خبرگزاری ایسنا با حسین غدیری، کارشناس فوتبال و از نخبگان انار مصاحبهای درباره اقتصاد فوتبال انجام داده است.
غدیری متولد سال ۱۳۶۵ و دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی است. از وی تاکنون هفت جلد کتاب منتشر شده است.
متن مصاحبه خبرگزاری ایسنا با این نخبه اناری به شرح زیر است:
یک کارشناس فوتبال معتقد است به کارگیری مدیران با تجربه و دانش بینالمللی ، الگوبرداری از شیوههای درآمدزایی باشگاههای متوسط اروپایی و خصوصی سازی باشگاهها طی برنامه پنج تا هفت ساله میتواند در رفع مشکلات اقتصادی فعلی فوتبال و درآمدزایی آن موثر باشد.
حسین غدیری در گفتوگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت درآمدزایی و اقتصادی باشگاههای فوتبال ایران، اظهار کرد: بر طبق اساسنامه فیفا از سال ۲۰۱۵ باشگاههای فوتبال حرفهای بر اساس مالکیت خصوصی، حق پخش تلویزیونی، تراز مالی شفاف، اسپانسر مالی و ورزشگاههای اختصاصی امتیاز بندی میشوند که زنگ خطری برای باشگاههای ایرانی است. به دلیل دولتی بودن اقتصاد فوتبال ایران، باشگاهها با یکدیگر رقابتی برای درآمدزایی ندارند، زیرا بودجه مورد نظر را سازمانی که زیر مجموعه آن هستند، دریافت میکنند. در پایان هم مدیران با قراردادهای غیر کارشناسی که میبندند، بدهکار میشوند و جای خود را به مدیران بعدی میدهند. با خصوصی شدن باشگاههای فوتبال، بدون شک باشگاههای ایران هم به صنعت فوتبال دنیا می پیوندند.
وی درباره راههای درآمدزایی فوتبال گفت: چهار شیوه معمول برای درآمدزایی باشگاههای فوتبال وجود دارد، بلیت فروشی، فروش محصولات باشگاه، حق پخش تلویزیونی و جذب اسپانسر، در فوتبال ایران، تمام وجوه حاصل از بلیت فروشی به حساب سازمان لیگ کشور واریز میشود و مبلغی یکسان به باشگاهها اختصاص داده میشود که طبیعی است حق باشگاههای پرتماشاگر ضایع شود. برای فروش محصولات باشگاهها هم، امروزه باشگاههای بزرگ اروپا از طریق فروش دهها کالا با آرم باشگاه درآمد کسب میکنند.
غدیری افزود: با این همه در فروشگاههای ورزشی کشور ما کالاهای مربوط به تمامی باشگاههای ایران و تمام دنیا به راحتی قابل تهیه است، بدون این که ریالی وارد باشگاه شود، در کمیت و کیفیت حق پخش تلویزیونی هم مشکلاتی وجود دارد که باشگاههای ایران همانند باشگاههای اروپا در این زمینه درآمدزایی ندارند، اما در جذب اسپانسر معمولا بد عمل نکردهاند.
این مدرس فوتبال همچنین با اشاره به این که بازیکنان فوتبال در ایران بر خلاف اروپا محور اصلی تیم نیستند و نقش درآمدزایی ندارند اشاره و تصریح کرد: قبلا فوتبالیستهای بزرگی داشتیم که مدیران متخصص فوتبال ما آنها را به باشگاههای اروپایی ترانسفر میکردند. باشگاه پرسپولیس با فروش علی دایی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا و علی کریمی به باشگاههای خارجی درآمد هنگفتی کسب کرد، اما امروزه به دلیل عدم حضور مدیران متخصص، فاقد برنامه ریشهای و دقیق و منسجم هستیم که این عامل اصلی در ناتوانی و پرورش بازیکنان برجسته و نام آور است.
وی در پاسخ به این سوال که حرکت به سمت درآمدزایی فوتبال را از کجا باید شروع کرد گفت: مدیریت فوتبال نیاز به تخصص در حیطه بازاریابی و تشخیص روشها و برنامههای مفید و مناسب برای درآمدزایی دارد. در دنیا رشد و توسعه اقتصاد و فوتبال موازی با هم حرکت میکند که این نیاز به علم تخصصی در این زمینه دارد. در رشته مدیریت ورزشی در مقطع دکترا، گرایش بازاریابی در ورزش ایجاد شده است که با بهره مندی از این متخصصان، حرکتی ثمر بخش به سمت درآمدزایی فوتبال خواهد بود.
وی ادامه داد: بحث اقتصاد فوتبال با محبوبیت این رشته مرتبط است و به دلیل محبوبیت این ورزش است که کشورهای غربی با نگاه اقتصادی و سودآور به آن می نگرند. فوتبال سومین صنعت برتر دنیاست و خود زیر مجموعهای از اقتصاد است. حضور یک کارشناس اقتصادی در فدراسیون و باشگاهها کمک میکند تا آسیبهای اقتصادی فوتبال شناسایی و پیشبینی شده و از بروز آنها جلوگیری شود و بتوان از طریق فوتبال به عنوان زیر مجموعه اقتصاد درآمدزایی کرد.
این کارشناس فوتبال درباره تاسیس نهاد یا سازمان جدیدی برای مدیریت اقتصاد فوتبال هم اظهار کرد: هیچ یک از کشورهای اروپایی را سراغ ندارم که یک سازمان کلی مختص برنامهریزی برای درآمدزایی داشته باشند، اما موسسات ویژهای برای برخی از جنبههای درآمدزایی در نظر گرفته شده که در کشور ما «دفتر نمایندگی تبلیغات محیطی فوتبال» اقدامات وسیع و ثمربخشی را انجام میدهد. این دفتر از طرف صدا و سیما و ضمن همکاری با فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، تبلیغات محیطی را در استادیوم های سراسر کشور اجرا میکند.
وی خاطر نشان کرد: با راهاندازی و فعال نمودن مدارس فوتبال در شهرستانهای کشور و با تاسیس موسسهای که بتواند تمام مدارس فوتبال را پوشش دهد، علاوه بر امتیاز پرورش فوتبالیستهایی با منش اخلاقی، شخصیتی و معنوی خوب، با دریافت شهریهها منبع درآمدزایی بسیار خوبی خواهد بود که با کشف استعدادها و ترانسفر این بازیکنان به باشگاهها و کشورهای دیگر، درآمد خوبی کسب خواهد شد.