• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

آغاز «مرگ زمین» در ایران

  • 03 تیر 1394 - 2:28
آغاز «مرگ زمین» در ایران

مدیر کل دفتر حفاظت از منابع آب کشور گفت: آب های زیرزمینی شرایط خوبی ندارند بسیاری از چاه ها دچار افت سطح آب شده و تبعات آن به صورت نشست زمین که به آن «مرگ زمین» می گوییم خود را نشان داده است.

به گزارش مهر، سید مسعود مصطفوی پیرامون مدیریت منابع آبی کشور اظهار داشت: شورای عالی آب که اکثر اعضای دولت در آن حضور دارند با محوریت مدیریت مصرف آب های زیرزمینی ۱۵ پروژه خوب در قالب طرح احیا تعریف کرده است.

وی افزود: ما امیدواریم وزارت خانه ها با هماهنگی و تعامل با دستگاه های ذی ربط و مصرف کنندگان شرایط بهبود بحران آب را به خوبی مدیریت کنند.

دچار مرگ زمین شده ایم
مدیر کل دفتر حفاظت از منابع آب کشور درباره وضعیت دخایر آب های زیرزمینی در کشور گفت: آب های زیرزمینی شرایط خوبی ندارند. بسیاری از چاه ها دچار افت سطح آب شده و تبعات آن در سراسر کشور به صورت نشست زمین که به آن «مرگ زمین» می گوییم خود را نشان داده است، اتفاقی که قابل برگشت نیست.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از مرگ زمین و کاهش ذخایر آب های زیرزمینی مربوط به ۲۰ سال گذشته است، افزود: فرصت های زیادی در طول این سال ها از دسترس مردم خارج کردیم و در این زمینه مردم و مسئولان هر دو سهیم هستند.

مشکل ما کاهش سطح روان آبهاست
مصطفوی گفت: ما مشکل تامین نداریم، عمده مسئله ما کاهش سطح روان آب ها و آب های سطحی است، اگر چه سازمان هواشناسی مقدار روان آب های متاثر ار ریزش ها را ۱۸ درصد اشاره می کند اما آمار ما بیش ا ز ۲۰ درصد است. حتی در آب های سطحی بیش از ۵۵ درصد کاهش رواناب ها را مشاهده می کنیم.

مدیرکل دفتر حفاطت از منابع آب کشور ادامه داد: بیش از ۵۰ میلیارد متر مکعب جایگاه هایی برای دخیره آب برای تامین نیاز ها ساخته ایم اما در بلند مدت که نگاه می کنیم اگر جریانات آب های سطحی ما بیش از ۶۸ میلیارد متر مکعب است در سال جاری اردیبهشت ماه این رقم کمتر از ۳۰ میلیارد متر مکعب است.

وی با بیان اینکه تمدن ۱۰ هزار ساله ایران تنها با منابع آبی تهدید می شود، تصریح کرد: اگر چه مصرف ما در بحث شرب ۶ درصد است اما همه جامعه از این میزان مصرف برخوردار هستند، اگر آموزش مدیریت مصرف بهینه را از فرزندانمان آغاز نکنیم و ایستادن در لبه تیغ را باور نداشته باشیم، تغییر در نگرشمان انجام نمی شود.

چرا کشاورزان رایگان آب زیرزمینی مصرف می کنند
مصطفوی با بیان اینکه مجلس باید بازنگری در قوانین را بپذیرد، اظهار داشت: رایگان کردن آب های زیرزمینی برای استفاده کشاورزان بزرگترین لطمه را به ذخایر آب های زیرزمینی وارد کردو این پیام را به مصرف کننده ها منتقل کرد که آب، بهایی ندارد. در حالی که این اقدام مغایر با اصل ۱۴۰ قانون اساسی بوده و آب را متعلق به همه ملت ایران می داند.

مدیرکل دفتر حفاظت از منابع آب کشور تاکید کرد: در بحث مدیریت منابع آب های زیرزمینی اولویت با بخش کشاورزی است در کنار آن دو موضوع راندمان و تدبیر اقتصادی آب تعیین کننده است.

ثبت دیدگاه