• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

فیلم جادوی کمانچه کلهر

  • 05 شهریور 1393 - 0:01
فیلم جادوی کمانچه کلهر

فرارو :کیهان کلهر با آلبوم شب سکوت کویر با صدای محمدرضا شجریان در ایران بر سر زبان ها افتاد. آواز شبه محلی شجریان و آهنگسازی و هم نشینی سازهای محلی در کنار سازهای ملی در آن آلبوم توجه مخاطبان را به سوی خود جلب کرد.

 اما آنچه بیش از همه در آن اثر نمود داشت، صدای پر حس و حال کمانچه او بود که بعدها در گروه چهارنفره حسین علیزاده، محمدرضا شجریان، کیهان کلهر و همایون شجریان طنین انداز شد. فعالیت این گروه پس از اجراهای متفاوت در خارج و داخل و انتشار چهار اثر خاتمه یافت اما کلهر مسیر هنری اش را به سوی دیگری برد.

در همان سالها آلبوم های سه گانه «غزل» حاصل همکاری او با شجاعت حسین خان، سیتار نواز بلند آوازه هندی در ایران منتشر شد و حسن ختام آن آلبوم «باران» اجرای زنده منتخبی از آن سه آلبوم فبلی بود. در آن آلبوم ساندیپ داس طبلا می نواخت.

 همکاری با علی اکبر مرادی تنبور نواز نام آشنای موسیقی محلی کردستان در آلبوم «در آیینه آسمان» دریچه تازه ای از همنشینی موسیقی شهری و محلی ایران به روی مخاطبان موسیقی کلهر گشود.

 کلهر پس از آن این نوع از هم نشینی ها را با اردال ارزنجان باقلاما نواز ترک و شاگرد عارف ساء، نوازنده افسانه ای این ساز ادامه داد. حاصل این همکاری اجراهای متعدد در کشورهای اروپایی و آمریکایی و جوایز متعدد بین المللی بود.

 همکاری او با ژیوان گاسپاریان در ماههای گذشته و قاسیم عالیم اف در ماههای آینده نشان می دهد که کلهر همچنان به دنبال گسترش این تجربه شیرین است. تابستان امسال کلهر بار دیگر با  ساندیپ داس نوازنده تبلا از کشور هندوستان در روز ۲۲ اوت در آمفی تئاتر “منسن دیستریک پارک” در آناندیل ویرجینیا بر روی صحنه رفت.

این فیلم (دانلود) را که می بینید بخشی از اجرای این دو در امریکا است

ثبت دیدگاه