• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

بحران آب خطر جدی برای جهان است

  • 20 خرداد 1394 - 14:56
بحران آب خطر جدی برای جهان است

دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد بحران احتمالی آب در جهان هشدار داد و از کشورهای دنیا خواست که در تعهدات خود نسبت به مسائل آب و بهداشت عمومی بازنگری کنند.

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بان کی‌ – مون روز گذشته (سه‌شنبه ۹ ژوئن ۲۰۱۵) در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی برای نتیجه‌گیری از برنامه ۱۰ ساله عملیات «آب برای حیات» در «دوشنبه»، پایتخت تاجیکستان از کشورهای آسیای میانه دعوت کرده است که در مورد مدیریت رودخانه‌های فرامرزی این منطقه به اجماعی عمومی دست یابند و در این زمینه با مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد درباره دیپلماسی بازدارنده در منطقه همکاری کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: آب حیات است، آب سلامتی است، آب حیثیت و شرف انسانی است، آب حق بشر است. برای هستی ما مهمتر از آب چیزی نیست و فرصت مهمتری از امسال برای عمل پیدا نخواهد شد.

به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد، در حال حاضر دو و نیم میلیارد نفر از امکانات ضروری بهداشتی محرومند. تقریبا یک میلیارد نفر در جهان همچنان از توالت‌های باز و غیربهداشتی استفاده می‌کنند و تقریبا ۱۰۰۰ کودک زیر پنج سال هر روز در اثر مصرف آب آلوده و شرایط بد بهداشتی جان خود را از دست می‌دهند.

بان گفت که تا ۱۰ سال دیگر ۱.۸ میلیارد نفر در جهان در مناطقی با ذخایر محدود آب زندگی خواهند کرد و دو سوم این افراد با کمبود شدید آب روبرو خواهند بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین افزود: بسیاری از کارشناسان می‌گویند که بحران آب از بزرگ‌ترین خطراتی است که جهان با آن روبروست.

ثبت دیدگاه