• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

کشاورزی نفس‌های آخر را می‌کشد!

  • 09 شهریور 1393 - 0:02
کشاورزی نفس‌های آخر را می‌کشد!

وزیر اسبق کشاورزی گفت: کشاورزی ایران با ادامه‌ این وضعیت و فشار بر منابع پایه، نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

عیسی کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: همانگونه که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که کشاورزی ایران در مسیر ۴۰ سال پیش اروپا قرار دارد، وضعیت امروز کشاورزی در کشور اصلا خوب نیست و با ادامه‌ این شرایط و فشار آوردن بر منابع پایه، می‌توان گفت کشاورزی ایران نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

نه تنها آب، زمین‌ها هم تحمل این همه کشاورزی را ندارند

وی افزود: نمی‌توان این حجم زیاد از آب را برداشت کرد و به کشاورزی با این سبک ادامه داد چرا که نه تنها منابع آبی رو به پایان است بلکه دیگر زمین‌های کشور نیز تحمل این همه کشاورزی را ندارند.

دبیر کل خانه کشاورز تاکید کرد: مصرف آب در بخش کشاورزی باید ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یابد و پس از آن باید بررسی شود که در ادامه چگونه برنامه‌ریزی کنیم تا از سهم باقی‌مانده بیشترین بهره‌وری را از آن کشاورزی کنیم.

کلانتری گفت: مساله‌ مهم در حال حاضر نجات آب و منابع آبی کشور است و در مرحله‌ بعد، کشاورزی از اهمیت برخوردار است؛ بنابراین باید سهم ۹۰ درصدی بخش کشاورزی از برداشت آب را کاهش داد.

با ۴.۵ میلیون بهره‌بردار دیگر جایی برای افزایش بهره‌وری وجود ندارد

وی اعلام کرد: می‌توان با کاهش مصرف آب، کاهش سطح زیرکشت، بهره‌وری و تولید را در بخش کشاورزی افزایش داد اما رسیدن به این هدف نیاز به سرمایه‌گذاری و تغییر نگرش در بهره‌برداران دارد چراکه با ۴.۵ میلیون بهره‌بردار دیگر جایی برای افزایش بهره‌وری وجود ندارد.

دبیر کل خانه کشاورز اظهار کرد: عمده بهره‌برداران و کشاورزان بدون سرمایه، کم‌سواد و به صورت سنتی تولید در بخش کشاورزی را انجام می‌دهند که باید سیاست‌ها و نگرش‌های بهره‌وری تغییر پیدا کند تا انتظار افزایش عملکرد تولید محصولات کشاورزی در واحد‌ سطح را داشت.

کلانتری افزود: بهره‌وری آب در بخش کشاورزی پایین است و براساس آمار رسمی دولت بیش از ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و مابقی آن در بخش‌هایی مانند بهداشت، صنعت، شرب و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین برای نجات آب کشور باید ابتدا به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی فکر کنیم.

وی درباره‌ کاهش نرخ تسهیلات بخش کشاورزی از ۲۲ به ۱۷ درصد گفت: گرچه در گذشته عدد رسمی اعلام شده برای نرخ سود تسهیلات بخش کشاورزی ۱۴ درصد اعلام شده بود اما در عمل تسهیلاتی با این نرخ سود به بخش کشاورزی پرداخت نمی‌شد و عمدتا این نرخ سود برای بهره‌برداران ۲۲ درصد بود بنابراین با کاهش آن به ۱۷ درصد می‌توان گفت کشاورزان راضی‌تر نسبت به گذشته هستند که البته امیدواریم این نرخ سود اعلام شده در مرحله‌ پرداخت نیز عملی شود.

ثبت دیدگاه