممکن است در برخی اوقات جامعه نتوانسته باشد به بخشی از نیازهای یک جوان‌ پاسخ دهد گفت: اگر همین مکان‌ها هم برچیده شوند، آیا این احتمال وجود ندارد که اینها در اماکن دیگری و با مواد مخدری چون شیشه بخواهند به دنبال رفع نیازهای خود باشند؟ آیا اکنون قهوه‌خانه‌ها ویترین‌های مشخصی نیستند؟ اگر آن‌ها به سمت مصرف مواد مخدر رفتند باید چه کنیم؟

 محمدی در ادامه گفت: از اطبایی که می‌خواهند دلسوزانه به امر کاهش مصرف قلیان و فروکش کردن سونامی سرطان کمک کنند، درخواست داریم بر روی آگاهی‌دهی به جامعه متمرکز شوند. از میان برداشتن زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی با حذف برخی ظواهر آن امکان پذیر نیست.

 آیا می‌توان همه خودروها را نیز به بهانه آلودگی جمع کرد؟

 وی ضمن تاکید بر اینکه باید بر روی آگاهی دهی به جوانان برای ترک مصرف قلیان بیشتر کار کنیم گفت: اقدام چهار هزار پزشک که از رئیس جمهور خواستند قلیان به طور سراسری جمع‌آوری شود نظیر این است که بخواهند بگویند باید همه خودروهای کشور را به علت آلودگی جمع کرد. آیا امکان چنین اقدامی وجود دارد؟

 محمدی افزود: اما می‌توانیم به مردم راهکار بدهیم و یا به عنوان مثال از کارخانجات بخواهیم از فیلترهایی استفاده کنند که آلودگی کمتری دارند.

 وی با بیان اینکه در علوم پزشکی گفته می‌شود مصرف قلیان صدها بار خطرناک‌تر از سیگار است گفت:‌ دفاعی از قلیان نداریم اما باید این مسئله را در نظر گرفت که ارائه چنین پیشنهاداتی درست نیست. باید بر روی آموزش‌های اجتماعی کار کنیم تا شاهد شکوفایی از درون باشیم. نمی‌توان همه معضل‌ها و آسیب‌های اجتماعی را با زور و اجبار حل کرد.

 مافیای مواد مخدر در کمین نشسته‌اند

 محمدی ادامه داد: این گونه نمی‌توان جلوی مصرف قلیان را گرفت. از سوی دیگر ممکن است مصرف مواد مخدر دیگری چون شیشه گسترش پیدا کند. اتفاقا مافیای مواد مخدر منتظر چنین فرصت‌هایی هستند.

 رییس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه به دغدغه جامعه پزشکی احترام می‌گذاریم گفت: اما آنها باید توجه داشته باشند که پیشنهاد‌شان در این مقطع باید دارای پشتوانه‌ای برای کنترل عوارض بعدی باشد.

  برخورد انتظامی با قلیان، زمینه ساز تمایل جوانان به مواد مخدر

 وی در پاسخ به پرسشی درباره نیازهای امروز نسل جوان گفت: بسیاری از نیازهای روحی و ارتباطی جوان‌ها ممکن است ناشی از انرژی‌های تلنبار شده‌ای باشد که به دنبال بی‌هدفی، نداشتن برنامه و بی‌نشاطی رخ داده است.

 رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران ادامه داد: خانواده‌ها برنامه‌های مشخصی برای اوقات فراغت فرزندان‌شان ندارند و به نیازهای روحی آن‌ها پاسخ نمی‌دهند. آن‌ها نیازمند مکان‌هایی هستند که هیجان‌های اضافه خود را تخلیه کنند.

 محمدی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در رابطه با معضلات اجتماعی صحبت کنیم حتما باید فضای آن را نیز تعریف کرده باشیم و آمار و اطلاعات دقیقی در این خصوص داشته باشیم. برخورد انتظامی با قلیان، جوانان را به سمت مصرف مواد مخدر جدیدتری سوق خواهد داد. بنابراین باید همدلانه وارد عمل شویم و قبل از هر اقدامی نیازسنجی کنیم.

 این مدرس دانشگاه و آسیب شناس اجتماعی در ادامه به ضرورت نشاط آفرینی در جامعه تاکید و اظهار کرد: هر جامعه‌ای در متن خودش نیازمند نشاط و پویایی است و هر جامعه‌ای که نشاط و پویایی در آن بالا باشد، حجم آسیب‌هایش پایین خواهد آمد. در حال حاضر نشاط در حد لازم در جامعه ما وجود ندارد و این مسئله جوانان را به سمت افسردگی و انزوا می‌کشاند.

باید فضاهای نشاط‌ آور را برای نسل جوان فراهم کرد

 وی با تاکید بر اینکه با کاغذ و طومار نمی‌توان با آسیب‌های اجتماعی پاسخ داد، گفت: لازم است فضاهای نشاط‌ آور را برای نسل جوان فراهم کنیم. امروز واقعیتی نظیر بالا رفتن سن ازدواج، نرخ بیکاری و گرانی هزینه تحصیل و حتی ورزش مشکل‌زا شده است. اگر این چهار هزار پزشک که این طومار را امضا کرده‌اند هر کدام ۱۰ ساعت وقت بگذارند می‌توانند ۴۰ هزار ساعت کارگاه آموزشی برای جوانان ما ترتیب دهند و مهارت‌های مقابله با استرس را به آن‌ها بیاموزند.

 محمدی ادامه داد:‌متاسفانه باورهای منفی، عزت نفس و خودباوری را از جوانان ما گرفته تب التهاب و بی‌نشاطی در جامعه بالاست و حتی طومار ۴۰۰ هزار امضایی هم نمی‌تواند مشکل قلیان را حل کند.

ثبت دیدگاه