• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

افزایش شمار خانوارهای یک نفره و تک فرزند در کشور

  • 15 مرداد 1393 - 0:02
افزایش شمار خانوارهای یک نفره و تک فرزند در کشور

 خبرگزاری ایرنا: مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: تعداد خانوارهای یک نفره در ایران رو به افزایش و شمار فرزندان خانواده ها درحال کاهش است.

  علی اکبر محزون دوشنبه شب در شورای ثبت وقایع حیاتی در اصفهان افزود: تا اسفند سال ۹۲ جمعیت ایران به ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید که از این میزان تعداد خانواده های یک نفره از ۵.۲ در سرشماری سال ۸۵ به ۷.۱ در سرشماری سال ۹۰ افزایش داشت.

وی با بیان اینکه تعداد فرزندان هر خانواده نیز از ۶.۴ در سال ۶۵ به ۴ فرزند در سال ۹۰ کاهش داشت، گفت: براساس آخرین سرشماری، ۳۳.۳ درصد خانواده های ایرانی تک فرزند هستند.

وی ادامه داد: براساس آمار سازمان ملل، ایران با نرخ باروری ۱.۵۹، رتبه ۲۵ از ۲۶ را در منطقه دارد و فرزندآوری در سنین بالای ۳۰ سال از ۲۷.۵ درصد در سال ۸۴ به ۳۱.۱ درصد در سال ۹۱ افزایش یافت.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال همچنین اظهار کرد: اختلاف میان میزان ولادت و وفات از سال ۱۲۹۰ تا ۱۳۹۰ افزایش یافته و شیب سالمندی در ایران بسیار تندتر از شیب سالمندی در جهان است.

وی افزود: میانگین سنی جمعیت از ۲۲.۴ سال در سال ۵۵ به ۲۹.۸۵ سال در سال ۹۰ افزایش یافت.

وی همچنین درباره ازدواج و طلاق گفت: میانگین سنی ازدواج در کشور روبه رشد است و سال گذشته ۱۵۵ هزار واقعه طلاق در کشور ثبت شد.

محزون گفت: براساس بررسی ها، ۱۴ درصد طلاق ها در سال اول ازدواج و ۵۰ درصد نیز در پنج سال نخست زندگی مشترک روی می دهد.

ثبت دیدگاه