روزنامه “آرمان” تهران در گزارشی به بررسی مشکلات کمربندی انار پرداخت. گزارش روزنامه آرمان همچنین در سایت خبری حمل و نقل نیز منتشر شده است. امیدواریم دولت جدید و وزارت راه و شهرسازی که در راس آن آقای آخوندی قرار گرفته، فکری به حال این کمربندی بردارند.
متن گزارش روزنامه آرمان به شرح زیر است:
روزنامه آرمان: کمربندی شهرستان انار در شمال استان کرمان از زمان افتتاح در سال ۸۹ تاکنون شاهد دهها واژگونی خودرو و مرگ و مجروحیت شماری از هممیهنانمان بوده است.
ازجمله اینکه در یک هفته گذشته چندین کامیون در این کمربندی واژگون شدهاند. این کمربندی بهدلیل اینکه در شاهراه ارتباطی تهران- بندرعباس و نقطه اتصال شمال و جنوب شرق کشور قرار دارد، روزانه شاهد عبور و مرور بیش از ۲۵ هزار خودروی سبک و سنگین است اما طراحی آن بهگونهای است که هم مشکلاتی برای مردم شهر انار ایجاد کرده و هم برای رانندگان خودروهای عبوری.
به گفته سرگرد سالاری، رئیس سابق پلیس راه انار فاصله دو باند رفت و برگشت کمربندی، کم است و به همین دلیل دوربرگردانهای این کمربندی دارای پیچهای تندی هستند که باعث واژگونی خودروها میشود. حجتالاسلام حسین ابراهیمی، امام جمعه انار نیز مدتی قبل در نمازجمعه از استانداردنبودن این کمربندی انتقاد کرد و از اداره راه و شهرسازی خواست تا نواقص کمربندی را برطرف کند و درباره مسدود شدن راههای مزارع کشاورزی به وضعیت مردم هم توجه کند.
کمربندی انار دارای مشکلات جدی همچون: «دوربرگردانهای تند، عدم نور کافی در محل تقاطع کمربندی در ورودی شهر انار، عدم وجود پل زیرگذر و روگذر در محل تقاطع کمربندی با شهر انار و قطع راه دسترسی محلی مردم شهر انار به باغات پستهشان» است.
وزارت راه برای احداث کمربندی انار، بعضی از جادههای محلی را به زیر آسفالت برده، بدون آنکه راه جایگزین یا زیرگذری برای عبور و مرور افراد محلی پیشبینی کند. ازجمله این راهها، جادهای قدیمی است که انار را به مزارع کشاورزی و هزاران هکتار باغ پسته متصل میکند و با احداث کمربندی این جاده از بین رفته است. با قطع شدن این جاده توسط کمربندی، صدها کشاورز ناچار هستند با موتورسیکلت، تراکتور و… خطر عبور و مرور در کمربندی پرترافیک را به جان بخرند.
بهدلیل عدماحداث زیرگذر و ناچاربودن افراد محلی برای عبور و مرور از جاده پرترافیک، این کمربندی آبستن حوادث ناگواری است.یکی از اهالی انار که پدرش کشاورز است به آرمان گفت: «من فرزند یک کشاورز هستم، پدرم زمانی که شبها میخواهد سرآب (آبداری) برود بهدلیل ضعیف بودن چشمهایش جرات نمیکند داخل این کمربندی برود و ما بچهها باید هماهنگی کنیم تا شب او رابه سر زمین ببریم تا آبداری کند؛ اگر این کمربندی روی اصول ساخته شده بود الان این همه مشکلات برای مردم درست نمیکرد».
علی همچنین میگوید: «این کمربندی باعث شده مردم کشاورز انار از روی ناچاری از روی جاده عبور کنند که همین امر باعث بروز خیلی از تصادفات شده است . چون ماشینی که تانک سمپاش پشت آن بسته شده موقع شب بهدلیل معلوم نبودن چراغهای خطر آن باعث تصادف میشود».
یکی دیگر از اهالی انار به نام محمد نیز گفت: «این کمربندی بهدلیل جاده ترانزیتی خیلی شلوغ است ولی بهدلیل محاسبات مسئولان کرمان و انار طوری طراحی شده که کشاورزان از روی اجبار روی جاده حرکت کنند مثلا افرادی که تراکتور دارند، مجبورند از روی جاده حرکت کنند که این کار خیلی خطرناک است چون هم سرعت تراکتور پایین است و هم اکثر تراکتورها چراغ ندارند که بعضا باعث مرگ خود و فرد دیگری میشوند.»
یک شهروند اناری هم در این باره خاطرنشان کرد: «یکی از علتهای غیراستاندارد بودن کمربندی انار این است که ارتباط راه موجود با قدمت بیش از یک قرن را بهراحتی قطع نموده و هیچگونه امکانات جهت عبور از آن پیش بینی و احداث نشده است . این راه متعلق به مردم و بهطور کلی شارع عام است و مشمول قوانین و مقررات خاص خود و الزام برای رعایت حدود و حریم مربوطه را دارد».
به گفته وی «اهالی بهراحتی به استناد قوانین میتوانند از اداره راه بهدلیل قطع و انسداد شارع عام و همچنین سد معبر شهروندان به دادگاه شکایت نموده و حق خود را درخصوص احداث امکانات تقاطع غیرهمسطح، نظیر راه زیرگذر از مسئولان ذیربط طلب نمایند».
مسئولان شهرستان انار و استان کرمان تاکنون برای حل مشکلات خطرساز این کمربندی اقدام جدی نکردهاند.