• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

استفاده از سرباز معلم در شان نظام آموزشی نیست

  • 16 آذر 1393 - 0:00
استفاده از سرباز معلم در شان نظام آموزشی نیست

حضور سرباز معلم در مدارس تنها حضوری کمی است و از نظر کیفی کارآیی لازم را ندارد/ از هر فردی که مدرک لیسانس دارد، نمی‌توان به عنوان معلم استفاده کرد.
استاد ممتاز دانشگاه‌ تهران درباره بکارگیری سرباز معلم در آموزش و پرورش گفت: کلاس درس مقدس است و تنها کسی می‌تواند به عنوان معلم در آن پای بگذارد که صلاحیت‌ها و مهارت‌های لازم برای این کار داشته باشد.
غلامعلی افروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: سربازانی که به حرفه معلمی علاقه دارند، باید دوره‌های تخصصی لازم را گذرانده و بعد از آن به آموزش و پرورش وارد شوند.
وی تصریح کرد: بارها بر این موضوع تاکید کرده‌ام که دانش آموزان این کشور شایستگی داشتن معلمانی سالم، صالح، پویا، خلاق، خوش‌اخلاق و صبور را دارند، معلمانی که شخصیتشان آمیزه‌ای از عطوفت و مهربانی بوده و از نظر علمی نیز از روانشناسی کودک و نوجوان به خوبی آگاه بوده و در مدیریت آموزشی و روانشناسی ارتباطات، آشنایی کامل داشته باشند و همچنین از توانایی انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی برخوردار باشند.
افروز با بیان اینکه امروزه معلمان باید به فن‌آوری‌های نوین و ارتباطات مجازی آشنایی خوبی داشته باشند، افزود: همچنین معلمان باید در یکی از رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و پیراپزشکی متخصص باشند، که فردی با این ویژگی‌ها بعید است مدرکی کمتر از فوق لیسانس داشته باشد.
حضور سرباز معلم در مدارس کیفی نیست
استاد ممتاز دانشگاه‌ تهران با اشاره به وجود یک میلیون کلاس درس در کشور اظهار کرد: به اعتقاد من باید بیش از ۷۰ درصد ظرفیت دانشکد‌ه‌های علوم انسانی به ویژه روانشناسی و علوم تربیتی به تربیت معلمان کارآمد برای کشور بپردازند که در این صورت نسلی سالم و پویا تربیت خواهیم کرد و با افت تحصیلی به ویژه در میان دانش‌آموزان پسر مواجه نخواهیم شد و همچنین بزهکاری در میان نوجوانان به حداقل می‌رسد.
افروز با بیان اینکه معلم الگوی دانش‌آموز است و معلم خوب می‌تواند سلامت جامعه را بیمه کند، خاطرنشان کرد: پرورش معلم خوب نوعی سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش کشور است که سبب کاهش بزهکاری و افراد زندانی می‌شود به همین دلیل باید بهترین انسان‌های جامعه را وارد آموزش و پرورش کرده و دستمزد مناسب نیز برای آنان در نظر بگیریم.
وی تاکید کرد: در دنیای امروز سخن گفتن از معلمان شرکتی و سرباز معلم در شان نظام آموزشی نیست چرا که معلم کسی است که شاکله شخصیتی وی برای این کار ایجاد شده است و از هر فردی که مدرک لیسانس دارد، نمی‌توان به عنوان معلم استفاده کرد.
این روانشناس تاکید کرد: سرباز معلمان نمی‌توانند معلمی کنند به این معنی که حضور آنان تنها حضوری کمی است و از نظر کیفی کارآیی لازم را ندارند، لذا درخواست من این است که در استخدام معلمان از خوش‌اخلاق‌ترین، مهربان‌ترین و کارآمدترین انسان‌ها استفاده شود، زیرا کودکان ما به همدلی، عطوفت و الگوی مناسب نیاز دارند که این مهم در مدرسه و به ویژه در دوران دبستان محقق می‌شود.
معلمی تنها تدریس نیست
افروز اضافه کرد: برخی از مدارس کشور همچون، مدارس عشایری و روستایی،‌ مدارس شبانه‌روزی، استعدادهای درخشان و مدارس استثنایی نیاز به معلمانی دارند که علاوه بر تسلط و بصیرت به نظام آموزش و پرورش عادی کشور به آموزش‌های استثنایی و کارکردن با کودکان با نیازهای ویژه نیز تسلط داشته باشند.
وی با بیان اینکه معلمی تنها تدریس نیست بلکه معلم باید الگوی دانش‌آموز شود، اظهار کرد: حضور سرباز معلمان در مدارس حضوری موقتی است، در حالی که برای ایجاد همدلی میان دانش‌آموز و معلم و نیز الگو شدن معلم برای دانش‌آموز، معلم باید به صورت مداوم با دانش‌آموزان در ارتباط باشد.
به گزارش ایلنا؛ مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور چند روز گذشته عنوان کرده بود، دنبال این هستیم که از نیروهای طرحی و همچنین سرباز معلم با شرایط خاص در مدارس خود استفاده کنیم.

ثبت دیدگاه