• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

شورای حفاظت از منابع آب در استان ها احیا می شود

  • 16 شهریور 1393 - 0:03
شورای حفاظت از منابع آب در استان ها احیا می شود

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، حمید چیت چیان روز شنبه در جریان سفر استانی هیات وزیران به خراسان رضوی در نشست شورای اداری شهرستان تربت جام، گفت: پیشنهاد احیای دوباره شورای حفاظت از منابع آب در استان ها به دولت ارایه شده است.

وی در این نشست که با حضور مدیران شهرستان تربت جام برگزار شد، افزود: توفیق این را دارم که به نمایندگی از دولت در شورای اداری شهرستان تربت جام که دارای تاریخ طولانی و سراسر علم و فرهنگ است، شرکت کنم.

به گفته وی، ۸۰ درصد اقتصاد منطقه به کشاورزی وابسته بوده و در کشاورزی موضوع اصلی تامین آب است.

وزیر نیرو با بیان اینکه استان خراسان رضوی با مشکل کم آبی مواجه است که نمی توان ساده از کنار آن عبور کرد، گفت: زندگی مردم منطقه در گرو آب است و همه ما مسئولان باید نسبت به مدیریت آب در این منطقه توجه جدی داشته باشیم.

وی یادآور شد: در نقاط مختلف کشور با مشکل کمبود آب روبه رو هستیم که این موضوع در خراسان جدی تر است چرا که سطح آب زیرزمینی در منطقه مرتب کاهش می یابد.

چیت چیان با اشاره به تاکیدهای مقام معظم رهبری بر ضرورت مدیریت مصرف به ویژه آب، گفت: تنها راه حل برای مشکل کمبود آب در منطقه مدیریت مصرف آب است.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد: پیشنهاد احیای شورای حفاظت از منابع آب در استان ها ظرف روزهای آینده به تصویب برسد که با احیای آن در استان ها، ریاست آن برعهده استاندار و دبیری سازمان حفاظت از محیط زیست خواهد بود.

چیت چیان با بیان اینکه میزان استفاده از آب های زیرزمینی باید ۲۵ درصد کاهش یابد، گفت: این اقدام موجب کاهش تولید کشاورزی نمی شود زیرا با رعایت اصول کشاورزی، حتی افزایش کشت و تولید را به شرط رعایت مدیریت مصرف آب می توانیم داشته باشیم.

وی تاکید کرد: تغییر نوع کشت و کشت محصول هایی که نیاز به آب کمتری دارند و توسعه کشت گلخانه ای از راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وزیر نیرو با بیان نمونه ای از اعمال مدیریت مصرف آب و افزایش ۱۰ برابری تولید کشاورزی در استان اصفهان، گفت: ۲۰ هکتار زمین کشاورزی در استان اصفهان با اعمال مدیریت مصرف آب و به روش گلخانه ای به زیرکشت رفته که این مجموعه به اندازه ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی معمولی محصول تولید کرده است.

چیت چیان خاطرنشان کرد: به طور قطع راهنمایی و هدایت شما مدیران در مدیریت مصرف آب و مصرف بهینه آن مهم است و باید در اولویت قرار گیرد.

در این نشست که با حضور وزیر نیرو به عنوان نماینده دولت برگزار شد، طرح های شهرستان تربت جام ازجمله تکمیل باند دوم جاده مشهد-تربت جام، تسریع در احداث کارخانه فولاد، تسریع در احداث راه آهن مشهد-تربت جام –تایباد، تسریع در احداث کارخانه شیشه و سیمان و توسعه فضاهای آموزشی مطرح و قول پیگیری و مکاتبه با وزیران مربوطه از سوی نماینده دولت داده شد.

ثبت دیدگاه