مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در یکی از سلسله گزارش های خود تحت عنوان مطالعات ماهواره خبر داد که بخش قابل توجهی از نیاز رسانهای مردم کشورمان از طریق ماهوارهها تامین میشود.
به گزارش «انتخاب»، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز خاطرنشان کرده: اگرچه تا نیمه دهه ۱۳۸۰ مطالعات حاکی از این بود که استفادهکنندگان ماهواره در پی تامین نیاز سرگرمی بودند اما در شرایط کنونی و با رفع نیاز از طریق شبکههای داخلی ، نیازهای کسب خبر و تحلیل تامین نیازهای فکری، باقی مانده از این رو انگیزه استفاده از برنامه های ماهواره همچنان وجود دارد.
به گفته دکتر “تقی آزاد ارمکی” استاد گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران “در سال ۱۳۷۴ طی تحقیقی در تهران مشخص شد که یک درصد از مردم تهران ماهواره دارند و از آن استفاده می کنند در حالی که در سال ۱۳۹۲ این میزان به ۷۱ درصد رسیده است. یعنی طی ۱۷ سال، شمار استفاده کنندگان ماهواره از یک درصد به ۷۱ درصد رسیده است.”