• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

تشکیل تیمی برای بلندگوهای مساجد اندونزی

  • 06 تیر 1394 - 20:03
تشکیل تیمی برای بلندگوهای مساجد اندونزی

اندونزی تیمی راه اندازی کرده است تا به شکایات مردم از مساجد و مراکز پر سر و صدا در ماه مبارک رمضان رسیدگی کند.

 به گزارش ایرنا، هم اکنون حدود ۸۰۰ هزار مسجد در پرجمعیت ترین کشور با اکثریت مسلمان جهان وجود دارد، اما برخی ساکنان نزدیک این مساجد از سخنرانی های طولانی که با صدای بلند از مساجد پخش می شود، شکایت کرده اند.

بلندگوهای مساجد اندونزی از طلوع تا غروب آفتاب و حتی زودتر از این زمان با صدای بلند واعظان مذهبی فعال هستند.

به نوشته روز شنبه تارنمای روزنامه ‘سان دیلی’ مالزی، ‘حسین عبدالله’ سخنگوی ‘یوسف کالا’ معاون رییس جمهور اندونزی که مسئول انجمن مساجد این کشور نیز هست، گفت که برای حل مشکل، یک تیم تشکیل شده تا به مساله بلندگوهای مساجد سراسر این کشور جنوب شرق آسیا با ۲۵۰ میلیون جمعیت بپردازد.

مقام معظم رهبری در پی استفتائی برای زمان استفاده از بلندگوهای مساجد که صدا را در خارج از مسجد پخش می کنند، پاسخ دادند: پخش قرائت قرآن کریم برای چند دقیقه قبل از اذان در وقت هایی که باعث اذیت و آزار همسایگان و اهل محل نشود، اشکال ندارد.

سخنگوی معاون رییس جمهور اندونزی با اشاره به طرح ساماندهی بلندگوهای مساجد، گفت: باید در مورد مدت زمان صدای بلندگوها به توافق رسید. به عنوان مثال صبح برای یک دعا و نماز بین ۵ تا ۷ دقیقه زمان کافی است.

وی با تاکید بر اینکه صدای مساجد باید دارای حجم کمی باشد و تنها ساکنان منطقه بشنوند، گفت: هدف از تشکیل این گروه هماهنگی برای خروج نوای زیبایی از مساجد است.

وی گفت که مسئولان مساجد نیز باید اطمینان حاصل کنند صدای آن مسجد با سر وصدای مراکز نزدیک تداخل ندارند. اغلب در برخی مناطق اندونزی ‘جنگ بلندگو’ وجود دارد و تلاش دارند دیگری را در صداها و خطبه ها با صدای بلند شکست دهند.

اندونزی حدود ۱۰۰ تیم از تکنسین های را در سراسر این کشور مستقر کرده است تا به ساماندهی صدای بلندگوهای مساجد بپردازند و به مساجد مشاوره ارائه کنند.

ثبت دیدگاه