• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

رفتن احمدی‌نژاد، امید اسراییل را به باد داد

  • 24 مهر 1392 - 0:02
رفتن احمدی‌نژاد، امید اسراییل را به باد داد

مارک هنری، تحلیل گر فرانسوی در روزنامۀ فیگارو دربارۀ سفر نتانیاهو و دغدغه های نخست وزیر اسراییل می نویسد: اسراییل قطعاً اینگونه وانمود نمی کند که می خواهد به اوباما دربارۀ بهبود روابط با ایران درس‌هایی بدهد؛ مانور پیچیده‌ای از سوی اسراییل که ناشی از نگرانی نسبت به تغییرات به وجود آمده در ایران است.

اسراییل از رفتن احمدی نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران ابزار مهم فشارش را از دست داده است؛ رئیس جمهوری که با سخنرانی های جنجالی اش دربارۀ هولوکاست و محو اسراییل، فرصت هایی را برای اسراییل ایجاد کرده بود.

مارک هنری در ادامۀ این تحلیل می افزاید: امروز نتانیاهو به رغم همۀ تغییرات و از بیم تنها ماندن بر موضع سرسختانۀ خود پافشاری می کند. او سخنان حسن روحانی را ریاکارانه می خواند و بیش از همه نگران بهبود روابط تهران – واشنگتن و حصول توافقات بر سر پرونده هسته ای ایران است.

با این حال نتانیاهو به وزرای کابینه هایش دستور داده که در مقابل فضای مثبت به وجود آمده در روابط ایران و آمریکا و کاهش انتقادات نسبت به موضع خصمانۀ این رژیم، از اظهارنظر دربارۀ مکالمۀ تلفنی روحانی-اوباما سکوت کنند. اما به گفتۀ رادیو اسراییل، بر کسی پوشیده نیست که بنیامین نتانیاهو بارها از موضع غرب در مقابل ایران با تلخی ابراز تأسف کرده است و آنها را متهم کرده که فریب سخنان زیبای روحانی را خورده اند.

منبع: خبرآنلاین

ثبت دیدگاه