• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

مرزهای جغرافیایی انار باید اصلاح شود

  • 22 فروردین 1392 - 12:34
مرزهای جغرافیایی انار باید اصلاح شود

یکم: مرزهای جغرافیایی شهرستان انار چند سال پیش که هنوز بخش بود، متاسفانه دستخوش تغییراتی شده که امروزه نیازمند بازنگری و اصلاح است.

همه می‌دانیم تا همین چند سال پیش، منطقه شمش و کاروانسرای شمش در خاک انار قرار داشت اما متاسفانه چندین سال قبل مسئولان استان یزد برای تامین بخشی از بودجه انتقال آب زاینده‌رود به شهر یزد، در مذاکراتی که با مسئولین وقت استانداری کرمان داشته‌اند، آن‌ها را راضی کردند که بخشی از خاک شمال انار به یزد داده شود.

بعد از اینکه بخشی از شمال انار به یزد داده شد، مسئولین استان یزد اقدام به صدور مجوز حفر چند حلقه چاه کشاورزی در همین منطقه کردند تا بتوانند از طریق فروش این چاه‌ها به اناری‌ها بخشی از بودجه موردنیازشان را تامین کنند. اناری‌ها هم پنج حلقه چاه را در این منطقه از یزد خریدند و به این ترتیب بخشی از بودجه مورد نیاز یزد برای انتقال آب زاینده‌رود تامین شد.

در عکس هم اگر دقت کنید، مشخص است که مسیر مرز جغرافیایی انار در مناطق اطراف کاروانسرای شمش، به طور ناگهانی دچار فرو افتادگی شده است. (برای مشاهده اندازه بزرگتر عکس، آن را ذخیره کنید.) منطقه‌ای که با خطوط قرمز مشخص شده، قبلا جزوی از انار بوده که باید با تدبیر مسئولان انار، استانداری کرمان و نماینده انار در مجلس دوباره ضمیمه انار شود. منطقه شمش از قرن‌ها پیش جزوی از انار بوده است و کتب تاریخی نیز در این زمینه به صراحت به این موضوع اشاره کرده‌اند.

دوم: مرز جغرافیایی انار با شهربابک نیز عادلانه و منصفانه نیست. بین شهربابک و انار حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله است اما متاسفانه از این ۱۰۰ کیلومتر ۸۲ کیلومتر در حوزه شهرستان شهربابک است و تنها ۱۸ کیلومتر در حوزه جغرافیایی شهرستان انار است، حتی برج انار نیز خارج از تقسیمات شهرستان انار قرار گرفته.

این مرز به هیچ وجه عادلانه نیست و انتظار می‌رود مسئولین دو شهرستان انار و شهربابک، نمایندگان دو شهرستان در مجلس و مسئولان استانداری از طریق گفت‌وگو و رایزنی، مرز جغرافیایی انار به سمت شهربابک را اصلاح کنند.

ثبت دیدگاه