• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

لیبرالیسم به‌زیبایی در قرآن وجود دارد

  • 16 مرداد 1393 - 0:08
لیبرالیسم به‌زیبایی در قرآن وجود دارد

یک استاد دانشگاه گفت:‌ برخی هنوز معتقدند زن باید در خانه باشد و کتک بخورد اما در اسلام واقعا چنین چیزی نیست.

 به گزارش خبرگزاری ایسنا، سیدمحمد هاشمی – حقوق‌دان – در میزگرد علمی آسیب‌شناسی علل عدم موفقیت کشورهای اسلامی در اجرای اعلامیه اسلامی حقوق بشر (بیانیه قاهره) که در مرکز کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: کشورهای اسلامی به‌رغم برخورداری از تعالیم اسلامی به دلیل وجود اقتدارگرایی، قومیت پرستی و اشرافیت موجب بروز نوعی بدبینی نسبت به مروجین اسلامی شده است.

 وی افزود: تعالیم دینی جذبه‌های خاصی دارد اما از آنجا که افرادی که به ترویج آن پرداخته‌اند نوعی احترام کسب کرده و پدیده اجتماعی پدید آورده‌اند، این مساله باعث به وجود آوردن استیلای این طبقه شده است.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه اندیشه‌های اسلامی با اندیشه‌های دیگر ادیان قابل مقایسه نیست، افزود: دین اسلام دین پیشرفته‌ای است. ما به عنوان دلسوزان اندیشه اسلامی و تعالیم قرآنی و پیامبر (ص) معتقدیم که اشکالاتی داریم که به دلیل حکومت‌های اقتدارگرا و اشرافی قرآن عین حقوق بشر است و لیبرالیسم در قرآن هم وجود دارد. لااکراه فی الدینی که در قرآن است، همان لیبرالیسم است. این ها زیبایی‌های اندیشه اسلامی است که زیباتر از اندیشه‌های غربی و بسیار پیش‌تر از آن‌ها مطرح شده است.

 هاشمی اظهار کرد: استیلایی که سردمداران دینی و تشریفات دینی به وجود آورده‌اند، شرایط خاصی پدید آورده و ما شاهد نوعی تعصبات دینی هستیم. ما شاهدیم که در قرن بیستم پس از وقوع جنگ جهانی دوم این اتفاق به صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر منجر شد.

 وی ادامه داد: اسلام که از نظر ماهوی ارزش‌های خاصی دارد، از سوی دیگر ما مشکل نمایشی داریم و زمان و نوع ارتباطات را درک نمی‌کنیم. دین اسلام تنها دینی است که تمام قومیت‌های آن یک کتاب دارند اما دین مسیح چنین نیست. در حالی‌که از سوی دیگر تعصبات دینی با وجود فرهنگ مهر و محبت در قرآن، ما را در مقابل هم قرار داده است.

 این استاد دانشگاه با اشاره به بیانیه قاهره گفت: کشورهای اسلامی در تدوین اعلامیه حقوق بشر تقلید کرده‌اند و این بیانیه از نظر شکلی مشابه اعلامیه حقوق بشر غرب است.

 وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره وظیفه جامعه مدنی در کشورهای اسلامی برای تحقق حقوق بشر، گفت: در کشورهای اسلامی اقتدارگرایی متداول است؛ مانند عربستان، مصر و حتی ایران خودمان و این اقتدارگرایی راه را بر جامعه مدنی می‌بندد. جامعه مدنی فرمایشی نمی شود، بلکه لازمه آن خودجوشی است.

 این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه اسلام در اندرون کشورهای اسلامی غریب است و برخی هنوز معتقدند که زن باید در خانه باشد و کتک بخورد اما در اسلام واقعا چنین چیزی نیست. کرامت انسان همراه با آزادی اوست و بدون آزادی معنا ندارد.

 وی با تاکید دوباره بر ارزش‌های دین اسلام، گفت: ممکن است تکفیر شویم اما می‌خواهم بگویم که آزادی و لیبرالیسم با هنرمندی و زیبایی خاصی در اسلام نیز آمده است. اگر کرامت انسانی، دموکراسی و … که در قرآن به زیبایی آمده است، تبیین و ترویج شود، ما شاهد حقوق بشر در معنای واقعی خواهیم بود. اسلام دین مودت و دوستی است و ما باید به یکدیگر دست دوستی دهیم.

ثبت دیدگاه