• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

دومین همایش سوارکاران اسب‌های فاخر ایرانی در میبد برگزار شد

  • 15 آبان 1400 - 12:22
دومین همایش سوارکاران اسب‌های فاخر ایرانی در میبد برگزار شد

دومین همایش سوارکاران اسب‌های فاخر ایرانی با به نمایش گذاشتن نژادهای مختلف این حیوان روز جمعه در ورزشگاه روستای مهرآباد شهرستان میبد برگزار شد.

به گزارش ایرنا این همایش با استقبال مردم روبرو شد و تعدادی از تماشاگران شهرهای مختلف استان یزد در آن حضور یافته بودند.

رییس هیات سوارکاری میبد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۸۰ راس اسب از استان های کرمان ، اصفهان ، فارس ، آذربایجان شرقی  و برخی شهرهای استان یزد در این همایش شرکت کردند.

مصطفی انصاری، نژادهای اسب‌های شرکت کننده را « دره شور ، عربی و کرد » عنوان کرد و یادآور شد: این همایش برای شناسایی نژاد اسب های اصیل و افزایش تجربه و اطلاعات کسانی که در حوزه صنعت پرورش اسب فعالیت دارند ، برگزار شد.

زینب کمالی پور شهروند میبدی و یکی از تماشاگران همایش از برگزاری چنین برنامه هایی اظهار رضایت کرد و از علاقه مندان به پرورش اسب خواست این صنعت پاک را در شهرستان بیشتر توسعه دهند.

سهیلا سرفراز از اردکان برای دیدن جشنواره به  مهر آباد آمده بود، گفت: بسیار خوب است ،برای مقابله با افسردگی  و ایجاد نشاط در روحیه مردم چنین برنامه هایی برگزار شود  و گذشته از آن مردم با حضور در این همایش ها با اسب های اصیل پرورش یافته در استان ودیگر مناطق  کشور آشنا شوند که این صنعت پاک در حال پیشرفت و توسعه در شهر و دیارشان است.

روح الله عبدالغفوری که از یزد آمده بود هم گفت: دومین بار است که به تماشای همایش سوارکاری آمده‌ و به آن علاقه مند است.  

سید محمد میرزایی  شهروند  اشکذری سطح برگزاری همایش را مطلوب  و به توسعه صنعت اسب در  این شهرستان اشاره کرد ، و گفت: حضور گسترده مردم برای دیدن همایش سوارکاری نشان دهنده علاقه آنها به حوزه سوارکاری و پرورش اسب در استان یزد است.

میبد ۱۰۰ باشگاه پرورش اسب و یک هزار راس اسب اصیل دارد که اغلب از نژاد عرب است که تاکنون در مسابقه های زیبایی اسب صاحب مقام هایی شد و  از نظر تولید و پرورش اسب ظرفیت بالایی در این صنعت وجود دارد.

میبد دارای سه بخش مرکزی ، بفروییه و ندوشن است ، روستای مهرآباد در بخش مرکزی میبد واقع شده و مرکز این شهرستان ۱۰۶ هزار نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

اسب اصیل عرب، کهن‌ترین گونه این حیوان و تنها نژاد کاملا خالص و اصیل است.

یکی از خاستگاه‌های پرورش و تولید اسب در ایران، استان یزد است و سابقه تاریخی آن بر اساس شواهد باستان‌شناسی موجود به ویژه سنگ‌نگاره های کوه « ارنان» مهریز به ۱۲ هزار سال قبل می‌رسد.

بدین ترتیب یزد باستان یکی از معدود نقاطی در ایران بود که دیرینه‌ای چند هزار ساله در اهلی سازی، استفاده از اسب و سوارکاری دارد.

هم اکنون بیش از ۴۰۰ مرکز پرورش اسب با ۶ هزار و ۵۰۰ راس این حیوان و  سرمایه گذاری بیش از  ۲۰ هزار میلیارد ریال در استان وجود دارد و هر سال ۲ مسابقه اسب‌دوانی بهاره و پاییزه کشوری، جشنواره زیبایی و پرش با اسب در یزد برگزار می‌شود.

ثبت دیدگاه