• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

از ریاست زندان کرمان تا مدیریت میراث‌فرهنگی!

  • 06 شهریور 1393 - 0:03
از ریاست زندان کرمان تا مدیریت میراث‌فرهنگی!

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ مدیریت تخصصی در حوزه میراث‌فرهنگی یکی از مهمترین مقوله‌هایی به‌شمار می‌رود که در سال‌های اخیر به‌خصوص مدیریت ۸ ساله میراث‌فرهنگی در دولت نهم و دهم بخش‌های مختلف سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را دچار آسیب‌ جدی کرد. ضعف و سوء مدیریتی که به سست شدن پایه‌های مهمترین نهاد علمی کشور منجر شد و خروجی این سازمان را از تولیدات علمی و پژوهشی به حاشیه‌های سطحی یک حیات خلوط کاهش داد.

 با این حال با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و انتصاب مدیران ارشد سازمان میراث‌فرهنگی که اتفاقا آگاه به کاستی‌ها و نابسمانی‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بودند، تصور می‌شد این ضعف مدیریتی که سال‌ها بر ساختار میراث‌فرهنگی حاکم بوده و اهداف این سازمان را در بیراهه‌ سیاست‌زدگی به چالش کشانده بود زدوده شود. اما پس از گذشت ۸ ماه از مدیریت «مسعود سلطانی‌فر» و انتصاب‌های او در ادارات میراث‌فرهنگی استان‌ها نه‌تنها این مهم محقق نشد که حتی بسیاری از باستان‌شناسان و کارشناسان در گفتگوهای رسانه‌ای به رد مدیریت تخصصی پرداختند و معیار انتخاب مدیران استانی را حمایت‌های سیاسی و تکرار سیاست‌زدگی‌های گذشته عنوان کردند.

 این درحالی است که میراث‌فرهنگی در بسیاری از استان‌های پهناور و تاریخی کشور به‌دلیل نبود مدیریت تخصصی، کارآمد و حتی آشنا به مقوله میراث‌فرهنگی به چالش جدی کشیده شد و تخریب‌ها به‌قدری افزایش پیدا کرد که از آستانه تحمل کارشناسان اداره کل میراث‌فرهنگی استان‌ها هم خارج شد.

 «علی مهاجری»، مدیر اداره میراث‌فرهنگی استان کرمان یکی از انتصاب‌های مسعود سلطانی‌فر در مدیریت میراث‌فرهنگی کرمان است که فعالیت‌ها و سوابق او کوچکترین ارتباطی به موضوعات تخصصی سازمان میراث‌فرهنگی ندارد.  

 او درحالی در مدیریت‌های مختلف استان و شهر کرمان به‌ فعالیت پرداخته که مهمترین سوابق او به ریاست زندان کرمان، مدیریت اوقاف، شهردار کرمان، ریاست شورای شهر و همچنین مدیریت در باشگاه مس کرمان مربوط می‌شود.

 پیشتر «فتح الله مویدی»، رییس شورای شهر کرمان‌ در گفت و گو با رسانه‌ها به سوابق اجرایی«علی مهاجری» در دوران دفاع مقدس و مدیریت‌های مختلف در استان و شهر کرمان اشاره کرده بود. او گفته است: «مهاجری در سمت‌هایی از جمله مدیر کل زندان، شهردار کرمان و ریاست شورا حضوری تحول آفرین داشته است، به‌طوری‌که پس از انتصاب وی به سمت شهردار کرمان، بودجه این ارگان که در حدود سه میلیارد تومان بود بیش از ۴۰۰درصد افزایش یافت».

  به‌نظر می‌رسد فعالیت‌های مهاجری مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان، با سوابقی که در زمینه مدیریت زندان، شهرداری و مدیریت باشگاه مس کرمان داشته هیچگونه مطابقت و ارتباطی با مقوله‌های تخصصی میراث‌فرهنگی نداشته باشد. چنانچه زمانی‌که رسانه‌ها با ارائه مستندات کامل به نقد تخریب‌ خانه‌های قدیمی و بافت تاریخی کرمان پرداختند مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی کرمان، به‌جای پرداختن به مساله‌ای که موضوعیت کاملا فرهنگی و اجتماعی دارد از نیروهای امنیتی می‌خواهد که در برابر جریان اطلاع‌رسانی وارد عمل شوند.

 به نظر می‌رسد به رغم اینکه قرار بود در دولت تدبیر و امید مدیران تعامل بهتری با رسانه‌ها داشته باشند، برخی مدیران سازمان میراث فرهنگی چندان پذیرای نقدها نبوده و در برخی مواقع بدون برخورداری از هر گونه تخصصی به جای شفاف‌سازی و دفاع از حریم میراث‌فرهنگی از مسئولان استانی می‌خواهند که به دفاع از خود در برابر اتهامات رسانه‌ها بپردازند. این عملکرد نشان می‌دهد که همچنان تفاوت فاحشی با وعده‌ها و اطلاع‌رسانی صحیح در سازمان میراث‌فرهنگی وجود دارد.

ثبت دیدگاه