• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

به بهانه روز جهانی سالمند؛ آنچه در آینه جوان بیند / پیر در خشت خام آن بیند

  • 09 مهر 1392 - 0:06
به بهانه روز جهانی سالمند؛ آنچه در آینه جوان بیند / پیر در خشت خام آن بیند

آنچه در آینه جوان بیند            پیر در خشت خام آن بیند

سالمند شدن یک موفقیت است که فرد سالمند باید به آن افتخار کند زیرا توانسته است با یاری خداوند متعال در طول عمر بر خطرات، سختی ها و بیماری های بسیاری فائق آمده و به این دوره برسد. در حال حاضر و بر اساس آخرین آمار موجود در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰ بیش از ۸ درصد جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل می دهند ( بالای ۶ میلیون نفر). طبق فرمایش رسول اکرم (ص) وجود یک سالمند در خانواده همچون پیامبری در میان امتش است. لذا توصیه می شود همه افراد جامعه بخصوص جوانان نسبت به گفتار ارزشمند و تکریم سالمندان در خانواده و جامعه توجه لازم را داشته باشند .

بد نیست بدانیم سالمندان عزیز در ۳ گروه تعریف می شوند :

•           سالمند جوان ( ۷۰ – ۶۰ سال ).

•           سالمند میانسال ( ۸۰ – ۷۰ سال ).

•           سالمند کهنسال ( ۸۰ سال به بالا ).

یادمان باشد:  پیری فرآیندی است که متوقف نمی شود و تنها با داشتن زندگی سالم و مراقبتهای ویژه می توان این دوران را به دورانی مطلوب و لذت بخش و توأم با سلامتی تبدیل کرد.

۷  نکته ساده اما مفید برای داشتن یک زندگی سالم و با نشاط در دوران سالمندی

۱.         برای پیشگیری و کنترل پوکی استخوان ، فعالیت بدنی منظم داشته باشید. از مصرف نوشابه های گازدار و استعمال دخانیات خودداری نموده و از لبنیات کم چرب و نور خورشید استفاده نمائید .

۲.         برای پیشگیری از فراموش کاری و کاهش افسردگی ها ، به دیدار با دوستان و اقوام ، تعریف خاطرات و گفتن اشعار ، خواندن روزنامه و کتاب ، تماشای برنامه های مورد علاقه ، حضور در مساجد ، باغبانی ، قدم زدن ، تماشای مغازه ها و … بپردازید .

۳.         از مصرف غذاهای سرخ شده و شور ، روغنهای حیوانی و جامد خودداری نموده و مصرف غذاهای آماده مانند انواع سوسیس ، کالباس ، ساندویچ و پیتزا را به حد اقل برسانید . ضمناً ۸-۶ لیوان مایعات (ترجیحاً آب) برای پیشگیری از یبوست و کم آبی بدن مصرف نمائید.

۴.         مصرف غذاهای آب پز ، بخارپز ، انواع سبزیجات ، میوه جات ، غلات ، حبوبات ، جوانه غلات و حبوبات ، نان های سبوس دار ، ماهی و انواع خشکبار را در برنامه غذایی خود داشته باشید . ضمناً حجم غذا در هر وعده کم و تعداد دفعات را افزایش دهید .

۵.         برای پیشگیری از سرفه عسل ، سرو صدای معده ماست ، سوزش معده چای بابونه ، کم خوابی گوشت بوقلمون ، پیشگیری از تهوع چای زنجبیل و پیشگیری از آلزایمر مصرف روزانه ۱۰ عدد کشمش سبز و یک سیب درختی معجزه می کند .

۶.         قلب سالم برای هر سنی در گرو تغذیه صحیح ، ورزش و فعالیت بدنی ، عدم مصرف دخانیات و کنترل فشار عصبی است .

۷.         هم سالمندان و هم جوانان باید واقعیتها و تحولات زندگی را بپذیرند و با علاقمندی و روحیات معنوی و ارزشهای انسانی خود مسیر زندگی را به سوی تکامل الهی طی نمایند .

همواره به یاد داشته باشیم :

سالمندان را در خانواده خود حفظ کنیم. ( ما در کنار آنها و آنها در کنار ما ) و خاطرات گذشته ، قصه های شیرین و سخنان آنها را گوش فرا دهیم.

•           سالمند عزیز نگاهت پرمعنا ، سخنت پربها و رفتارت گنج تجربه هاست . نهم مهر ماه روز سالمند مبارک باد

شبکه بهداشت و درمان شهرستان انار

ثبت دیدگاه