• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

تبعات تصادفات جاده‌ای ۳۰ سال گذشته، سه برابر شهدای هشت سال دفاع مقدس

  • 14 آبان 1392 - 0:01
تبعات تصادفات جاده‌ای ۳۰ سال گذشته، سه برابر شهدای هشت سال دفاع مقدس

  سالانه هزار میلیارد تومان بابت بیمه کشته‌شدگان سوانح جاده‌ای هزینه می‌شود و براساس گزارش‌ها و تحقیقات انجام شده تبعات تصادفات جاده‌ای از نظر آماری طی ۳۰ سال گذشته سه برابر شهدای هشت سال دفاع مقدس است.

به گزارش انتخاب، حسینعلی بهروزی‌فر – کارشناس حمل و نقل – درباره مهم‌ترین عوامل سوانح جاده‌ای گفت: نبود جاده‌های استاندارد و طراحی بدون کارشناسی برخی جاده‌ها از مهم‌ترین عوامل سوانح جاده‌ای است چون کار کارشناسی و مطالعات لازم برای طراحی جاده‌ها انجام نمی‌شود و در برخی مواقع شاهد اتفاقاتی هستیم که دلیل آن نبود طراحی مناسب و صحیح جاده‌ها است.

بهروزی‌فر افزود: به عنوان مثال در برخی جاده‌ها می‌توان به جای تونل که هزینه زیادی به همراه داشته و معمولا تلفات جانی نیز به همراه دارد، پل احداث کرد و عبور و مرور را برای خودروها راحت‌تر و میزان سوانح را بسیار کاهش داد.

این کارشناس گفت: جمعیت روزبه‌روز در حال افزایش است و به دنبال آن آمار سفر نیز افزایش می‌یابد لذا فرهنگ‌سازی، توجه بیشتر به زیربناها، طراحی استاندارد جاده‌ها و نصب صحیح و به موقع علائم راهنمایی و رانندگی ضروری است.

طراحی جاده‌ها در کشور مربوط به ۳۰ سال قبل است

وی با بیان این‌که طراحی جاده‌ها در کشور مربوط به ۳۰ سال قبل است که حداکثر سرعت ماشین نیز ۸۰ کیلومتر در نظر گرفته شده بود، اظهارکرد: تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و باید با آن پیش رفت؛ بنابراین طراحی جاده‌ها نیز باید متناسب با شرایط روز دنیا باشد.

بهروزی‌فر تاکید کرد: باید اقدامات پیشگیرانه و آمادگی‌های لازم برای تصادفات جاده‌ای صورت گیرد و به موضوع فرهنگ‌سازی رانندگاننیز توجه شود.

این کارشناس با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش به رانندگان موضوعی بسیار مهم است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد، اظهار کرد: با ابزار جریمه‌ و کنترل بسیار شدید نمی‌توان در این زمینه آن‌چنان که باید و شاید موفق عمل کرد.

از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۴ هزار فقره تصادف در جاده‌های کشور رخ داده که استان‌های گیلان، گلستان و آذربایجان غربی بیشترین میزان وقایع را داشته‌اند.

ثبت دیدگاه