به گزارش پایگاه خبری تحیلی امید، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نوراللهیان، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پنجمین شب عزاداریهای دهه دوم محرم در بنیاد امید ایرانیان گفت: تهمتها و بهتانها بعد از عاشورا بر خانواده و بازماندگان حسین ابن علی(ع) بیشتر شد و کار تا جایی پیش رفت که ابن زیاد در جلسه خود میگوید حسین فتنهگر بود و ما به دلیل اینکه این مرد فتنه کرد با او مبارزه کردیم.
وی افزود: در عروجالذهب نوشته شده است که معاویه قبل از فوتش در نامههایی به ابا عبدالله مینویسد حسین دست از فتنه بردار. تو امروز در مقابل امت جدت فتنه میکنی، تو از سران فتنه هستی. حاکم احساس میکند که میتواند تاریخ را تحریف کند او فکر میکند اراده او حکم الهیساز است. احساس میکند خودش یکی از مطهرات است. احساس میکند هر چه بخواهد، شدنی است. حاکم با داشتن رسانه در اختیار و شکل دادن افکار عمومی میخواهد به خودکامگی ادامه دهد. حکومت اموی میخواست امام حسین را فتنهگر معرفی کند اما خبرنگاران روز عاشورا (اهل بیت امام حسین علیهالسلام ) نگذاشتند. خبرنگاران زن عاشورا که جز علیابنحسین تنها بازماندگان عاشورا هستند نگذاشتند این حادثه پنهان بماند و در تاریخ این نقش را به خوبی ایفا کردند و عاشورا را زنده نگه داشتند.
حجت الاسلام نوراللهیان با اشاره به تبلیغات رسانهای یزیدیان در واقعه عاشورا گفت: بعضی از لشکریان یزید در قبال کشتن حسین(ع) و یارانش،حتی انتظار قرب الهی را داشتند. وقتی رسانه دست حاکم است هر چه میخواهد انجام میدهد. آنها سعی میکردند با رسانه بر اندیشهها و افکار حمله کنند و هر چه را می خواهند و هر طور که میخواند و به هر صورتی که میخواهند قضایا را توجیه کنند. این فضا، فضای سال ۶۱ هجری است.
امام حسین میداند جنگی خواهد بود که افرادی در این جنگ کشته خواهند شد ولی باید افرادی باشند که اهداف، آرمانها و مقاصد بلند این پیشوا را منعکس کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: نقش زنان خبرنگار در تاریخ بعد از عاشورا بزرگترین و اصولی ترین نقشی است که توانسته است به عنوان یک کار اساسی، اهمیت این واقعه را به ما برساند. با توجه به زن بودن این بزرگواران کشته شدن آنها برای حاکمیت بسیار گران تمام می شد، بنابر این آنها زنده میماندند و در بین آنها بانوانی بودند که میتوانستند تا دل حادثه بروند و از نزدیک حادثه شاهد باشند تا بعد روایت کنند.
وی در ادامه افزود: در همه دنیا، خبرنگاری از حرفههای سخت محسوب میشود. و خبرنگارانی که حضرت امام حسین(ع) با خودشان برده بودند علاوه بر اینکه شاهد نزدیک ماجرا بودند، می توانستند تا دل کاخ یزید و کاخ ابن زیاد بروند و تمام حوادث را از زیر نظر بگذرانند. این زنان بزرگ کسانی نبودند که کسی در صحت گفتههایشان تردید کند. این ها بهترینهای عصر نهضت ابا عبدالله هستند. اینها تربیت شدگان دامان عفت فاطمه(س) هستند. و فردی چون فاطمه بنت الحسین که خبرنگار کربلاست و بانویی محدثه است یکی از مسندهای شیعه است. کسی که از پدرش، برادرش، مادرش، و با واسطه از مادربزرگش حدیث نقل کرده است. این خبرنگار زن، فاطمه بنتالحسین، دختر بزرگ امام حسین که مادر ۶ شهید است تا فلسطین هم برای رساندن اخبار عاشورا، پیام و بیانیههای امام حسین(ع) رفته است و روایات آن حضرت از روایات بسیار تاثیرگذار عاشوراست.
وی در ادامه گفت: حضرت سکینه دیگر راوی و خبرنگار حادثه عاشورا بود که انجمن ادبی مدینه بدون حضور او رنگ و جلایی نداشت. بسیاری از شاعران و ادیبان خاورمیانه در مجلس ادبی حضرت سکینه شرکت میکردندکه بسیاری از سخنان بزرگ عاشورایی را این بزرگوار بر بال شعر و ادب نشانند و حادثه عاشورا با ادبیات و شعر، جهانی شد.