• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

هاشمی رفسنجانی: سیاست خارجی عرصه شعار نیست

  • 11 شهریور 1393 - 0:00
هاشمی رفسنجانی: سیاست خارجی عرصه شعار نیست

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اهمیت تصمیمات تاریخی در سیاست خارجی، گفت: سیاست خارجی اصول دارد و عرصه شعار نیست و نباید به جای استفاده از فرصت‌ها، به سوی تخریب فرصت‌ها برویم.

 به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایرن(ایسنا)، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار اعضای اتاق فکر مسائل بین‌المللی در معاونت بین‌المللی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اهمیت تصمیمات تاریخی در سیاست خارجی، گفت: سیاست خارجی اصول دارد و عرصه شعار نیست و نباید به جای استفاده از فرصت‌ها، به سوی تخریب فرصت‌ها برویم.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اصطلاح منافع ملی و حیاتی را دارای معانی خاص در سیاست خارجی دانست و با اشاره به سفر خویش به مسکو در زمان شوروی سابق گفت: در مذاکرات با گورباچف توافقاتی داشتیم که تأثیرات آنها در تقویت ایران برای دفاع از حریم آبی و خاکی کشور فراوان بود و هنوز هم پایه بسیاری از قراردادهاست.

 وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از فروپاشی شوروی و استقلال کشورهای آسیای میانه، گفت: هم دانش و تکنولوژی کشور را در موضوعات خاص ارتقا دادیم و هم همسایگانی داشتیم که به خاطر رفتار انسانی ایران در سال‌های نیازمندی آنان، مشتاق گسترش روابط و مبادلات اقتصادی و بازرگانی با جمهوری اسلامی بودند.

 هاشمی رفسنجانی، سیاست ایران در مقطع پذیرش قطعنامه را یک نمونه از اتخاذ سیاست خارجی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت دانست و خاطر نشان کرد: ادامه جنگ به ادلّه‌ای خاص، مصلحت کشور نبود و چنان حکیمانه وارد شدیم که همه کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا در سازمان ملل سند عزت مردم ایران و ذلت حزب بعث را امضا و بین‌المللی کردند.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ماجرای مک‌فارلین، اظهار کرد: با اتخاذ روش‌های سیاسی، عمده‌ترین نیازهای جنگ را که در آن مقطع قطعات هواپیما و رادارها و موشک‌های دریایی، ضد تانک و ضدهوایی بود، تأمین کردیم و پس از آن نیز چنان مدیریت کردیم که آمریکایی ها خودشان بر طبل رسوایی خود کوبیدند.

 وی با ابراز تأسف از سیاست خارجی چند سال گذشته که بسیاری از فرصت‌ها را تبدیل به تهدید کرد، افزود: چرا باید همسایگان ما برای همراهی با دشمنان ایران، بپذیرند که درآمدهای نفتی خویش را ارزان بفروشند؟!

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تشریح تفاوت‌های سیاست خارجی ایران در قبال کشورهای آسیای میانه، همسایگان و کشورهای عربی طی دولت‌های گذشته، گفت: در تعاملات با کشورهاست که تولیدات افزایش می‌یابند و اقتصاد رونق می‌گیرند.

 هاشمی رفسنجانی با اشاره به اهمیت سیاست خارجی در نظم جهانی و احساس امنیت مردم، پیامدهای تروریستی سال‌های اخیر را نتیجه اشتباهات قدرت‌های جهانی طی دو دهه گذشته خواند و گفت: وقتی دچار روزمرگی سیاسی شدند و برای اهداف کوتاه مدت از گروه‌های تندرو حمایت‌های سیاسی و نظامی کردند، آتش آنها دامن خودشان را گرفت و امروز القاعده، طالبان، داعش و بوکوحرام، مخلّ امنیت سیاسی آنها و زندگی مردم حتی در قاره آمریکا و اروپا هستند.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به اختلافات اخیر روسیه با آمریکا و غرب در ماجرای اوکراین اشاره کرد و گفت: اگر درست مدیریت نشود و براساس منافع کشورها و لج‌بازی‌های سیاسی عمل کنند، امنیت روانی غرب برای تأمین انرژی مخدوش می‌شود.

 وی با تأکید بر اهمیت تحصیلات و تحقیقات آکادمیک برای تعمیق علمی و تحقق عملی آرمان‌های نظام در بعد سیاست خارجی، گفت: استادان و دانشجویان علوم سیاسی و مطالعات بین‌المللی پشتوانه‌های علمی کشور در امروز و آینده هستند و باید در فضایی آزاد، تحقیق و مباحثه کنند.

ثبت دیدگاه