• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

پیش‌بینی خشکسالی ۳۰ ساله در ایران

  • 10 شهریور 1393 - 0:02
پیش‌بینی خشکسالی ۳۰ ساله در ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی  خبرگزار تسنیم، حمیدرضا جانباز در نشستی خبری اظهار داشت: برخی مراجع رسمی اعلام کردند که ما در یک دوره ۳۰ ساله خشکسالی هستیم، مطالعات جامع آب کشور به این شرکت ابلاغ شده و ما تلاش می‌کنیم در یک افق ۲۵ ساله راهکارهای تأمین آب شرب کشور را ببنیم.

این مقام مسئول در خصوص عملکرد یک سال اول دولت گفت:‌ هم‌اکنون در بخش شهری به طور متوسط ۵۸ درصد جمعیت، تحت پوشش شبکه آب شرب هستند که از این مقدار در یکسال گذشته افزایش ۶.۵ درصدی در میزان تحت پوشش شبکه آب شهری داشته‌ایم.

وی افزود: در طول یکسال فعالیت دولت یک میلیون و ۳۸۰ هزار انشعاب به تعداد انشعاب‌های آب کشور افزوده شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه حجم تولید آب در کشور در یکسال گذشته حدود ۵.۶ میلیارد مترمکعب رسید، گفت: با این میزان تولید آب، حتماً باید فکر برنامه‌های بلندمدت در تأمین آب شرب کشور باشیم.

جانباز ادامه داد:‌ در بخش فاضلاب شهرها در یکسال گذشته ۴.۱ درصد رشد داشتیم به طوری که در این مدت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار انشعاب فاضلاب واگذار شد. که بخش عمده‌ای از این رقم در واحدهای مسکونی مهر بود.

وی گفت:‌ در بخش آبرسانی روستایی افزایش ۱.۹ درصدی در میزان آبرسانی روستایی در یکسال گذشته داشتیم به طوری که ۴۷۸ روستا و مجتمع آبرسانی به جمع روستاهای بهره‌مند از شبکه آب شرب اضافه شدند و در طول یکسال یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در بخش روستایی تولید کردیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش از سال ۹۳ پیش‌بینی گرمای تابستان و پیک مصرف آب در فصل دیده شده بود، اذعان داشت: از همان موقع جلسات بحران آب تشکیل شد و برنامه جامعه‌ای را برای کل کشور تدوین کردیم و موفق شدیم همانطور که پیش از این نیز اعلام شده بود در جایی از کشور در تأمین آب به جیره‌بندی نرسیم.

جانباز افزود: تابستان گرم امسال با همراهی مردم و تمهیدات دیده شده به سختی گذشت و برای تابستان ۹۴ منتظر اعلام پیش‌بینی‌های شرکت مدیریت منابع آب در خصوص حجم سدها در میانه آبان خواهیم بود تا در همان زمان برنامه‌ریزی آب شرب کشور در سال ۹۴ را تدوین و ابلاغ کنیم.

وی با بیان اینکه در بخش روستاها مشکلات ما بسیار زیاد بوده گفت: به حدود ۵۷۰۰ تا ۶۵۰۰ روستای کشور به فراخور میزان بارش و در فصول مختلف آبرسانی سیار انجام می‌شود که با این روند، به اهداف برنامه پنجم که پوشش ۹۲ درصدی جمعیت روستایی بهره‌مند از شبکه آب هستند نخواهیم رسید.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور هم‌اکنون ۷۷ درصد جمعیت روستاهای کشور از شبکه آب شرب بهره‌‌مند هستند.

جانباز تصریح کرد: هفته گذشته طرح یک فوریتی کمک به آب روستاها در دستور کار مجلس قرار گرفت که پس از تعطیلات مجلس تلاش می‌کنیم در مهرماه بتوانیم این طرح را مصوب کنیم که اگر این اتفاق بیفتد و ما بتوانیم گشایشی در بخش اعتبارات داشته باشیم هم تحرکی در آبرسانی به روستاها ایجاد می‌شود و هم طرح‌های به رکود رفته عمرانی در این بخش به جریان می‌افتد.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که در خصوص اعتبارات بانک توسعه اسلامی انجام شده، جهت مطالعه و اجرای  فاضلاب روستایی مناقصات مربوطه برگزار شده که در این خصوص کشور را به چند منطقه تقسیم کرده‌ایم و مشاوران مشغول به کار شده‌اند، در این زمینه فاضلات روستایی با روش‌های جدید و سازگار با محیط‌زیست به اجرا درخواهد آمد تا بتوانیم روستاهایی که در نزدیکی سدها، رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی هستند را به شبکه تسویه فاضلاب وصل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به حضور روز گذشته وزیر نیرو در استان هرمزگان گفت:‌روز گذشته با حضور وزیر نیرو یکی از پروژه‌های مهم تولید همزمان آب و برق در جزیره قشم به بهره‌برداری رسید به طوری که از خروجی اگزوز نیروگاه موجود و با استفاده از حرارت بخار، یک آب‌شیرینی‌کن ۱۸ هزار متری در این جزیره به بهره‌برداری می‌رسد.

جانباز افزود: یک فرصت بسیار خوب است که در سطح کشور بتوانیم از انرژی‌های بازیافتی و حرارت هدر رفته نیروگاه‌ها در نواحی ساحلی و بخشی از فلات مرکزی ایران استفاده کنیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت ۱۲ کلانشهری که دارای بحران آبی اعلام شده بودند گفت: این ۱۲ کلانشهر را به ۳ دسته بر اساس میزان کمبود تولید نسبت به مصرف تقسیم کرده‌ایم به طوری که هم‌اکنون شهرهای کرمان و اصفهان در وضعیت قرمز، شهرهایی نظیر تهران در وضعیت زرد هستند دیگر شهرها مشکلی در تولید ندارند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حجم سدهای لار و لتیان در شرق تهران در پایین‌تر حد قرار دارد، گفت: پیش‌بینی ما این است که اگر پاییز امسال بارش مناسب در بالادست این سدها نداشته باشیم و یا کاهش مصرف توسط مردم اعمال نشود، تهران در پاییز به وضعیت قرمز نزدیک خواهد شد.

جانباز افزود: در شرق تهران با مشکل بیشتری در کمبود آب مواجه هستیم اما این مسئله ناظر بر جیره‌بندی آب در شرق تهران نیست.

وی در خصوص برنامه‌های آبفا برای تأمین آب شرق تهران گفت:‌ تکمیل طرح آبرسانی از سد ماملو و تسویه‌خانه هفتم در حال انجام است که فکر می‌کنیم تا اواخر مهرماه این تسویه‌خانه به بهره‌برداری برسد، همچنین اتصال سامانه غرب تهران به سامانه شرق نیز در حال انجام است که تاکنون در مخزن سهروردی این اتصال برقرار شده است، همچنین تمام ظرفیت‌ها در استفاده از منابع زیرزمینی آب در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در خصوص مشکلات تأمین آب در اصفهان گفت: در ۴۵ کیلومتری بالای رودخانه زاینده‌رود چاه‌های فلمن تأمین آب خشک شده و این شهر ۳۵۰۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت تأمین آب خود را از دست داده و به همین میزان هم‌اکنون کمبود آب دارد.

جانباز افزود: بخش عمده‌ای از مدیریت آب د اصفهان با کمک مردم محقق شد؛ در حالی که متوسط سرانه مصرف آب در ایران ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز است در اصفهان این عدد به ۱۳۶ لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر رسیده است.

وی در خصوص وضعیت بحرانی آب در شهرکرمان تصریح کرد: در شهر کرمان نیزبا مدیریت فشار توانستیم تأمین آب ار مدیریت کنیم. تلاش کرده بودیم در محدوده شهر چا‌های جدیدی را حفر کنیم اما این برنامه محقق نشد.

این مقام مسئول افزود: طرح میان مدت شهر کرمان، تکمیل سامانه آب از سطح صفا است که حدود ۳ سال است در حال کار است؛ همچنین طرح بلند مدتی تأمین آب شرق کرمان نیز در بخشی با انتقال آب از سامانه بهشت‌آباد به کرمان در مرحله برنامه‌ریزی است و در قالب انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان برای مناطق صنعتی و شهرهای کوچک این استان در دستورکار قرارداده‌ایم.

جانباز با انتقاد نسبت به توسعه شهرها بدون توجه به اصول آبرسانی به آنها گفت: در آخرین جلسه  شورای عالی آب به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تأکید شد که طرح‌های توسعه کشور باید مرتبط بر طرح جامع آب و با اخذ نظر از وزارت نیرو شکل بگیرد که متأسفانه در سالهای گذشته شاهد این بودیم که بخشی از جمعیت را در قالب شهر جدید در نقطه‌ای از کشور اسکان داده‌ایم و تازه بعد از آن به فکر تأمین آب آنها افتاده‌ایم.

وی افزود: به طور مثال در شهر پردیس با افزایش جمعیت به شدت مشکل تأمین آب داریم و دراز مدت حتماً باید تونلی از سد لار به این شهر حفر شود که خود پروژه بزرگی است؛ در مورد شهر جدید پرند نیز این اتفاق نیز استاده است بطوریکه در مصوبات ابتدایی شورای عالی شهرسازی و معماری آمده بود این شهر کمتر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت خواهد داشت اما اکنون ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در این شهر ساکن هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه تا پایان سال به حدود ۶۰۰ هزار واحد مسکونی مهر خدمات انشعاب آب و فاضلاب ارائه خواهد شد گفت: هر واحد مسکونی مهر در هر نقطه کشور که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ حق انشعاب آب یا فاضلاب خود را پرداخت کرده‌اند اما به هر دلیل انشعاب آنها وصل نشده است، در دولت تصمیم‌گیری شد تا بدون دریافت هزینه اضافه و با همان قیمت سال ۹۰ و ۹۱ انشعاب آنها متصل شود.

جانباز در خصوص میزان هدر رفتن آب در کشور گفت: در سال ۹۲ میزان هدررفت آب در شبکه‌های آب شرب ۲۴.۷ درصد بود که از این رقم ۱۳.۳ درصد میزان هدر رفت واقعی و ۹.۸ درصد میزان هدررفت ظاهری بوده است.

وی افزود: میزان هدر رفت در روستاهای کشور بسیار بالاتر از این رقم است که به دلیل فرسودگی زیاد در لوله‌های انتقال نصب شده و همچنین عدم تطابق طرح‌های هادی و طرح‌های احداث لوله‌های انتقال بوده که موجب جابجایی متعدد لوله‌ها در یک روستا شده است.

این مقام مسئول بااشاره به اینکه مصرفآب در ایران بسیار بالاتر از نُرم جهانی است، گفت: باید قوانین سختگیرانه در کشور داشته باشیم تا آگر مشترکی رعایت حق دیگران را در مصرف آب نکرد به صورت کاملا قانونمند و سیستماتیک با آن برخورد شود. در این خصوص پیش‌نویس مصوبه‌ای را تقدیم هیئت وزیران کرده‌ایم که اگر مشترکی بیش از الگو، مصرف کرد و به اخطارها توجه نکرد در قالب این مصوبه آبش قطع شود و جریمه پرمصرف‌ها نیز در این مصوبه دیده شده است.

جانباز تصریح کرد: قطع آب مشترکان به عنوان آخرین راهکار در مجموعه وزارت نیرو مورد توجه قرار دارد چرا که بیش از ۷۶ درصد از مشترکان رعایت الگوی مصرف را در مصرف آب دارند.

وی در خصوص حذب آبونمان از قبوض آب گفت: در قالب اصلاحیه اطلاعیه ۶ سازمان هدفمندی، آبمونمان از قبوض حذف شد اما اکنون پیشنهادی را مطرح کرده‌ایم که مجددا آبونمان در قبوض آب لحاظ شود. هم‌اکنون این پینشهاد منتظر اعلام نظر معاونت راهبردی ریاست جمهوری است.

ثبت دیدگاه