• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

حجت‌الاسلام زائری:‌حجاب اجباری کاملا اشتباه است / نتیجه یک نظرسنجی: فقط ۲۶ درصد مردم چادر را می‌پسندند

  • 09 خرداد 1394 - 22:44

سایت شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- اولین کرسی آزاداندیشی با موضوع «حجاب اجباری؛ اولویتها و اقتضاعات فرهنگی جامعه» هفته گذشته در قم برگزار شد.

حجت الاسلام محمدرضا زائری در این نشست گفت: سیاست اجبار حجاب کاملا اشتباه است به این دلیل که اگر روزی حجاب آزاد بود یا من بجای تهران و قم در جاکارتا بودم بهتر می توانستم کسی که حجاب ندارد را به حجاب دعوت کنم .

زائری تاکید کرد: اگر حجاب آزاد باشد حرمت حجاب بیشترحفظ می شود الان چون همه چیز با یکدیگر مخلوط شده حرمت چادر مشکی بیشتر از بین می رود لذا معتقدم حاکمیت برای مسئله حجاب باید چاره اندیشی کند.

او در پایان اذعان کرد: یکی از مهم ترین خطاهای راهبردی ما در حجاب این است که روی مصداق ها تمرکز کرده ایم در حالی که برنامه ریزی ها باید روی عفت و حیا باشد.

رئیس مجموعه فرهنگی سرچشمه با اشاره به مطالعات انجام شده در یک سال گذشته مدعی شد: در این مطالعات که یکی از دوستان در سال ۹۳ محرمانه انجام داده بود و نتیجه آن، اوایل امسال مشخص گردید، نشان داده شد که سرمایه اجتماعی روحانیت به شدت کاهش یافته به گونه ای که اعتماد مردم به پزشکان و اساتید دانشگاه بیشتر از روحانیت است؛ این فاجعه است و حوزه علمیه ما باید دودستی بر سر خود بکوبد.

زائری با انتقاد از حوزه های علمیه در ایجاد مراکز مطالعات اجتماعی گفت: حوزه علمیه بنابر آماری که دارد ۵۰۰ مرکز مطالعاتی ایجاد کرده است که تنها ۲۰۰ مرکز کپی کاری می کنند.

او با اشاره به وقایع  سالهای ۷۸ و ۸۸ گفت: به صراحت می گویم سال ۹۸ حوادث بدتری را هم خواهیم داشت اما باید زمینه را فراهم کرد که آسیب کمتری متوجه جامعه شود.

وضعیت حجاب از سال ۵۳ تاکنون

در ادامه این نشست محمد آقاسی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نیز گفت: چهار پیمایش بین سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۹۳ انجام شده، افزوده است: «در سال ۵۳، ۷۵ درصد مردم تمایل به محجبه بودن همسر خود داشتند در حالی که در سال ۷۴، ۳۶ درصد چادر را می‌پسندیدند و ۵۱.۸ درصد عنوان می‌کردند که تمایل به استفاده از مانتو و چادر دارند … از سال ۸۵ تا ۹۳ نگرش مردم به این که چادر حجاب است ۱۰ درصد کاهش یافته است ( و از ۳۶ تا به ۲۶ درصد رسیده است).»

وی گفت: «نگرش مردم در یک دهه اخیر این است که کمترین پوشش خود را چادر و مانتو با مقنعه اعلام کرده و پوشش رایج را مانتو کوتاه و شلوار می‌بینند».

cdf8f6e8282e10b6f796c1dac240d0cc_XL 635596779065828014

 

ثبت دیدگاه