• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

شکار در ایران ممنوع است/راه اندازی شبکه دور بین های تله و سنجش از دور

  • 10 شهریور 1393 - 0:01
شکار در ایران ممنوع است/راه اندازی شبکه دور بین های تله و سنجش از دور

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار در جمع خبرنگاران افزود: امروز مراسم بزرگداشت محیط بانان برجسته و پروژه حفاظت از محیط زیست به خوبی برگزار شد در این برنامه سازمان ملل متحد و سازمان‌های مردم نهاد مشارکت خوبی داشتند.

وی افزود: به غیر از ایران در کشورهای دیگر یوزپلنگ منقرض شده است باید این موجود را مدنظر قرار دهیم و تلاش‌های ملی برای حفاظت از آن‌ها انجام دهیم؛ باید جلوی انقراض یوزپلنگ آسیایی را بگیریم که خوشبختانه ما طی تصاویر اخیری که مشاهده کردیم مشخص شد تعداد یوزپلنگ آسیایی افزایش یافته است.

رییس سازمان محیط زیست  با بیان این‌که آمار جدیدی از تعداد یوزپلنگ آسیایی نداریم ولی تصاویر خوبی را شاهد بودیم، اظهار داشت: ۴ یوزپلنگ در ۴ تصویر اخیراً مشاهده شده است که امیدواریم در راستای حفاظت این گونه استمرار داشته باشیم.

راه اندازی شبکه دور بین های تله و سنجش از دور برای کمک به محیط بانان

ابتکار با بیان این‌که در حال حاضر تعداد محیطبانان بسیار کم است، گفت: یکی از برنامه‌های سال ۹۳، راه‌اندازی شبکه دوربین تله و سنجش از راه دور است. در حقیقت با چنین دوربین‌هایی کنترل از راه دور انجام خواهد گرفت.

رئیس محیط زیست تصریح کرد: برای تهیه خودرو و موتوسیکلت نیاز به اعتبار داریم که باید آن را تأمین کرده و در اختیار محیط بانان قرار دهیم در واقع در این زمینه تدابیر لازم را اندیشیده‌ایم.

وی گفت: در زمینه مجهز کردن محیط بانان به اسلحه نیز ما سیاست‌‌های خود را داریم و باید این موضوع مدیریت شود.

بازنگری در سیاستهای شکار و صید

رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت:  نباید بگذاریم که شکارچیان غیرمجاز به زیستگاه‌ها دست‌درازی کنند بنابراین باید از گونه‌های حیات وحش حفاظت کرده و در این راستا از مردم برای مشارکت دعوت به عمل آید.

وی با بیان این‌که شکار در ایران ممنوع است، افزود: اسیر کردن و کشتن حیوانات خلاف قانون بوده مگر این‌که از سوی سازمان محیط زیست مجوز خاصی گرفته شود؛ به طور کلی نکته مهم این است که شهروندان باید مطلع باشند شکار با سلاح مجاز و پروانه اسلحه ممنوع است.

ابتکار تصریح کرد:  ما اکنون در حال بازنگری سیاست شکار در کشور هستیم؛ شکارچیان به جای شکار حیوانات دوربین در دست گرفته و شکار لحظه انجام دهند.ابتکار در خصوص شکارگاه خصوصی گفت: شکار در شکار‌گاه‌ خصوصی صورت می‌گیرد که آن نیز دارای ضوابط خاص است ولی به طور کلی باید در زمینه عدم شکار فرهنگسازی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست در خصوص برخورد با شکارچیان غیرمجاز سختگیرانه عمل می‌کند، گفت: به شکلی اقدام خواهیم کرد که فرهنگسازی در زمینه عدم شکار صورت گیرد و مردم به سوی شکار نروند.

 

ثبت دیدگاه