• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

جزئیات قانون بازنشستگی با سابقه بیمه کمتر از ۱۰ سال اعلام شد

  • 11 آبان 1392 - 0:04
جزئیات قانون بازنشستگی با سابقه بیمه کمتر از ۱۰ سال اعلام شد

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی جزئیات بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه بیمه و یا کمتر از ۱۰ سال را تشریح کرد.

محمدحسن زدا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره قانون بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه پرداخت بیمه اظهار داشت: در چند روز گذشته شورای نگهبان با مصوبه مجلس مبنی بر بازنشستگی برای افرادی که کمتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه با شرایط سنی مشخص شده دارند، موافقت کرد.

وی ادامه داد: این مصوبه مجلس مبنی بر دو گروه شاغلین و بیمه‌شدگانی که حق بیمه در کمتر از ۱۰ سال پرداخت کرده و فوت شده‌اند، می‌شود.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: مردانی که بیش از ۶۰ سال سن داشته باشند و بیمه‌‌شدگان خانمی که سن‌شان ۵۵ سال باشد و کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی در تأمین اجتماعی داشته‌اند می‌توانند با مراجعه به شعبات این سازمان مابقی سابقه خود را تا سقف ۱۰ سال با محاسبه حقوق روز پرداخت کنند.

زدا یادآور شد: افرادی که کمتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت بیمه داشته‌اند و اکنون نیز فوت شده‌اند در صورتی که بازمانده دارای شرایط داشته باشد، می‌تواند از مستمری این سازمان به ازای حق بیمه‌ای که پرداخت شده است، استفاده کند.

وی به این شرایط اشاره کرد و گفت: افرادی که فوت کرده‌اند و همسر آنها ازدواج نکرده باشد، فرزندان دختر مجرد داشته باشد و یا اینکه فرزندان‌شان زیر ۱۸ سال سن باشند، می‌توانند به سازمان مراجعه کنند و تا میزانی که مرحوم سابقه داشته است نسبت به آن مستمری دریافت کنند.

معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی درباره تأمین بار مالی این قانون اظهار داشت:‌ براساس آنچه که در مجلس و شورای نگهبان تصویب شده، منابع اجرایی این قانون قرار است از محل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأمین شود به این ترتیب که این سازمان مؤظف است علاوه بر حق ثبت فعلی از محل اضافه کردن یک در ۱۰ هزارم قیمت منطقه‌ای بابت حق ثبت اموال غیر منقول دریافت و به ردیف خاصی در خزانه‌داری واریز کند.

وی در پاسخ به این پرسش که این قانون از چه زمانی اجرایی می‌شود، گفت: تا زمانی که این قانون به سازمان تأمین اجتماعی برای اجرا ابلاغ نشده است افراد نباید به شعبات این سازمان مراجعه کنند. در صورت ابلاغ و تأمین منابع اجرایی شدن این قانون اطلاع‌رسانی می‌شود و در تمام ۴۹۴ شعبه سراسر کشور واجدین شرایط می‌توانند مراجعه کنند.

به گزارش فارس، طرح بازنشستگی بیمه‌شدگان با کمتر از ۱۰ سال سابقه حق بیمه نخستین‌بار در سیزدهم شهریور سال ۹۲ به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

ثبت دیدگاه