• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

مصاحبه انارپرس با فرماندار انار

  • 22 فروردین 1392 - 6:27
مصاحبه انارپرس با فرماندار انار

بعد از انتصاب فرماندار جدید انار، تصمیم گرفتیم تا در مصاحبه‌ای با ایشان به طرح مهمترین مشکلات شهرستان بپردازیم. آقای مهندس موحدی‌نیا نیز از درخواست مصاحبه استقبال کردند و نهایتا این گفت‌وگو روز یکشنبه ۱۳ اسفند در دفتر فرماندار انار انجام شد.

در این مصاحبه به موضوعات مختلفی از جمله “بیمارستان، استخدام نیرو برای بیمارستان، بیکاری، سرمایه‌گذاری، ورزش، فرهنگ و هنر، کمربندی، وضعیت آثار تاریخی انار، شبکه دیجیتال، عملکرد ماموران راهنمایی و رانندگی و…” پرداختیم.

متن کامل مصاحبه انارپرس را با مهندس موحدی‌نیا، فرماندار انار در زیر بخوانید.

انارپرس: جناب آقای فرماندار، بیمارستان انار یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم انار است. هر مسئولی و نماینده مجلسی هم که به انار آمده گفته بیمارستان انار راه می افتد تا رسیدیم به این نقطه که الان گفته می‌شود مجوز جذب نیرو برای بیمارستان انار صادر شده اما مردم انار می‌خواهند بدانند که بیمارستان دقیقا کی شروع به کار می‌کند و انشالله کی شاهد افتتاح آن خواهیم بود؟

فرماندار: بسم الله الرحمن الرحیم، تشکر می‌کنیم از حضور شما و اطلاع رسانی که انجام می‌دهید. اول معتقدیم در نظام جمهوری اسلامی که نظام مردم سالاری است و متکی به مردم است، پشتوانه نظام هم مردم هستند. نمونه‌اش را هم در راهپیمایی ۲۲ بهمن دیدیم که بار دیگر مردم حماسه آفریدند و با حضورشان نشان دادند که نسبت به نظام و انقلاب، اسلام و اعتقاداتشان پابند هستند.

در نظام‌های مردمی هر چه مردم آگاهتر باشند، بهتر است. از این جهت ما از اینکه رسانه‌ها از جمله نشریات و سایت‌های خبری اطلاع‌رسانی کنند و به مردم آگاهی بدهند، استقبال می‌کنیم و کار خوب و پسندیده‌ای است. اما اطلاع‌رسانی باید به گونه‌ای باشد که جو ایجاد نکند و صادقانه باشد و واقعیات منتقل شود. من خواهش می‌کنم شما که اطلاع‌رسانی می‌کنید، خوب است هر دو طرف را قضیه را ببینید، هم محدودیت‌ها و معذوریت‌های مسئولان را داریم، هم از آن طرف مردم را ببینید. مردم و مسئولین با هم هستند و خیلی از هم جدا نیستند. هم کارها و اقدامات را بگویید و هم انتقادت را. این بحث اول بود که توصیه‌ای داشتم و هم تشکری کردم.

موضوع بیمارستان انار را از همان روز اولی که وارد انار شدم، خودم احساس کردم یک مشکلی در انار وجود دارد و بیمارستان یک نیاز است. مخصوصا عدم استقرار پزشک متخصص در انار، مشکلی است که باعث می‌شود مردم برای درمان، بیشتر به یزد بروند.

این بحث یزد هم همه استان را گرفته است. ما خودمان هم که سیرجان یا بردسیر بودیم یا حتی از کرمان هم مردم برای درمان به یزد می‌روند. اینکه چرا می روند، آیا پزشکانش بهتر هستند یا اینکه برخوردشان بهتر است، این‌ خودش سوالی است که مسئولین دانشگاه علوم پزشکی باید جواب بدهند. چون خیلی از مردم برای درمان به جای اینکه در شهر خودشان یا استان انجام دهند، به یزد می‌روند.

موضوع بیمارستان انار را همان روزهای اول پیگیر شدم، بحث استخدام هم مطرح شده و قرار شده نیروهایی را هم برای بیمارستان بگیرند، چارتش هم مشخص است. ساختمانی هم دارد که تا حدودی می‌توانند در آن بیمارستان را راه‌اندازی کنند.

من درخواست جلسه‌ای کرده‌ام و از رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دعوت کردم. اول بحث بود که ما برویم خدمت آقای دکتر اسماعیلی (رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان) اما بعد گفتیم ما باید تعداد زیادی بیاییم آنجا (رفسنجان) پس بهتر است جنابعالی تشریف بیاورید انار تا حوزه کاری‌تان را هم ببینید. اینگونه هم به ایشان گفتیم در شهرستان‌هایی که ما بودیم (سیرجان و بردسیر)، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای بازدید می‌آمدند، بنابراین شما هم بیاید تا هم بازدیدتان را انجام دهید و هم جلسه برگزار کنیم. قرار بر این شد که ایشان تشریف بیاورند انار و جلسه‌ای برگزار کنیم تا من بیشتر در جریان قرار بگیرم.

حقیقتا اطلاعاتم الان خیلی در این مورد زیاد نیست که قطعا بگویم کی افتتاح می‌شود اما ما پیگیر هستیم. انشالله این جلسه که این هفته یا هفته آینده برگزار می‌شود، دعوت کرده‌ایم از آقای دکتر اسماعیلی و انتظار هم داریم با معاونین‌شان تشریف بیاورند انار و جلسه را با حضور مسئولین برگزار کنیم تا بتوانیم بعدا اطلاعات دقیقتری خدمتتان بدهیم.

انارپرس: برای جذب ۷۴ نیروی بیمارستان انار اولویت با نیروهای بومی است؟

فرماندار:‌ ما هم معتقدیم نیروهای بومی در اولویت هستند و حتما باید انتخاب شوند. ولی ما بعضی از تخصص‌ها را در انار نداریم. بیمارستان که راه افتاد، مثلا می‌گویند جراح عمومی می‌خواهد، پزشک بیهوشی می‌خواهد و… اگر در انار باشد، اولویت با بومی است اما اگر نباشد باید غیربومی جذب کرد. من معتقدم تا جایی که نیروی تحصیلکرده و واجد شرایط در انار هست، از انار جذب شود، اما اگر نبود و از جای دیگر آمد، نباید تعصب نشان بدهیم.

انارپرس:‌ یکی دیگر از مشکلات اصلی انار بحث اقتصاد تک محصولی است. متاسفانه انار از جمله‌های شهرهایی است که روند مهاجرفرستی آن بیشتر از مهاجرپذیری است. جوانان انار بعد از پایان تحصیل ترجیح می‌دهند انار را ترک کنند، چون واقعا موقعیت شغلی برایشان در انار فراهم نیست. از سوی دیگر با تمرکز بیش از حد بر روی اقتصاد تک محصولی با توجه به وضعیت آب و خشکسالی، آینده روشنی را برای انار نمی‌توان تصور کرد. برای حل این معضل و رشد سرمایه‌گذاری در انار یا ایجاد صنایع مادر و منطقه ویژه تجاری چه کاری می‌توان انجام داد؟

فرماندار: اقتصاد انار کاملا وابسته به محصولات کشاورزی و آن هم پسته و تک محصولی است. از یک طرف هم به دلیل برداشت‌های بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی آب، بیلان منفی است. خشکسالی‌های پی در پی هم باعث شده که ما در بحث کمیت و کیفیت آب به شدت با مشکل مواجه باشیم.

قطعا بحث توسعه کشت در انار جایگاهی ندارد و توصیه هم نمی‌کنیم. مشکلی که در انار و خیلی از جاهای دیگر وجود دارد، این است که بیشتر از آب کشت شده است. یعنی اگر باغ‌ها به اندازه آب بود، قطعا عملکرد بهتری وجود داشت. ما در بحث پسته پیگیر هستیم که وضع موجود این محصول مهم، ارز آور و با اهمیت صادراتی حفظ شود. مقدار آبی که هست استفاده بهینه بشود. دولت هم منابعی قرار داده مثلا در بحث آبیاری تحت فشار ۸۵ درصد تسهیلات بلاعوض می‌دهد و ۱۵ درصد هم خودشان باید بیاورند. از یک طرف هم طرح‌های توسعه کشاورزی است و منابعی از سوی دولت پیش بینی شده است مانند صندوق توسعه ملی که منابعی می‌دهد و ما هم پیگیر هستیم که موانع برداشته شود تا افراد بتوانند این منابع (تسهیلات) را هم بگیرند.

از یک طرف هم معتقدیم ما در بحث توسعه کشت محدود هستیم اما بحث توسعه دام، طیور و فعالیت‌های جنبی کشاورزی را می‌توانیم انجام بدهیم. قطعا پسته را که الان به شکل خام صادر می‌شود، می‌توانیم اعتباراتی را برای فراوری و بسته‌بندی در اختیار متقاضیان قرار بدهیم.

موضوع دوم هم که درباره صنعت بود، اینجا بله در بحث صنعت عقب است. در انار در گذشته خیلی کاری نشده است اما اخیرا در این دولت کارهایی شروع شده است. یکی از دلایل بحث مهاجرت، نبودن شغل است که مختص انار نیست در استان است در انار هم این واقعیت وجود دارد. قطعا وقتی شغل نباشد، مهاجرت رخ می‌دهد.

اینکه شما بگویید صنایع مادر زده شود یا منطقه ویژه تجاری، ببینید دولت بر اساس اصل خصوصی‌سازی دیگر کارخانه نمی‌زند. این مردم هستند که باید بیایند، دولت هم منابعی در اختیار قرار داده است. مثلا وامی که برای طرح‌های توسعه کشاورزی در نظر گرفته شده هفت درصد است. در بحث سرمایه‌گذاری ما تعصبی درباره بومی یا غیر بومی نداریم، هر کس که بیاید ما دستش را هم می‌بوسیم . ما وظیفه‌مان این است که مجوز بدهیم، آب بدهیم، زمین بدهیم، موانع را برداریم ولی بالاخره باید مردم بیایند. یعنی هر جا که پیشرفت کرده مردم آمده‌اند. دولت باید زمینه را فراهم کند.

مثلا کمیته امداد از پنج تا ۱۰ میلیون تومان برای خوداشتغالی تسهیلات می‌دهد یا صندوق مهر امام رضا تا ۱۰۰ میلیون هم می‌تواند پرداخت کند. واقعا مردم باید بیایند از این منابع استفاده کنند و اگر نیایند شهرهای دیگر این منابع را جذب می کنند. اناری‌ها خودشان باید انار را آباد کنند.

انارپرس: آیا بستر سرمایه‌گذاری فراهم است؟

فرماندار: بستر واقعا فراهم است. من قول می‌دهم اگر یک متقاضی بیاید من خودم در هر اداره ای که کار دارد تا آخر همراهش بروم.

انارپرس: آیا ابزارهای سرمایه‌گذاری مثلا ادارات مربوطه در انار وجود دارند؟

فرماندار: دو اداره که در بحث اشتغال و سرمایه‌گذاری مهم هستند، متاسفانه هنوز در انار راه نیفتاده‌اند یکی اداره صنایع و معادن و یکی هم اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در این باره نامه‌ای نوشته‌ام و خدمت آقای استاندار برده‌ام و دستورش را هم از آقای استاندار گرفته‌ایم و به این ادارات هم گفته‌ایم توجیه هم قبول نمی‌کنیم که باید چارت بیاید و…

پیگیر هستیم این دو اداره که اهمیت‌شان بیشتر است، راه‌اندازی شود و یکی هم بحث شهرک‌های صنعتی که نماینده‌ای در انار مستقر شود.

انارپرس: انار دارای آثار تاریخی فراوانی است اما از این قابلیت استفاده نشده است. این جاذبه‌ها حتی به استان کرمان شناسانده نشده چه برسد به سایر نقاط کشور. این وضعیت را چگونه می‌شود بهبود بخشید تا هم آثار تاریخی انار که وضعیت مناسبی ندارند، حفظ شوند و هم به مردم سایر شهرها شناسانده شوند؟

فرماندار: من با میراث فرهنگی صحبت کردم و گلایه کردم و این موضوع را گفتم که توجه بیشتری شود. آن‌ها هم منابع‌شان محدود است که بخواهند هزینه کنند.

ما آماری که گرفتیم در ایام عید پارسال ۵۵ هزار نفر حداقل یک شب را در انار خوابیده‌‌اند. این پتانسیل خیلی خوبی است و به عنوان مثال اگر امسال ۶۰ هزار نفر مسافر به انار بیاید و هر کدام ۱۰۰ هزار تومان خرید کنند، می‌شود شش میلیارد تومان.

این جاذبه‌ها باید ایجاد شود، یک کارهایی هم باید شهرداری انجام دهد که شروع کرده و دارد اقداماتی انجام می‌دهد. همچنین قرار شده ویژه نامه‌ای هم چاپ شود و در ورودی انار به مسافرین داده شود.

انارپرس: ورزش انار در گذشته دوران درخشان‌تری داشت اما مشخص نیست چرا در سال‌های اخیر ورزش افت کرده است…

فرماندار: در زمینه ورزش داریم بررسی می‌کنیم که ببینیم چه کاری می‌شود کرد.

انارپرس: انار از کمبود امکانات فرهنگی برای جوانان رنج می‌برد. مثلا مجتمع فرهنگی انار که می‌تواند جوابگوی نیاز جوانان باشد، مدتی است روند ساخت آن تعطیل شده. برای این موضوع چه برنامه‌ای دارید؟

فرماندار: درباره مجتمع فرهنگی قول داده شده که اعتبارش تامین شود. همه جا مجتمع‌های فرهنگی مصوبه سفر ریاست جمهوری را دارند اما مجتمع فرهنگی انار مصوبه سفر ندارد. چند روز پیش با آقای سعیدی (مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان) صحبت کردم و قول دادند که اعتبار ساخت این مجتمع تامین شود.

انارپرس: یکی دیگر از بحث‌ها، تابلوهای کمربندی انار است. این تابلوها بعد از نصب، دستکاری شده و چند شهر به آن‌ها اضافه شده است. این باعث شده تا روی شهر انار تاثیر منفی بگذارد. چه اقدامی در این زمینه می توان انجام داد؟

فرماندار: من هم اتفاقا گفته‌ام که به خاطر ایام عید که گردشگران می‌آیند شهرداری و شورا یک سری تابلو بزنند و قول داده شده برای نصب این تابلوها هم سخت گیری نشود. درباره تابلوها هم با رئیس راه و شهرسازی صحبت می‌کنم. من خودم چند روز پیش بررسی کردم و گفتم محدودیت‌هایی هم که می‌خواهد ایجاد شود، ایجاد نکنند.

انارپرس: درباره پل کمربندی جلوی دانشگاه آزاد چطور. این پل به دلیل طراحی نامناسبی که دارد، مورد انتقاد است. حتی آقای آذین (نماینده انار در مجلس) نیز در جلسه معارفه جنابعالی به این موضوع اشاره کردند. آیا قرار است که این پل اصلاح شود؟

فرماندار: من با آقای مقبلی مدیر کل راه و شهرسازی صحبت کرده‌ام و حضوری خدمت ایشان رفتم و در برنامه هست که این را انجام بدهند.

انارپرس: یعنی ورودی به انار داده می‌شود؟

فرماندار: بله، پل روگذر و زیرگذر است.

انارپرس: یکی از بحث‌ها درباره راه‌های کشاورزی و باغات پسته اطراف کمربندی انار است که مسدود شده و باعث انتقاد کشاورزان شده است.

فرماندار: شاید موردی بوده است. این جاده اتوبان است. جاده اصلی است. ورودی‌ها خطرناک هستند. اگر مورد خاصی است اعلام کنید در شورای ترافیک مطرح کنیم.

انارپرس: زمانی که راه بسته می‌شود اما مردم از یک گوشه دیگر راهی باز می‌کنند و دوباره عبور می‌کنند، حتما مساله‌ای وجود دارد و یک جای کار اشکال دارد…

فرماندار: من این موضوع را در شورای ترافیک مطرح می‌کنم.

انارپرس: یکی دیگر از موضوعاتی که مردم زیاد سوال می کنند، بحث شبکه دیجیتال است. ظاهرا قرار است در نیمه اول سال آینده شبکه دیجیتال در شهرستان‌های رفسنجان، شهربابک و بردسیر راه‌اندازی شود، آیا شبکه دیجیتال در انار هم راه‌اندازی می‌شود؟

فرماندار: در حاشیه جلسه‌ای که چند روز پیش داشتیم با آقای موسوی مدیرکل صدا و سیمای کرمان صحبت کردم، صحبت از (راه‌اندازی شبکه دیجیتال) رفسنجان بود، ما گفتیم انار را هم در برنامه بگذارند. آقای موسوی هم گفت اگر پول بگذارید انجام می‌شود. رقمی که ایشان گفتند زیاد بود ما هم گفتیم یک بخشی را سال دیگر می‌دهیم یک بخشی را هم خودتان بگذارید. این هم از موضوعاتی است که پیگیری کرده‌ام و از روزی که ‌آمده‌ام دو بار درباره شبکه دیجیتال با مدیر کل صدا و سیما صحبت کرده‌ام.

انارپرس: مردم انار درباره عملکرد ماموران راهنمایی و رانندگی انتقادات زیادی دارند. مردم می‌گویند ماموران راهنمایی و رانندگی، آن رفتار مناسبی را که باید داشته باشند، ندارند.  در اینکه باید قانون رعایت شود شکی نیست اما مساله نحوه برخورد با مردم خیلی مهم است که مردم در این باره گلایه‌هایی دارند. مثلا در گذشته پلیس راه انار با کشاورزان مدارای بیشتری می‌کرد اما الان کشاورزان از نحوه رفتار پلیس خیلی گلایه می‌کنند.

فرماندار: من همان روزهای اول و دومی که به بردسیر رفتم توصیه کردم که بگذارید مسافران بیشتری داخل شهر شوند و سخت‌گیری نکنید. یکی بخشی اش که آن‌ها اعمال قانون می‌کنند و وظیفه‌ شان است. یک جایی هم کشاورزان هستند که توصیه می‌کنیم، مردم را حیران نکنند، توصیه هم می‌کنیم خیلی سخت نگیرند اما به هر حال  بعضی وقت‌ها هم نمی‌شود نادیده گرفت. یعنی اگر یک نفر کلاه ایمنی نداشته باشد و تصادف کند، خطر مرگش بیشتر از کسی است که کلاه ایمنی دارد. اعمال قانون باعث می‌شود یک عده ناراضی شوند و یک عده هم راضی. این بحث‌ها هم هست.

انارپرس: در پایان این مصاحبه اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید.

فرماندار: تشکر می‌کنم هم از اطلاع‌رسانی و هم از شما و هم از مردم خوب، متدین، ولایی و شهیدپرور انار. توفیق شده که در خدمت مردم انار باشیم. این که ما بخواهیم معجزه کنیم حقیقتا نمی‌توانیم ولی تلاش می‌کنیم با کمک مسئولین و مردم، قدم‌های مثبتی هم در جهت رفع مشکلات و هم در جهت پیشرفت انار برداریم.

انارپرس: سپاسگزایم که وقت‌تان را در اختیار ما قرار دادید.

فرماندار: خواهش می‌کنم.

ثبت دیدگاه