• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

ایران و گروه ۱+۵ پس از ۱۰ سال به توافق رسیدند / عکسی از دست دادن وزرای خارجه ایران و امریکا

  • 03 آذر 1392 - 7:15
ایران و گروه ۱+۵ پس از ۱۰ سال به توافق رسیدند / عکسی از دست دادن وزرای خارجه ایران و امریکا

ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه به علاوه آلمان) پس از حدود پنج روز مذاکرات سخت و فشرده و ۱۰ سال کشمکش و جدال به یک توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا درباره این توافق گفت: این توافق مهم‌ترین بخش‌های برنامه هسته‌یی ایران را متوقف می‌کند. ما به تاسیسات کلیدی ایران دسترسی خواهیم داشت. ایران توافق کرده که همه غنی‌سازی بالای ۵ درصد را متوقف کند و ذخیره غنی‌ شده خود را کاهش دهد. یعنی در شش ماه آینده این ذخیره به صفر خواهد رسید.

عکس دست دادن محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا

1450744_10200659891212063_1992720323_n

کری در ادامه با اشاره به برخی بندهای مورد توافق ایران و ۱+۵ گفت: بر این اساس ایران دیگر تاسیسات هسته‌یی نخواهد ساخت. سانتریفیوژهای جدید نخواهد ساخت.

این توافق‌نامه نمی‌گوید که ایران حق غنی‌سازی دارد. در این سند فقط طرح اندازه غنی‌سازی ایران و برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران مورد اشاره قرار گرفته که باید با نظارت و بر اساس این توافق ممکن است ادامه یابد یا متوقف شود و هیچ جای آن به حق غنی‌سازی در پروتکل ان. پی. تی اشاره نشده است.

او در عین حال گفت: این فقط یک گام اول است اما مهم است چون نمی‌گذارد فعلا برنامه هسته‌یی ایران به جلو حرکت کند تا ما در گام‌های بعدی به توافق اساسی بر سر برنامه هسته‌یی ایران برسیم. در برابر ما بخشی از تحریم‌ها را تعلیق و بخشی از اموال و پول ایران (چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار) را به این کشور باز می‌گردانیم.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: تنها هدفی که ما را به این‌جا آورد این بود که اطمینان پیدا کنیم که ایران به سلاح هسته‌یی دست پیدا نخواهد کرد و با همین هدف هم این‌جا را ترک می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما در فضایی با احترام متقابل آماده‌ایم که همکاری و تلاش کنیم تا این تهدید از میان برداشته شود.

ثبت دیدگاه