• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

نحوه برقراری مستمری ازکارافتادگی روستاییان

  • 28 تیر 1394 - 15:42
نحوه برقراری مستمری ازکارافتادگی روستاییان

معاون بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با بیان اینکه در صورت از کارافتادگی ناشی از کار، فرد با هر میزان سابقه بیمه‌پردازی، مشمول دریافت مستمری، معادل دوسوم حق بیمه پرداختی‌اش می‌شود گفت: هر فردی در بدو ورود نوع شغل خود را به صندوق اعلام می‌کند.

عباس اورنگ در گفت‌وگو با خبرنگار«اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه جامعه هدف این صندوق شش تا هفت میلیون خانوار کشاورز، روستایی و عشایر هستند، اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده داریم و همواره اقداماتی برای توسعه این پوشش در حال انجام است چراکه بقای صندوق‌های بیمه‌ای، در جامعه تحت پوشش است.

وی درباره نحوه استفاده مشمولان از بیمه از کار افتادگی گفت: برخورداری از مستمری از کار افتادگی دو حالت دارد. نخست از کارافتادگی ناشی از کار و از کار افتادگی ناشی از غیرکار.

معاون بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با بیان اینکه در هنگام از کارافتادگی ناشی از کار فرد را با هر میزان سابقه بیمه‌پردازی، معادل دوسوم حق بیمه پرداختی‌اش، مستمری دریافت می‌کند، گفت: نوع کار را فرد در بدو ورود، به صندوق اعلام می‌کند و اگر به عنوان مثال اعلام کرد شغلش «کشاورزی» است، اما به هنگام ساختمان سازی دچار معلولیت و از کار افتادگی شد، دیگر ناشی از کار محسوب نمی‌شود، بلکه اگر در زمین کشاورزی دچار حادثه شد، مشمول از کار افتادگی ناشی از کار خواهد شد.

اورنگ ادامه داد: اما اگر از کار افتادگی ناشی از غیرکار باشد، فرد باید سابقه ۱۰ سال بیمه پردازی را دارا باشد و ۹۰ روز حق بیمه در آخرین سال حیات او پرداخت شده باشد. همچنین باید طبق نظر کمیسیون پزشکی مشخص شود که زمان حادثه‌دیدگی بعد از تاریخ بیمه‌پردازی باشد.

ثبت دیدگاه