• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

برای اولین بار پس از انقلاب؛ روسای جمهور ایران و آمریکا با هم گفت‌وگو کردند

  • 06 مهر 1392 - 0:04
برای اولین بار پس از انقلاب؛ روسای جمهور ایران و آمریکا با هم گفت‌وگو کردند

برای نخستین بار پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ، روسای جمهور ایران و آمریکا با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در حالیکه حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه برای خروج از نیویورک بود، این تماس برقرار شد و طرفین پیرامون مسایل مختلف با یکدیگر گفت وگو کردند.

در این گفت وگوی تلفنی، روحانی، رئیس‌جمهور ایران و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بر اراده سیاسی برای حل سریع مساله هسته ای تاکید کرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همکاری در مسائل منطقه ای مورد توجه قرار دادند.

در این گفت وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا، همچنین وزرای امور خارجه خود را مامور کردند تا زمینه همکاری های لازم را هر چه زودتر فراهم آورند.

باراک اوباما نیز در یک کنفرانس رسانه‌ای گفت که همین الان من با پرزیدنت روحانی از جمهوری اسلامی ایران تلفنی صحبت کردم. هر دوی ما درباره تلاش‌های در حال انجام برای رسیدن به یک توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران صحبت کردیم.

کاخ سفید عکسی از لحظه تماس اوباما با روحانی را منتشر کرده است

obama

حسن روحانی در پایان این گفت‌وگوی تلفنی به زبان انگلیسی خطاب به اوباما گفته است:  Have a Nice Day (روز خوبی داشته باشید.)

اوباما نیز در پاسخ به فارسی گفته است: خداحافظ

این تماس، نخستین تماس ایران و آمریکا پس از انقلاب ۱۳۵۷ شمسی است. تحلیلگران مسائل سیاسی این تماس را نقطه عطفی در روابط دو کشور ارزیابی کرده‌‌اند.

یک روز پیش از این اتفاق، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری وزیر خارجه آمریکا پس از یک جلسه کوتاه با حضور چند قدرت جهانی، به مدت ۳۰ دقیقه به صورت دو جانبه و پشت درهای بسته با هم گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری رویترز در باره ملاقات ظریف و کری نوشته است:‌ این دو دیپلمات ارشد در ابتدا دست دادند  و سپس  وارد گفتگویی دو نفره شدند.

فرصت دیدار بی سابقه جان کری وزیر خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی اش پس از آن فراهم شد که ظریف و وزرای پنج بعلاوه یک، بر سر حل مسئله هسته ای به توافق رسیدند.

به گفته یک مقام آمریکایی که خواستار عدم افشای نامش بود، در پایان جلسه، کری از فرصت استفاده کرد و ظریف را به گفتگویی خصوصی دعوت کرد.

وی افزود: وزیر خارجه آمریکا به سمت ظریف رفت و گفت: می توانیم چند دقیقه ای صحبت کنیم؟

این دو دیپلمات به اتاقی در کنار تالار اصلی مذاکرات رفتند و رو در رو و بدون معاونانشان بایکدیگر گفتگو کردند.

این جلسه ۳۰ دقیقه ای بی سابقه ترین دیدار بین ایران و آمریکا پس از انقلاب به شمار می آید.

ثبت دیدگاه